12 October 2007, 16:37
Hallo,
Ik heb een prachtige Volvo 940GL uit 1992. Ben inmiddels woonachtig in Portugal en hier zijn Volvo's bijna zeldzaam te noemen, zeker als we het over de modellen voor de V40 serie hebben.
Radiator lekt. Geen probleem, dacht ik, vervangen, een uurtje werk (ben geen vakman) en gaan, maar nee ....
De druk op het koel systeem is erg hoog (waarschijnlijk de reden van die kapotte radiator), dan toch maar naar de garage. Koppakking was hun stellige antwoord. Maar de motor heeft al 270 000 km gelopen, is de auto het dan nog wel waard? De motor is niet vastgelopen, maar begint nu vies water te spugen via het vul-reservoir van het koelwater systeem. Hij loopt niets eens warm (volgens de koelmeter-thermostaat op het dashboard).
Daar heb ik niet echt een antwoord op. Was het gewoon een auto geweest, dan had ik hem zo naar de sloop gebracht, maar we hebben het over mijn Volvo. We hebben elkaar nog nooit in de steek gelaten :-) Ik heb hem 2de hands gekocht en zonder problemen er 170 000 km mee rondgereden, vakanties met caravan (zo'n rollend eitje), prachtig. Sind ik een jaar geleden vader ben geworden, voel ik me al helemaal stereotype Volvo-rijder (kinderzitje achterin).
Er zit een 2 liter benzine motor in (ben nu niet zeker of er B20 or B200F opstaat, denk het laatste).
- hier roept de "vakman" dat de kop weleens helemaal kapot kan zijn, omdat deze van alluminium is. Ik dacht altijd dat juist het verschil tussen de renault(?) motor en die van de volvo was, dat volvo er een gietijzeren kop opzette. Dat zou dus een stuk slijtvaster moeten zijn dan een alluminium kop. Is dat zo?
- wat zouden jullie doen (ik wil wel eens andere meningen horen :-) )
Sorry, het is wel een heel verhaal geworden. Het is dan ook mijn eerste bericht hier.
Groetjes (en voor mij slapeloze nachten),
Martijn
Ik heb een prachtige Volvo 940GL uit 1992. Ben inmiddels woonachtig in Portugal en hier zijn Volvo's bijna zeldzaam te noemen, zeker als we het over de modellen voor de V40 serie hebben.
Radiator lekt. Geen probleem, dacht ik, vervangen, een uurtje werk (ben geen vakman) en gaan, maar nee ....
De druk op het koel systeem is erg hoog (waarschijnlijk de reden van die kapotte radiator), dan toch maar naar de garage. Koppakking was hun stellige antwoord. Maar de motor heeft al 270 000 km gelopen, is de auto het dan nog wel waard? De motor is niet vastgelopen, maar begint nu vies water te spugen via het vul-reservoir van het koelwater systeem. Hij loopt niets eens warm (volgens de koelmeter-thermostaat op het dashboard).
Daar heb ik niet echt een antwoord op. Was het gewoon een auto geweest, dan had ik hem zo naar de sloop gebracht, maar we hebben het over mijn Volvo. We hebben elkaar nog nooit in de steek gelaten :-) Ik heb hem 2de hands gekocht en zonder problemen er 170 000 km mee rondgereden, vakanties met caravan (zo'n rollend eitje), prachtig. Sind ik een jaar geleden vader ben geworden, voel ik me al helemaal stereotype Volvo-rijder (kinderzitje achterin).
Er zit een 2 liter benzine motor in (ben nu niet zeker of er B20 or B200F opstaat, denk het laatste).
- hier roept de "vakman" dat de kop weleens helemaal kapot kan zijn, omdat deze van alluminium is. Ik dacht altijd dat juist het verschil tussen de renault(?) motor en die van de volvo was, dat volvo er een gietijzeren kop opzette. Dat zou dus een stuk slijtvaster moeten zijn dan een alluminium kop. Is dat zo?
- wat zouden jullie doen (ik wil wel eens andere meningen horen :-) )
Sorry, het is wel een heel verhaal geworden. Het is dan ook mijn eerste bericht hier.
Groetjes (en voor mij slapeloze nachten),
Martijn