Berichten: 24
Topics: 16
Lid sinds: Jun 2018
De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.
De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.
Wat kan dat zijn?
Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D
Berichten: 307
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Relais op startmotor bijna kapot/versleten.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Of accu bijna leeg en/of versleten, en/of laadt slecht, zie dynamo, V snaar, laad- en massakabels eens na. Evenals de kabels naar de startmotor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.689
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
18 August 2018, 20:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 August 2018, 20:42 door BartJu.)
Zelf naam ik altijd aan dat een accu leengaan sterft, een dat ie dan moeizaam zou rondgaan bij het starten. Helaas ook ervaring dat ie zonder voortekenen de geest had een alleen een tikje gaf bij starten.
Moraal: accu die (laten) meten. Ken relatief makkelijk, ook door WW of snel af snelfitter.
Of je hebt de oorzaak, of je hebt een verdachte uitgesloten...
Ps: due genoemde accu was toen 2 jaar plus 6 dagen oud. Garantie 2 jaar. Door de snelfitter zonder gemor vervangen.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Accuklemmen wel goed vast?
Massaverbinding tussen motorblok en carrosserie wel schoon/goed vast?
Aansluiting van de startdraad vanaf het contactslot op de startmotor wel goed schoon?
En anders zijn de koolborstels van de startmotor bijna versleten.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
(18 August 2018, 13:23)Biopowerenschede schreef: De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.
De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.
Wat kan dat zijn?
Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D
Gezien de intermitterende aard en het feit dat - als ie start - hij normaal start, zou mijn eerste ingeving koolborstels zijn.
Maarruh... TG-770-D, 11 dagen geleden voor het eerst in NL op kenteken gezet volgens de RDW. Zelf ingevoerd of via een bedrijf?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 24
Topics: 16
Lid sinds: Jun 2018
(19 August 2018, 08:14)Grey240Polar schreef: (18 August 2018, 13:23)Biopowerenschede schreef: De ene keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, start de 122.000km oude (nieuwe) motor van mijn Estate zonder problemen aan.
De andere keer draai ik de sleutels om, alle dashboardlampjes springen aan en als ik verder draai, gaan alle dashboardlampjes uit en hoor ik in het vooronder een ‘tik’. De startmotor draait dan niet eens.
Wat kan dat zijn?
Volvo 240 2.3i Polar Estate 1992
TG-770-D
Gezien de intermitterende aard en het feit dat - als ie start - hij normaal start, zou mijn eerste ingeving koolborstels zijn.
Maarruh... TG-770-D, 11 dagen geleden voor het eerst in NL op kenteken gezet volgens de RDW. Zelf ingevoerd of via een bedrijf?
Gekocht bij een bedrijf.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
19 August 2018, 09:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 August 2018, 12:55 door Grey240Polar.)
Kun je geen aanspraak maken op garantie?
De klik die je hoort is waarschijnlijk de solenoid die het tandwiel op de starterkrans van het vliegwiel drukt. Tegelijkertijd sluit hij een elektrisch contact zodat de startmotor stroom kan trekken uit de accu. Als er dan geen stroom door de startmotor gaat lopen blijft het bij die klik, oftewel jouw symptoom.
Als alle draden goed contact maken, de accu in goede ladingstoestand enz. enz. is, dan lijken me de mogelijkheden beperkt tot de contacten in de solenoid of de koolborstels in de startmotor die aan hun eind zijn, maar soms nog even contact met de commutator maken.
Omdat de koolborstels slijtende onderdelen zijn, lijken me die het meest voor de hand liggend te zijn als veroorzaker. Jammer genoeg zitten die lekker diep in de startmotor verstopt en zou ikzelf toch eerst de solenoid gaan uitsluiten als veroorzaker.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47