Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Niet stationair op benzine en op LPG af een toe een slag missen
Mijn 244 met b21A loopt niet meer stationair op benzine. Bij hoger toerental doet ie het normaal en is er niks aan de hand. Zodra het toerental terugloopt slaat de motor af. Starten is geen probleem.

Op LPG loopt de motor wÃÂl stationair maar mist ie af een toe een slag.

De ontsteking is ok, nieuwe contactpunten, bekabeling, rotor, kap, condensator en de timing is ok. Luchtfilter is schoon.

Het lijkt op een brandstofprobleem bij het lopen op benzine. Ik heb vanavond de carburateur eraf gehad. Maar ik weet niet goed waar ik het moet zoeken. En wat er vervuild kan zijn. Als het vervuiling is... Ik rijd overigens heel weinig op benzine.

Kunnen dit soort storingen ook nog ontstaan door een vacuümprobleem? Hopelijk heeft iemand een idee, want ik weet eigenlijk niet goed wat te doen om dit op te lossen.

Groet,

Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Antwoord
geen ervaring met deze motoren, maar ....

vacuum lek zou bijvoorbeeld een vervroeger (voor ontsteking) kunnen ontregelen of bijvoorbeeld een lek/valse lucht kunnen veroorzaken.
of benzine daar dan weer meer last als LPG van heeft, weet ik niet ...

voor hetzelfde geld is het iets in de carb die de stationair loop regelt.
vuile sproeier??? heb ik eens in mn fiat 600 gehad .. even schoon maken (uitblazen) en hij liep weer als een trein!

het kan overigens nooit kwaad om slangen en aansluitingen even te checken.

succes, en ik hoop dat er nog een carb expert opstaat!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Ik hoop dat er inderdaad een carb expert opstaat.

Heb inmiddels de carb eraf gehad en wat schoongemaakt. Ben nog wat terughoudend geweest in het loshalen van bijv de sproeier. Is dit gewoon losdraaien, reinigen en vervolgens weer vastdraaien of zit er nog een afstelling op? Heb ook van de monteur waar de auto vorige week voor de APK was gehoord dat de membraam die het vacuum creëert soms kapot gaat. Is dat zichtbaar of is het gewoon proberen?

Het probleem is nog niet echt opgeschoten.

Maar ik heb vertrouwen in dit forum!
Antwoord
Als je een stromberg carb hebt zie ze dat membraam zo (en ben je misschien wel tegengekomen). Dat is die grote ronde rubberen "schijf" bovenin onder het dekseltje. Dat membraam zorgt dmv het vacuum voor de werking van de carburateur. Als die lek is (scheurtje) werkt de carb niet goed.
Antwoord
Zo op het eerste gezicht, maar ik sprak de monteur pas nadat ik de membraam in m'n handen had gehad, zat er geen scheurtje in.

Weet jij of dat duidelijk zichtbare scheuren zijn (gaten) of zijn het haarscheurtjes?
Antwoord
De Stromberg is een supereenvoudig ding en raakt nauwelijks verstopt. Hooguit slijt de naald wat als je op LPG rijdt maar daar zou-ie alleen maar rijker van lopen. Heb je wel eens naar de bougies gekeken na een flink stuk benzine rijden?

De meeste carburatie problemen zijn ontstekingsproblemen, in dit geval nog sterker verdacht omdat-ie eigenlijk op gas ÃÂn benzine raar loopt.
Als je een losse bougie aansluit en tegen de massa houdt, vonkt-ie dan vet knetterend en blauw? Bobines gaan ook wel eens stuk, vooral als ze warmer worden.
Heb je de vacuumvervroeging gecontroleerd? Contactpuntjes kunnen in no time slijten als ze vet zijn, van alles.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Wat heb je allemaal vernieuwd van de ontstekingsdelen? Heeft de auto het probleem sinds die laatste beurt?
Antwoord
Vorige week eindelijk tijd gemaakt om de boel 's open te trekken. Eerst heb ik een lekkende hydrauliekslang van de stuurbekrachtiging vervangen voor een mooie nieuwe. Lekkage is nu verdwenen en vervolgens de distributieriem en spanrol vervangen. Voelde niet echt vet aan maar toch het zekere voor het onzekere genomen. Overigens zat er wel zwarte troep op de spanrol, relief zeg maar.

De distributie stond echter niet op tijd. Kwam ik achter door de distibutiekap achter de distributieriem eraf te halen en 's wat beter te bekijken, want ik kon geen merkteken vinden. Uiteindelijk onder de vettigheid bleek een streepje te zijn ingeslagen. Alles nu goed gezet en de motor loopt weer super. Alleen op benzine is het nog niet ok. Ik denk eerst maar ' s het brandstoffilter checken. Wellicht is dit behoorlijk vervuild en kan daardoor geen benzine doorgeven?!

Kortom het was een timingsprobleem en had niks met de rest van de ontsteking te maken. Weer wat geleerd.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 429 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 456 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.455 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 564 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.121 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 813 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.211 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.622 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.706 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.083 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)