Topics: 116
Bij thuiskomst even onder de ama gekeken of de simons nog lekker vrij hangt. Zie ik dat er uit de carterventilatie (het soort welke gewoon onder het blok uitkomt) rook komt. Niet af en toe een pufje maar gewoon een gestage stroom.
Het is niet zo erg dat het ook echt blijft hangen maar vind zelf dat het toch behoorlijk wat is.
Mijn vraag is wat kan dit betekenen, is dit normaal?
En er komt bij gasgeven een hoog geluid uit de uitlaat. Kan het moeilijk omschrijven maar komt wel boven het gebrom van de simons uit. Bij gelijkblijvende snelheid is het er niet. Idee iemand?
Veel vragen en hopelijk simpele antwoorden.
Thanks!
ps wel een hoop eigenaardigheden heeft zo'n amazon zeg
Topics: 163
Dat hoge "gezoem"; bij goed nieuws is het 't geluid van stalen distributie tandwielen.
Of komt het echt uit de uitlaat? Is hij goed luchtdicht? --> misschien dat de lucht ergens langs fluit?
Hoi,
uitlaat is goed dicht iig. Misschien is het beter te omschrijven als een sjirp (zou bijna zeggen beetje keverachtig geluidje). Maar hij doet het alleen als ik vanuit wat lagere toeren gas geef, is ie op snelheid is het weg.
Blijft toch moeilijk om een geluid te omschrijven ???
Topics: 56
je bedoelt de klepjes, soort naaimachine-achtig geluid?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Nee denk niet dat het de kleppen zijn dat is meer getik. Zal eens proberen het op te nemen ;D
Hoofdzaak is eigenlijk die rook...
Topics: 82
Getjirp, rinkelende blikjes onder auto, bij trappen met lage toeren lijkt mij een gevalletje pingelen. Zet hem wat later, en rijker. Misschien ploft-ie dan stationair ook wat minder.
Gestage walm uit het carter is niet best natuurlijk, wat is het? Olie, waterdamp, benzinedamp, uitlaatgas? Hou een papiertje voor het pijpje. En meet de compressie.
Op zich is er niks ingewikkelds aan een Amazon, gewoon het ÃÃn en ander aan achterstallig onderhoud/knullig geknutsel.
Ik heb net een dikkere LPG slang in mijn 144 gezet, en de stelschroef er uit gehaald, om hardnekkig pingelen tegen te gaan. Bij stevig doortrappen kreeg de motor gewoon niet genoeg LPG uit de verdamper gezogen, werd het mengsel te arm, de verbranding te heftig en voila, pingel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Getjirp, rinkelende blikjes onder auto, bij trappen met lage toeren lijkt mij een gevalletje pingelen. Zet hem wat later, en rijker. Misschien ploft-ie dan stationair ook wat minder.
Gestage walm uit het carter is niet best natuurlijk, wat is het? Olie, waterdamp, benzinedamp, uitlaatgas? Hou een papiertje voor het pijpje. En meet de compressie.
Op zich is er niks ingewikkelds aan een Amazon, gewoon het ÃÃn en ander aan achterstallig onderhoud/knullig geknutsel.
Ik heb net een dikkere LPG slang in mijn 144 gezet, en de stelschroef er uit gehaald, om hardnekkig pingelen tegen te gaan. Bij stevig doortrappen kreeg de motor gewoon niet genoeg LPG uit de verdamper gezogen, werd het mengsel te arm, de verbranding te heftig en voila, pingel.
Das toevallig heb net een compressie test gedaan met de volgende waarden:
zonder gas te geven vol gas olie op zuiger (zonder gas te geven)
Cilinder 1 9,5 10,5 10
" 2 10,5 11,5 10,5
" 3 9,5 10 9,5
" 4 11,5 12 11,5
Gemeten zonder luchtfilter, met luchtfilter gaf geen verandering.
Ga morgen even papiertje voor pijpje houden.
Ik heb overigens het ontstekingstijdstip op 13graden (statisch) volgens staatje welke bij de 123ign zat. Kan het ook zijn dat door pingelen het vermogen flink terugloopt??
Ik zou zoiets als suggestie nemen, niet als voorschrift. Er is geen standaard B18A meer. In mijn geval heeft motor een dunne koppakking dus hoge compressie, en heeft de stelschroef achterstevoren in de slang gezeten ook nog (het pijltje met de strommrichting was buiten beeld).
Als de motor op LPG al wat pingelt, wordt dat op benzine veel duidelijker. Als ik een stukje op benzine reed (die al een jaar in tank klotst dus nu ws. RON 85 is) ging het al te keer als ik naar het gaspedaal keek.
Met de compressie is weinig mis, dat is een mooi uitgangspunt. Alhoewel er 11-13 bar in de Greenbook staat, ach.
Marc1970 schreef:Getjirp, rinkelende blikjes onder auto, bij trappen met lage toeren lijkt mij een gevalletje pingelen. Zet hem wat later, en rijker. Misschien ploft-ie dan stationair ook wat minder.
Nog even over dat verlaten: hij staat nu statisch op 13graden, is dan verlaten richting de 10 gaan of naar de twintig toe? Mijn gevoel zegt richting de 20 maar hoor graag even welke kant ik op moet denken.
Thanks!
Goeie vraag. Als-ie nu op 13 vóór BDP staat, is 10 graden later. Verdraai de verdeler mee met de draairichting van de rotor.
|