Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 940 Hoge compressie van het koelsysteem - koppakking?
Hallo,

Ik heb een prachtige Volvo 940GL uit 1992. Ben inmiddels woonachtig in Portugal en hier zijn Volvo's bijna zeldzaam te noemen, zeker als we het over de modellen voor de V40 serie hebben.

Radiator lekt. Geen probleem, dacht ik, vervangen, een uurtje werk (ben geen vakman) en gaan, maar nee ....
De druk op het koel systeem is erg hoog (waarschijnlijk de reden van die kapotte radiator), dan toch maar naar de garage. Koppakking was hun stellige antwoord. Maar de motor heeft al 270 000 km gelopen, is de auto het dan nog wel waard? De motor is niet vastgelopen, maar begint nu vies water te spugen via het vul-reservoir van het koelwater systeem. Hij loopt niets eens warm (volgens de koelmeter-thermostaat op het dashboard).

Daar heb ik niet echt een antwoord op. Was het gewoon een auto geweest, dan had ik hem zo naar de sloop gebracht, maar we hebben het over mijn Volvo. We hebben elkaar nog nooit in de steek gelaten :-) Ik heb hem 2de hands gekocht en zonder problemen er 170 000 km mee rondgereden, vakanties met caravan (zo'n rollend eitje), prachtig. Sind ik een jaar geleden vader ben geworden, voel ik me al helemaal stereotype Volvo-rijder (kinderzitje achterin).

Er zit een 2 liter benzine motor in (ben nu niet zeker of er B20 or B200F opstaat, denk het laatste).
- hier roept de "vakman" dat de kop weleens helemaal kapot kan zijn, omdat deze van alluminium is. Ik dacht altijd dat juist het verschil tussen de renault(?) motor en die van de volvo was, dat volvo er een gietijzeren kop opzette. Dat zou dus een stuk slijtvaster moeten zijn dan een alluminium kop. Is dat zo?
- wat zouden jullie doen (ik wil wel eens andere meningen horen :-) )

Sorry, het is wel een heel verhaal geworden. Het is dan ook mijn eerste bericht hier.

Groetjes (en voor mij slapeloze nachten),
Martijn
Antwoord
als het de koppakking is (wat heeel goed mogelijk is) zal dat echt niet de kop kosten.
ik weet niet wanneer je voor het laatst de distributierien hebt -laten- vervangen maar misschien een idee omdat tegelijkertijd uit te voeren.

ik weet niet hoe handig je bent, maar in principe is zo'n klus goed te doen als je een haynes manual hebt, en het juiste gereedschap.
Doe je het zelf zullen de kosten ook wel meevallen, een standaard koppakking kost uit mn hoofd gezegd zo'n 35 euro, een distr. set zo'n 120 euro als ik mij niet vergis. (pin me er niet op vast)

Antwoord
kijk heel goed wat de klepspeling is door de klepplaatjes te meten.
mochten deze vrij dun wezen dan kan je beter kijken naar een ruil kop.
maar anders kan je zeker nog wel een dikke ton of meer draaien met je wagen.

ongeveer de kosten die je zal gaan maken als je het zelf gaat doen.
een koppakking set rond de 100 euro.
een kopbouten set 35 euro
distributie set rond de 50 euro.
kopvlakken + afpersen (kijken op scheurtjes) rond de 75 euro.

als je zorgt dat deze dingen vervangen worden en gedaan worden heb je alles voor elkaar.
aan alleen een koppakking heb je nix.
je spruitstukken end moeten er ff af voor het vlakken dus met een pakk.set heb je meteen alles + ook de rubber ringen end.
Antwoord
Bedankt!

Ik geloof dat ik maar eens ga proberen. Nu alleen nog even een tijd hiervoor vinden. Ondertussen zal ik de boel flink in de kruipolie zetten.

Ik hou jullie op de hoogte.

/Martijn
Antwoord
heb ik toch wat prijzen door elkaar gehaald. mijn excuses.
Antwoord
ik heb dit net achter de rug dus even denken wat de prijsjes ook al weer waren (uit t hoofd)

Volvo dealer prijzen incl. BTW:
- koppakking rond de €55,-
- kopbouten 10 stuks à €7,50 per stuk
- inlaatpakking ongeveer €15,-
- uitlaatpakking ongeveer €15,-
- klepdekselpakking: €10,-

bij de lokale revisiemeneer:
- kop afpersen €50,-
- kop vlakken: €50,-

(zonder bon trouwens!)

Laat m EERST afpersen voordat je meer werk (tapeinden vervangen etc) er aan laat doen. Als ie lek blijkt kun je tenminste zonder veel kosten op zoek naar een (ruil)kop.

Distributieriem (inclusief nieuwe spanrol) heb ik bij FCPgroton.com vandaan. Die zijn goedkoop alhoewel er nog wel shipment en inklaringskosten (geen EU-land. reken op 20% voor shipment en 20% voor inklaringskosten dan heb je een indicatie) bijkomen. Maar de dollar staat nu echt zeer gunstig dus als je wat meer besteld loont het zeker. Ik heb daar meteen een nieuwe waterpomp, nieuwe vuldoprubber (drogen altijd uit), alle v-riemen, nokkenaskeerring, en nog vanalles besteld. Aan te raden is wel de snelste manier van verzenden te kiezen. Wel wat duurder maar het prijsverschil is het wel waard. De boot wil er nog wel eens heeeeeel lang over doen heb ik gemerkt.

Benodigd gereedschap:
- Haynes Manual (altijd handig!)
- 1/2 inch doppenset met stevige ratel
- momentsleutel
- schraper om de resten van de oude pakking te verwijderen (niet duur, €10 tot €15 maar wel HEEL handig)
- 'gasket-remover', chemisch middel in spuitbus waarmee je alle resten inspuit en daarna met de schraper verwijderd. gewoon veel makkelijker waardoor de kans op krassen op je aansluitvlak vermindert.

"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als ik het zo hoor, wordt het een hele lijst met onderdelen. Ik hoop maar dat ik geen onderdelen overhou (behalve de oude dan).

Groetjes,
Martijn
Antwoord
valt best mee. En je hoeft natuurlijk niet persà een nieuwe distributieriem, spanrol en andere aanverwantte zaken te kopen. Maar het was meer een advies in die zin dat als je toch bezig bent dat behoorlijk eenvoudig te doen valt.

Je bent toch bezig, kunt er goed bij en hebt toch al vanalles los liggen. Scheelt eigenlijk tijd. En je hoeft de komende tijd geen nieuwe problemen meer te verwachten. En zo duur zijn die parts niet. Zowieso als je wat meer tegelijk koopt smeer je de inklaringskosten en de verzendkosten beter uit dan dat je maar weinig koopt.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Citaat: De boot wil er nog wel eens heeeeeel lang over doen heb ik gemerkt.

Maar hopelijk wel op tijd voor 5 december!!!! Komt toch langs Portugal nietwaar ;D ;D
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
als je niet echt handig bent, dan is dit wel een behoorlijke klus. Als je toch in Portugal woont, dan zou je kunnen overwegen om het uit te besteden aan een lokale garage - mijn ouders wonen vlakbij LAgos en als m'n pa iets laat doen is ie E8,50 per uur kwijt. Uiteraard doet zo'n mannetje er wel iets langer over dan je zou denken, maar voor E8,50 per uur is dat geen drama ;D

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.492 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 495 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.066 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 792 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.587 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 774 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.205 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.393 7 February 2023, 09:19
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.688 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.612 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)