Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blauwe rook
Onvoorstelbaar, net een nieuwe tweedehands auto gekocht en komt me er toch een potje blauwe rook uit de uitlaat. "Slechts" 200K gelopen nooit op LPG. Stationair gaat het wel, maar als de auto lekker warm is dan hoop ik dat er geen politie achter me staat want dan...... :-(..... Het is vooral erg bij een stoplicht als de motor even statinair heeft gelopen en ik trek dan weg.

Motor loopt hardstikke mooi stationair, heeft volgens mij meer dan genoeg power dus wat oh wat is het? Ik heb er al van die olie verdikkende rommel in gegooid, maar weinig effect. Ook al een keer olie vervangen door de juiste dikte dus wat nu? Ik kom niet verder dan klep keringen of zuigerveren...... boehoehoehoe.....

Is er een manier om uit te sluiten dat voordat ik aan een erg intensieve klep revisie begin of het niet toch stiekum de zuigerveren zijn? of juist te bevestigen waar het probleem zit?

Ernest
Antwoord
Geen paniek!

allereerst, welkom hier!!

Laat even wat meer weten over het voertuig. Zoals, model, bouwjaar, soort motor, kilometerstand, is de auto origineel, etc etc..alles wat relevant zou kunnen zijn. Dan kunnen mensen je beter beantwoorden.

En post een plaatje / foto van je auto. Wie weet herkennen mensen m zelfs! :wink:

plaatjes posten doe je zo: http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=110
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Als de motor stationair staat te draaien dan heeft deze een hoog motorvaccuum. De gasklep staat dicht en toch wil de motor lucht aanzuigen. Ze trekt dan behoorlijk aan alle onderdelen en als daar versleten onderdelen tussenzitten dan zullen deze olie doorlaten. Vermoedelijk heb je er ook last van als je op de snelweg hoog in toeren het gas loslaat ?

Aandachtspunten zijn:

de afdichtingen van de kleppen (de kop moet daarvoor van de motor af)
De koppakking, al is dit wel de laatste verdachte
En de zuigerveren. Je kan daarvoor de oliedop van het kleppendeksel losnemen en kijken of er erg veel gassen uit ontsnappen.
Verder kan je nog controleren of de carterventilatie (onder inlaat spruitstuk, zwart kastje aan blok) wel vrij is.

Ik vermoed dat je bij de horde koprevisie mensen hoort voor een paar nieuwe klepgeleiders met afdichthoedjes.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
teveel olie?
te weinig olie?
koppakking ok?
compressie gemeten??
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Is het toevallig een rooie DL van '87?
Antwoord
Turbo?

Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
thuur schreef:Turbo?

Dat heeft mijn turbo wel iig... Cry Cry Dus daar moet wat aan gebeuren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
TheSaint77 schreef:
thuur schreef:Turbo?

Dat heeft mijn turbo wel iig... Cry Cry Dus daar moet wat aan gebeuren.

Mooie reden voor een 15G 8)

Gr Big Grin
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
wat een reacties zeg!

Ik ben trouwens niet helemaal nieuw in het forum, ik was een tijdje geleden met het ombouwen van een 242 naar een modernere versie (B230K motor & M47 versnellingsbak). Verder heb ik een tijdje geleden ook mijn volvo op dit forum te koop gezet wegens emigratie Australie.

Dus de laatste tijd heb ik niet erg veel gepost, 1 vanwege de verkoop van de Volvo en 2 vanwege de verhuizing!

Maar goed, nu heb ik dus weer een auto gekocht. Eerlijk gebied me trouwens wel te zeggen dat na 3 Volvo's het nu geen Volvo is maar een 1992 Mitsubishi Pajero, HOPLA EN METEEN AFGESTRAFT! Omdat het zo'n algemeen probleem is dacht ik dat het hier ook wel thuis hoorde (toch webmeester? :roll: )

Ik heb trouwens net wat gegoogled en ik heb de volgende uitspraken gevonden:
- rook bij accelleratie zuiger veren probleem
- rook bij decelleratie "valve stem seals" probleem

Een mogelijke test:
droge compressie test
daarna een "natte"compressie test (een thee lepel olie in de opening van de bougie gieten). Als de compressie aanzienlijk verbeterd (10-15%) dan zijn de zuiger veren kaduuk anders zijn het de keringen bij de kleppen.

Dit kan bevestigd worden door een leakdown test (je zet hier druk op de cilinder) maar die is een beetje te duur om even te kopen.

Concluderend: ik ga denk ik een compressie test setje halen en testen!
Antwoord
Nog even een les voor andere autokopers:
- let extra op wanneer een auto/ motor helemaal is schoon gespoten je ziet dan de olie lekkages niet.
- bij het checken van de uitlaat gassen, niet alleen een beetje met het gas pendaal spelen, maar handrem er op, toeren maken en koppeling op laten komen.... zodat de motor flink moet werken en dan kijken hoe het met de rook gesteld is!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Straat vol witte rook Rob 5 4.529 10 November 2014, 14:46
Laatste bericht: Rob
  blauwe rookpluimen b21a Potvisboer 8 5.922 2 June 2013, 18:08
Laatste bericht: Jambon
  Witte rook volvoloris 18 8.561 6 January 2013, 14:06
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  witte rook bij starten johannes 6 4.796 20 March 2012, 20:33
Laatste bericht: johannes
  rook uit carterventilatie (b18a amazon) Jeroen V 22 10.840 10 June 2011, 06:33
Laatste bericht: Jeroen V
  Blauwe walm Ticcie 40 22.645 16 December 2008, 23:18
Laatste bericht: Ticcie
  rook in auto thoonen 1 2.131 12 December 2008, 10:34
Laatste bericht: Marc1970
  Straat wit van de rook Postma 245 GL 15 9.230 27 November 2007, 20:41
Laatste bericht: Bert N
  Inhouden/zwarte rook 264 Sander van Buiten 7 5.667 5 February 2006, 15:27
Laatste bericht: kaasie
  Rook van onder de kap en geur v verbrand kunttstof. Gias 8 7.592 28 September 2005, 16:28
Laatste bericht: Gias

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)