Berichten: 44
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2005
Onvoorstelbaar, net een nieuwe tweedehands auto gekocht en komt me er toch een potje blauwe rook uit de uitlaat. "Slechts" 200K gelopen nooit op LPG. Stationair gaat het wel, maar als de auto lekker warm is dan hoop ik dat er geen politie achter me staat want dan...... :-(..... Het is vooral erg bij een stoplicht als de motor even statinair heeft gelopen en ik trek dan weg.
Motor loopt hardstikke mooi stationair, heeft volgens mij meer dan genoeg power dus wat oh wat is het? Ik heb er al van die olie verdikkende rommel in gegooid, maar weinig effect. Ook al een keer olie vervangen door de juiste dikte dus wat nu? Ik kom niet verder dan klep keringen of zuigerveren...... boehoehoehoe.....
Is er een manier om uit te sluiten dat voordat ik aan een erg intensieve klep revisie begin of het niet toch stiekum de zuigerveren zijn? of juist te bevestigen waar het probleem zit?
Ernest
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Geen paniek!
allereerst, welkom hier!!
Laat even wat meer weten over het voertuig. Zoals, model, bouwjaar, soort motor, kilometerstand, is de auto origineel, etc etc..alles wat relevant zou kunnen zijn. Dan kunnen mensen je beter beantwoorden.
En post een plaatje / foto van je auto. Wie weet herkennen mensen m zelfs! :wink:
plaatjes posten doe je zo:
http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.php?t=110
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Als de motor stationair staat te draaien dan heeft deze een hoog motorvaccuum. De gasklep staat dicht en toch wil de motor lucht aanzuigen. Ze trekt dan behoorlijk aan alle onderdelen en als daar versleten onderdelen tussenzitten dan zullen deze olie doorlaten. Vermoedelijk heb je er ook last van als je op de snelweg hoog in toeren het gas loslaat ?
Aandachtspunten zijn:
de afdichtingen van de kleppen (de kop moet daarvoor van de motor af)
De koppakking, al is dit wel de laatste verdachte
En de zuigerveren. Je kan daarvoor de oliedop van het kleppendeksel losnemen en kijken of er erg veel gassen uit ontsnappen.
Verder kan je nog controleren of de carterventilatie (onder inlaat spruitstuk, zwart kastje aan blok) wel vrij is.
Ik vermoed dat je bij de horde koprevisie mensen hoort voor een paar nieuwe klepgeleiders met afdichthoedjes.
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
teveel olie?
te weinig olie?
koppakking ok?
compressie gemeten??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 2.929
Topics: 52
Lid sinds: Oct 2005
Is het toevallig een rooie DL van '87?
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Turbo?
Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
thuur schreef:Turbo?
Gr :?
Dat heeft mijn turbo wel iig...

Dus daar moet wat aan gebeuren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
TheSaint77 schreef:thuur schreef:Turbo?
Gr :?
Dat heeft mijn turbo wel iig...
Dus daar moet wat aan gebeuren.
Mooie reden voor een 15G 8)
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 44
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2005
wat een reacties zeg!
Ik ben trouwens niet helemaal nieuw in het forum, ik was een tijdje geleden met het ombouwen van een 242 naar een modernere versie (B230K motor & M47 versnellingsbak). Verder heb ik een tijdje geleden ook mijn volvo op dit forum te koop gezet wegens emigratie Australie.
Dus de laatste tijd heb ik niet erg veel gepost, 1 vanwege de verkoop van de Volvo en 2 vanwege de verhuizing!
Maar goed, nu heb ik dus weer een auto gekocht. Eerlijk gebied me trouwens wel te zeggen dat na 3 Volvo's het nu geen Volvo is maar een 1992 Mitsubishi Pajero, HOPLA EN METEEN AFGESTRAFT! Omdat het zo'n algemeen probleem is dacht ik dat het hier ook wel thuis hoorde (toch webmeester? :roll: )
Ik heb trouwens net wat gegoogled en ik heb de volgende uitspraken gevonden:
- rook bij accelleratie zuiger veren probleem
- rook bij decelleratie "valve stem seals" probleem
Een mogelijke test:
droge compressie test
daarna een "natte"compressie test (een thee lepel olie in de opening van de bougie gieten). Als de compressie aanzienlijk verbeterd (10-15%) dan zijn de zuiger veren kaduuk anders zijn het de keringen bij de kleppen.
Dit kan bevestigd worden door een leakdown test (je zet hier druk op de cilinder) maar die is een beetje te duur om even te kopen.
Concluderend: ik ga denk ik een compressie test setje halen en testen!
Berichten: 44
Topics: 7
Lid sinds: Jul 2005
Nog even een les voor andere autokopers:
- let extra op wanneer een auto/ motor helemaal is schoon gespoten je ziet dan de olie lekkages niet.
- bij het checken van de uitlaat gassen, niet alleen een beetje met het gas pendaal spelen, maar handrem er op, toeren maken en koppeling op laten komen.... zodat de motor flink moet werken en dan kijken hoe het met de rook gesteld is!