1 June 2013, 18:24
Beste Volvisten,
Mijn 244 met b21a onder de kap heeft een nare karaktertrek gekregen. Het olieverbruik is enorm, 1 liter op 200km. Als ik bij snelheden boven de 100 km/h het gas een paar seconden loslaat en daarna weer plankgas geef vliegen de blauwe oliewolken uit de uitlaat. Ook rookt het een beetje als ik flink gas geef nadat ik een paar minuten dezelfde snelheid heb aangehouden van 100 km/h. De rook is dan eerder wit-grijs. Ik zie niets als ik dezelfde snelheid aanhoud. Ook bij de eerstvolgende koude start na een lange snelwegrit komen er blauw-witte pluimen uit de uitlaat die na een tijdje verdwijnen. Tijdens het stationair lopen zie ik geen rook, ook niet als ik gas geef. Bij het rijden in de bebouwde kom doen de klachten zich helemaal niet voor, en lijkt het olieverbruik ook een stuk fatsoenlijker te zijn. En als ik de oliepeilstok loshaal lijkt het wel een puffende schoorsteen.
Wat ik al heb gedaan:
- Carterontluchting helemaal schoongemaakt, die leek van binnen wel geasfalteerd.
- Compressietest gedaan; resp. 10,0 12,4 10,9 en 13,0. (klepspeling in orde, warme motor, gaspedaal ingetrapt)
Best wel grote verschillen onderling, en als ik wat olie in de 'gare' cilinders spuit komt er al gauw 1 a 2 bar bij. Daarom dacht ik als eerste aan de zuigerveren, maar eigenlijk vind ik de compressie nog helemaal niet zo slecht. De auto start verder perfect, ik hoef de sleutel maar om te draaien en hij loopt hartstikke tevreden, zowel koud als warm.
De bougies lijken ook geen oliesporen te vertonen, al is die van cilinder 2 wel wat zwarter dan de rest. Fotootje:
![[Afbeelding: P1040209.jpg]](http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/Potvisboer/P1040209.jpg)
Ik vind het lastig om in te schatten wat er precies aan de hand is. Ik ben ervan overtuigd dat de klepseals niet meer goed zijn, maar die ga ik niet vervangen als de zuigerveren ook kapot zijn.
Mijn vaag is daarom: is dit een gezonde compressie, en past die wel bij versleten zuigerveren? Ik hoor graag jullie meningen!
Gr. Sander
Mijn 244 met b21a onder de kap heeft een nare karaktertrek gekregen. Het olieverbruik is enorm, 1 liter op 200km. Als ik bij snelheden boven de 100 km/h het gas een paar seconden loslaat en daarna weer plankgas geef vliegen de blauwe oliewolken uit de uitlaat. Ook rookt het een beetje als ik flink gas geef nadat ik een paar minuten dezelfde snelheid heb aangehouden van 100 km/h. De rook is dan eerder wit-grijs. Ik zie niets als ik dezelfde snelheid aanhoud. Ook bij de eerstvolgende koude start na een lange snelwegrit komen er blauw-witte pluimen uit de uitlaat die na een tijdje verdwijnen. Tijdens het stationair lopen zie ik geen rook, ook niet als ik gas geef. Bij het rijden in de bebouwde kom doen de klachten zich helemaal niet voor, en lijkt het olieverbruik ook een stuk fatsoenlijker te zijn. En als ik de oliepeilstok loshaal lijkt het wel een puffende schoorsteen.
Wat ik al heb gedaan:
- Carterontluchting helemaal schoongemaakt, die leek van binnen wel geasfalteerd.
- Compressietest gedaan; resp. 10,0 12,4 10,9 en 13,0. (klepspeling in orde, warme motor, gaspedaal ingetrapt)
Best wel grote verschillen onderling, en als ik wat olie in de 'gare' cilinders spuit komt er al gauw 1 a 2 bar bij. Daarom dacht ik als eerste aan de zuigerveren, maar eigenlijk vind ik de compressie nog helemaal niet zo slecht. De auto start verder perfect, ik hoef de sleutel maar om te draaien en hij loopt hartstikke tevreden, zowel koud als warm.
De bougies lijken ook geen oliesporen te vertonen, al is die van cilinder 2 wel wat zwarter dan de rest. Fotootje:
![[Afbeelding: P1040209.jpg]](http://i1196.photobucket.com/albums/aa412/Potvisboer/P1040209.jpg)
Ik vind het lastig om in te schatten wat er precies aan de hand is. Ik ben ervan overtuigd dat de klepseals niet meer goed zijn, maar die ga ik niet vervangen als de zuigerveren ook kapot zijn.
Mijn vaag is daarom: is dit een gezonde compressie, en past die wel bij versleten zuigerveren? Ik hoor graag jullie meningen!
Gr. Sander