Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blauwe rookpluimen b21a
#1
Beste Volvisten,

Mijn 244 met b21a onder de kap heeft een nare karaktertrek gekregen. Het olieverbruik is enorm, 1 liter op 200km. Als ik bij snelheden boven de 100 km/h het gas een paar seconden loslaat en daarna weer plankgas geef vliegen de blauwe oliewolken uit de uitlaat. Ook rookt het een beetje als ik flink gas geef nadat ik een paar minuten dezelfde snelheid heb aangehouden van 100 km/h. De rook is dan eerder wit-grijs. Ik zie niets als ik dezelfde snelheid aanhoud. Ook bij de eerstvolgende koude start na een lange snelwegrit komen er blauw-witte pluimen uit de uitlaat die na een tijdje verdwijnen. Tijdens het stationair lopen zie ik geen rook, ook niet als ik gas geef. Bij het rijden in de bebouwde kom doen de klachten zich helemaal niet voor, en lijkt het olieverbruik ook een stuk fatsoenlijker te zijn. En als ik de oliepeilstok loshaal lijkt het wel een puffende schoorsteen.

Wat ik al heb gedaan:
- Carterontluchting helemaal schoongemaakt, die leek van binnen wel geasfalteerd.
- Compressietest gedaan; resp. 10,0 12,4 10,9 en 13,0. (klepspeling in orde, warme motor, gaspedaal ingetrapt)

Best wel grote verschillen onderling, en als ik wat olie in de 'gare' cilinders spuit komt er al gauw 1 a 2 bar bij. Daarom dacht ik als eerste aan de zuigerveren, maar eigenlijk vind ik de compressie nog helemaal niet zo slecht. De auto start verder perfect, ik hoef de sleutel maar om te draaien en hij loopt hartstikke tevreden, zowel koud als warm.

De bougies lijken ook geen oliesporen te vertonen, al is die van cilinder 2 wel wat zwarter dan de rest. Fotootje:

[Afbeelding: P1040209.jpg]

Ik vind het lastig om in te schatten wat er precies aan de hand is. Ik ben ervan overtuigd dat de klepseals niet meer goed zijn, maar die ga ik niet vervangen als de zuigerveren ook kapot zijn.
Mijn vaag is daarom: is dit een gezonde compressie, en past die wel bij versleten zuigerveren? Ik hoor graag jullie meningen!

Gr. Sander
Antwoord
#2
wat voor bougies gebruik jjij eingelijk :O vind maar rare bougies :O
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Haha, dat was ook mijn reactie toen ik ze eruit haalde. NGK BP6ET staat erop!
Antwoord
#4
Die bougie's zie je wel vaker. Compressie verschil van 3 bar is niet in orde dit mag volgens volvo niet meer dan 1 zijn(of 0.5 een v/d twee iig). Giet eens olie op alle 4 de cilinders en kijk of hij bij alle 4 evenveel stijgt, stijgt hij bij de verdachte cilinders meer dan heb je de oorzaak.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#5
dus je hebt:
- witte aanslag op je bougies: hoe is je koelvloeistofverbruik?
- verschillende compressie op de cilinders, maar met wat olie erop lijken wordt dat wat hoger; je zuigerveren versleten/onderblok uitgewoond.
- rook uit je oliepeilstok gat; wit of blauw/olie?
- rook uit de uitlaat bij gas los; klepgeleiders en/of rubbertjes versleten.
- rook op de snelweg bij gas op de lollie; onderblok;
Antwoord
#6
De compressie van de verdachte cilinders stijgt met een beetje olie meer, dus dat is erg jammer.
Wat betreft waterverbruik, daar heb ik nog niks van gemerkt. Wel ligt er in de kofferbak een koppakkingenset waarvan alleen de koppakking ontbreekt, dus ik gok dat de vorige eigenaar die niet lang geleden nog heeft vervangen. De carterontluchting zat ook helemaal vol met witte sludge, tot in het luchtfilterhuis aan toe...
De rook uit het gat van de peilstok is trouwens gewoon witgrijs, maar er vliegen geen druppels olie mee.
Afijn, het blok is dus toch niet meer zo fris Tongue
Antwoord
#7
Ander blok scoren voor weinig en erin gooien Wink Dit klinkt als doffe ellende.
Antwoord
#8
Inderdaad. De komende tijd maar eens even nadenken wat ik ga doen...
Bedankt allen voor het meedenken in ieder geval!
Antwoord
#9
mogelijk heeft de vorige eigenaar dus de kop gewisseld, die kun je dan bewaren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 9.018 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.345 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.862 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 23.457 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 5.001 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 12.438 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 13.207 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.187 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 6.895 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 3.961 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)