Berichten: 25
Topics: 6
Lid sinds: May 2020
Dag, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben al door veel berichten geholpen maar ik loop al enige tijd tegen een probleem aan waar ik niet uit kom. Ik ben in het bezit van een Volvo 240 uit 1990. Als de tank halfleeg is of leger bokt de motor sporadisch. Dit gebeurt vooral in de tweede of derde versnelling als je gas geeft. De motor houdt even in en krijgt een “klap” en gaat daarna verder. Het gekke is dat als de tank helemaal vol zit hij probleemloos rijdt. Ook heeft hij iets meer moeite met starten als de tank onder de helft is en je hoort een pompje zoemen. Wat me ook opvalt is dat als de brandstof meter aangeeft bijna bij het rood te zijn en ik tank hem weer vol er 40 liter in gaat. Dit betekent dus dat er uitgaande van de 60 liter nog 20 liter in zat, maar de meter wel een bijna lege tank aangeeft. Oftewel heel wat symptomen wat hopelijk tot een oplossing kan lijden. Ik vermoed dat het een van de volgende dingen is; intankpomp die vervangen moet worden, lek in de aanzuigpijp in de tank (?) of het vacuüm trekken van de tank. Ik ben op technisch gebied een leek maar wil graag leren dus als mensen suggesties hebben hoor ik dat heel graag!
Berichten: 1.642
Topics: 42
Lid sinds: Dec 2006
Vervelend probleem. Of eigenlijk vervelende problemen, want het zijn er mogelijk 2 losse die wel enig verband houden met elkaar:
- geeft de meter wel de werkelijkheid aan?
- waarom houdt de motor er met een halve tank mee op.
De oorzaak hoeft niet hetzelfde te zijn...
Ik ben geen expert, geen ervaring met dit issue. Al las ik er laatst wel wat over, was dat hier of op V300 forum?
Als de meter in het rood gaat, past er maar 40 liter in dus. Als je vol tankt tot afslag van de pomp, staat dan de meter wel op vol?
Heeft de auto langere tijd stil gestaan, welke benzine tank je? Dit ivm E5/E10 en het water dat het kan aantrekken.
Wat doet je motortempmeter? Dashboard meters werken meest met 10V (althans de vroege, weet noet of dat bij latere ook zo is). Er zit een spanningsregelaar op. Bij te veel/weinig spanning gaan de meters rare afwijkingen vertonen (schommelen of afwijken naar boven/beneden). Als de tempmeter ook niet goed staat zou het dus een electrisch issue kunnen zijn.
Je hebt het over vacuumtrekken van de tank. Er zou een be/ontluchtingsslangetje aan moeten zitten, zodat overdruk (en onderdruk) weg kan. Als deze dicht zit, zou dan de tank te vroeg te vol lijken (overdruk, of te langzaam naar beneden lopen)? Als dan ook geen lucht erin kan komen, zou dat ook de flow naar motor weer remmen.
Maar of de tank daar voldoende gasdicht voor is, ik denk het eigenlijk niet. Dan zou de auto na wat stilstand ook met een halve tank moeten lopen, omdat druk te langzaam normaliseert, maar dus uiteindelijk wel normaliseert.
Heb je een werkplaats handboek, Haynes of vVraagbaak? Hier staat wel e.e.a in over hoe bij de in-tank pomp te komen. Mogelijk dat hierin kijken meer info verschaft.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 399
Topics: 80
Lid sinds: Oct 2009
Misschien de brandsrof filters vervangen?
Berichten: 6.695
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Bijna bij rood is nog niet de bodem van rood. Ik kan me best voorstellen dat dat 15L is. En heeft mi ook geen relatie met je hik probleem. Je zou de bekabeling richting tankvlotter kunnen checken.
(Slangetje van) de opvoerpomp kapot?
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
13 November 2020, 10:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 November 2020, 10:14 door Grey240Polar.)
(12 November 2020, 02:39)EliasL schreef: Dag, dit is mijn eerste post op dit forum. Ik ben al door veel berichten geholpen maar ik loop al enige tijd tegen een probleem aan waar ik niet uit kom. Ik ben in het bezit van een Volvo 240 uit 1990. Als de tank halfleeg is of leger bokt de motor sporadisch. Dit gebeurt vooral in de tweede of derde versnelling als je gas geeft. De motor houdt even in en krijgt een “klap” en gaat daarna verder. Het gekke is dat als de tank helemaal vol zit hij probleemloos rijdt. Ook heeft hij iets meer moeite met starten als de tank onder de helft is en je hoort een pompje zoemen. Wat me ook opvalt is dat als de brandstof meter aangeeft bijna bij het rood te zijn en ik tank hem weer vol er 40 liter in gaat. Dit betekent dus dat er uitgaande van de 60 liter nog 20 liter in zat, maar de meter wel een bijna lege tank aangeeft. Oftewel heel wat symptomen wat hopelijk tot een oplossing kan lijden. Ik vermoed dat het een van de volgende dingen is; intankpomp die vervangen moet worden, lek in de aanzuigpijp in de tank (?) of het vacuüm trekken van de tank. Ik ben op technisch gebied een leek maar wil graag leren dus als mensen suggesties hebben hoor ik dat heel graag!
Welkom op dit forum!
De symptomen die je beschrijft doen mij denken aan drie verschillende mogelijke oorzaken die allemaal met het spul in of net buiten de tank te maken hebben.
1) de intankpomp (door Volvo "primaire pomp" genoemd) is defect; òf...
2) de draaddoorvoer naar de intankpomp is doorgerot; òf...
3) een stukje slang in de tank is vergaan, dus inderdaad lek in de aanzuiging.
M.b.t. het gebeuren in de tank is hier zeer uitgebreide info te vinden met vele afbeeldingen die soms meer zeggen dan 1000 woorden.
Ik heb met mijn vorige 245 ook wat probleempjes in de tank gehad, maar in mijn geval was de draaddoorvoer doorgerot (de pomp in de tank was nog OK) en heb ik vanwege de hoeveelheid roest de hele houder die in de tank steekt (in het Engels de "sender unit" genaamd) moeten vervangen. Ik heb toen uiteraard toch ook de intankpomp vervangen.
M.b.t. het niveau boven tegen het rood vakje van de benzinemeter: daar zit wat spreiding op, maar 15-20 liter over op dat punt klinkt toch wel OK. Ik durf met de naald tot net ònder het vakje te komen wetende dat ik dan toch nog steeds tegen de 10 liter (waarvan zo'n 5 liter betrouwbaar bruikbaar) heb. Maar dat kan per auto variëren. En mijn vorige 245 had ook na 25 jaar nog steeds een werkelijk brandschone tank, dat hoeft ook niet automatisch het geval te zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 25
Topics: 6
Lid sinds: May 2020
Dag allen, ten eerste bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Om terug te komen op BartJu, ik denk dat de meters wel accuraat zijn. De brandstofmeter geeft gewoon vol aan als de tank helemaal vol zit. Ook de temp meter is gewoon accuraat, af en toe een tikkeltje onder het midden maar ik denk dat dat normaal is. Auto heeft sinds mijn bezit niet stil gestaan, er wordt elke dag mee gereden. Ik tank Euro98. Handboek heb ik (nog) niet, misschien eens achteraan gaan.
Grey240Polar, bedankt voor de suggesties! Als ik de vlotter met de intank pomp vervang dan zou je dus eigenlijk alle problemen oplossen, of zie ik hier iets over het hoofd? Bij RenDparts had ik een vlotter gevonden van 52 euro, daar zitten als het goed is ook de aanzuigleidingen in? Heb wat filmpjes gevonden en het zag er wel OK uit om zelf te vervangen, hebben mensen hier slechte ervaringen mee? En is het dan ook aan te raden om net als Grey240Polar gelijk de intank pomp te vervangen?
Ik denk dat die tankinhoud inderdaad wel klopt bij nader inzien. Bedankt voor de hulp!
Berichten: 2.404
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Ik gok bedrading of slang intankpomp.
Als je van benzine afhankelijk bent zou ik de pomp en slang vervangen. Bedrading kun je doen zodra je het los heb.
Suc6
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
13 November 2020, 16:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 November 2020, 16:15 door Grey240Polar.)
(13 November 2020, 14:03)EliasL schreef: Dag allen, ten eerste bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Om terug te komen op BartJu, ik denk dat de meters wel accuraat zijn. De brandstofmeter geeft gewoon vol aan als de tank helemaal vol zit. Ook de temp meter is gewoon accuraat, af en toe een tikkeltje onder het midden maar ik denk dat dat normaal is. Auto heeft sinds mijn bezit niet stil gestaan, er wordt elke dag mee gereden. Ik tank Euro98. Handboek heb ik (nog) niet, misschien eens achteraan gaan.
Grey240Polar, bedankt voor de suggesties! Als ik de vlotter met de intank pomp vervang dan zou je dus eigenlijk alle problemen oplossen, of zie ik hier iets over het hoofd? Bij RenDparts had ik een vlotter gevonden van 52 euro, daar zitten als het goed is ook de aanzuigleidingen in? Heb wat filmpjes gevonden en het zag er wel OK uit om zelf te vervangen, hebben mensen hier slechte ervaringen mee? En is het dan ook aan te raden om net als Grey240Polar gelijk de intank pomp te vervangen?
Ik denk dat die tankinhoud inderdaad wel klopt bij nader inzien. Bedankt voor de hulp!
Om te beginnen zou ik eerst e.e.a. proberen uit te sluiten voordat ik zonder meer tot het vervangen over zou gaan.
Bij mijn vorige 245 heb ik bijv. gemeten dat er weliswaar spanning op de draden van de intankpomp stond, maar dat er geen stroom liep. Dat was voor mij het teken dat ik toch echt in de tank moest zijn, alleen bleek later dat de pomp niet defect was maar geen stroom meer kreeg a.g.v. doorgerotte bedrading.
Die prijs bij R&D is excl. BTW, maar desondanks zeker niet verkeerd. Je krijgt overigens alleen wat je op het plaatje ziet. Dus geen intankpomp, die moet dus van de bestaande sender unit worden overgezet. Dan is het wel handig dat je weet of de intankpomp werkt, en zo nee, waarom niet. Anders blijf je bezig. Voor mij was het op moment van bestellen nog niet duidelijk, vandaar dat ik voor een nieuwe intankpomp was gegaan.
Het vervangen van dat gebeuren is inderdaad niet echt moeilijk. Een beetje lastig alleen is het geheel eruit te krijgen zonder de vlotterbal kwijt te raken (wat mij dus wel gebeurde, oeps).
Ik heb uit voorzorg wel een paar zaken vantevoren nieuw aangeschaft, zoals de rubberen O-ring, borgring en een tooltje dat het verwijderen en plaatsen ervan kinderspel maakt.
Een nieuwe O-ring is sowieso aan te raden, de borgring alleen als die erg verroest is en het tooltje is niet persé noodzakelijk, maar maakt het wel erg makkelijk. Kijk eerst even hoe verroest e.e.a. eruit ziet.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 25
Topics: 6
Lid sinds: May 2020
Tijd voor een update. Afgelopen dagen weinig tijd gehad maar nu even gekeken of er volt door de pomp loopt. Dit was met draaiende motor 0,26 volt dus die is waarschijnlijk kapot. Ook heb ik even gekeken hoe de tank vlotter er van boven af uit zag. Redelijk roestig. Dus ik hoop dat de problemen opgelost zijn als ik de vlotter en intank pomp vervang. Daar nog wel een paar vragen over. Op internet zie ik heel veel verschillende setjes, kan iemand mij adviseren welke het beste is?
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderd...RD1367253C
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderd...D1367253CC
Ik hoorde ook verhalen over een zoemend geluid na het vervangen van de intank pomp. Heeft iemand daar ook ervaring mee en tips welke pomp je dan niet, of juist wel moet kopen? Naast één van deze sets koop ik ook gelijk een nieuwe rubbereren ring, afsluit ring en tooltje. Het zag er best roestig uit dus misschien maakt het openhalen van de tankvlotter met dat tooltje wel gemakkelijker. Op YouTube zag ik ook dat er een plastic slangetje bij de vlotter zit, alleen zie ik deze niet op de vlotter bij RenDcarparts. Moet ik deze apart bestellen en zo ja, heeft iemand een linkje? Kon hem namelijk niet vinden.
Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de vlotter en pomp? Bedrading zag er overigens nog goed uit.
Berichten: 682
Topics: 59
Lid sinds: Feb 2006
(18 November 2020, 19:02)EliasL schreef: Tijd voor een update. Afgelopen dagen weinig tijd gehad maar nu even gekeken of er volt door de pomp loopt. Dit was met draaiende motor 0,26 volt dus die is waarschijnlijk kapot.
Vanwege je beschrijving "volt door de pomp" vraag ik me af of je juist hebt gemeten. Op welke punten hield je de zwarte en rode meetpennen van je multimeter?
Als je op de draad van de pomp t.o.v. een kaal stukje metaal van de auto 0,26 V hebt gemeten, dan zit het probleem hem m.i. niet in de pomp. Hij draait niet omdat hij geen voeding krijgt, niet omdat hij kapot zou zijn. De eerste stap wordt dus uitvinden waarom die pomp geen voeding krijgt.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
|