Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Hoi!
Wie kan mij vertellen wat het volgende kan zijn?
Vanmorgen stond de hele straat bijna wit van de rook. Mijn koppakking is net gestjekt dus dat zal het niet zijn,... Naarmate de motor wat warmer werd, werd de rook ook minder tot geen rook.
Waar kan dit op duiden?
Gr Jan
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
Heb je het niveau van je koelwater al gecheckt?
Ben toch bang voor je koppaking geloof ik....
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
deusjevo schreef:Heb je het niveau van je koelwater al gecheckt?
Ben toch bang voor je koppaking geloof ik....
Maar dan zou die ook moeten roken als het blok worm is,.... toch? En dat doet ie niet. Zit ook geen vla onder de oliedop (net ff getsjekt).
Zou het ook condens in uitlaat kunnen zijn als gevolg van de hoge temperaturen van de laatse paar dagen? Auto heeft daarvoor laatste 32 uur niet gedraait.
Oja en ik starte vanmorgen op benzine. En het wederhelft heeft afgelopen weekend de auto verzopen (benzine) misschien dat dit er ook nog mee te maken kan hebben,.....
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
En als je terug schakeld naar zijn 2? Als de dan redelijk wat toeren hebt komt er dan witte rook uit? Had ik bij mijn Opel crossa wel en dat was ook een kapotte koppakking.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 22
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2006
Witte rook kan inderdaad voorkomen als de wagen enige tijd stil heeft gestaan en er een vochtige omgeving is ontstaan door grote temp.wisseling. Alleen zou als de wagen even gelopen heeft de rookpluim moeten verdwijnen. Ik denk zelf dat je misschien eerst even je compressie moet na(laten)meten dat geeft je een veel betere indicatie of je wel of niet een lekke koppakking zou kunnen hebben, en uiteraard koelvloeistof niveau blijven checken.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Werd vervolgd,...
Na bijvullen koelvloeistof volgende ochtend weer de straat in een rookgordijn,.... 1 ding is zeker dat er koelvloeistof op een cylinder staat :'(
Auto staat nu bij de garage ter reparatie, komende maandag gaat ie onder het mes,... Weekendje vakantie wordt um dus eerst ff niet
Nu maar hopen dat het de pakking is en niet een scheur in de kop ofzo,.... :-\
Berichten: 845
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
Balen zeg :'(. Welke garage heb je de auto naar toe gebracht.
Jullie hebben toch nog een auto ;D
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Niet leuk, Jan. Sterkte ermee.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
er is ook wel een verklaring voor het feit dat de witte rook ophoudt als de auto even gelopen heeft;
de auto wordt warm uitgezet,er is geen druk meer in de cilinders,het koelsysteem heeft nog wel druk.
deze druk perst wat koelvloeistof je cilinder in en dat wordt s'morgens eerst opgerookt
als je nu een stevig lek hebt kan je zelfs een waterslot krijgen dwz de zuiger wordt door je startmotor omhoog bewogen en kan niet verder omdat vloeistof niet samendrukbaar is.
het resultaat kan een verbrandde starter zijn als je dit niet doorhebt en de sleutel vasthoudt.
gelukkig is dit bij jou niet het geval want hij start er nog gewoon op.
verder kan je als de motor loopt kijken of e luchtbellen in je expansievat opkomen (die worden veroorzaakt door verbrandingsgassen die door het lek in je koelwater terecht komen)
soms gooit een motor zijn koelwater er ook met grote hoeveelheden uit als het lek dusdanig groot is dat je koelsys. de proporties krijgt van en bubbelbad.
in ieder geval is het goed dat je hem wegbrengt en niet doormoddert tot erger, succes.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Heel sneu Jan
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986