Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VOLVO 940 valt uit, ook op snelweg...
#1
Beste allemaal,

Wat zuur zeg! Wil je op vakantie gaan met je oude vertrouwde Volvo, stopt zo nu en dan de motor er totaal mee. Dat is vooral fijn op de
snelweg:mad2:!
Het gaat om een Volvo 940 estate lpt uit 1998 met een b230fk motor die op gas/benzine altijd keurig zijn werk deed, goed wordt onderhouden en vaker dan nodig een beurt krijgt.

Wat gebeurd er:
Als de auto rijdt of stilstaat valt hij zo nu en dan "uit het niets" uit. Het maakt niet uit hoe hard of zacht ik rijd. Eerst begint hij in een soort noodloop te vallen waarna hij enkele tellen later uitvalt. Gisteren heb ik de Vialle gaspomp laten vervangen. Dit was, naast de kuren, ook nodig. Auto loopt nu weer goed op gas en benzine, behalve dat ie dan zo nu en dan uitvalt:mad:. Na uitvallen blijft ook het lambda-sonde lampje op het dashbord branden. Nadat ik na het vinden van de vluchtstrook de auto probeer te starten, wilt dit ook niet altijd direct lukken. Na enkele minuten wel en rijd ik "probleemloos"verder met een blij lamda-sonde lampje op het dashboard.
Na het plaatsen van de nieuwe gaspomp, is de computer ook uitgelezen. Er kwam een DTCs 144 - belastingsignaal uit. Na reset was het lamda-sonde lampje uit.
Wie o wie heeft er een tip of vergelijkbaars meegemaakt?
Antwoord
#2
IK zou het zoeken in de ontsteking of iets anders elektronisch. Ik zie dat je in Breda woont? Ga even langs
bij Raf. Die heeft er kijk op en is heel niet duur.

http://www.rafs.nl/
Antwoord
#3
1998, hmm die heeft geen lampje voor zelf checken meer.
Op gas en benzine gebeurd dit?
Doet je toerenteller vreemd?
Ontstorings relais al vervangen ?
Dat dtcs 144 is van de gas computer ?



Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
Eerste wat me te binnen schiet is de boordspanning, kijk eens of de koolborstels in de dynamo nog lang genoeg zijn. Veel problemen komen van elektronica, zoals het injectierelais (wit, bij de zekeringen), of de krukassensor boven het vliegwiel (bedrading stuk).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Als aanvulling op Marc kun je ook nog kijken naar de massaverbinding(en) en staat van de accu.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
kijk eens je noise supression relais na bij je rechter veerpoot, door deze kan de motor ineens uitvallen of niet meer willen starten maar word vaak gemist omdat hij niet naast de rest van de relais zit, heb deze al enkele moeten vervangen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#7
Update:
Allereerst bedankt voor de nuttige tips en reacties. Rafs ga ik zeker even onthouden! Ik ben gisteren naar Scandcar te Moergestel gereden (met 1x uitval) en daar een nieuwe brandstofpomp relais gekocht. Deze ter plekke vervangen, teruggereden naar Breda en hier in Breda zelf wat rondgereden en tot nu toe nog geen uitval. Tevens gesproken met een Forumlid die dit ook had meegemaakt en het een plausibel verhaal vond. Wellicht dà oplossing en ik zal mijn ervaringen delen.

Nogmaals bedankt!!
Antwoord
#8
Idd of brandstofpomp of BDP sensor, de laatste is erg berucht bij de 900 serie
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#9
Hoi is het probleem toen met een nieuw relais helemaal opgelost?

Ik heb het zelfde probleem, volgens mij zit het in de zekeringen of het relais of de contacten ion de connectors/voetjes.
Als ik daar aan frommel, zekeringen er uit/ er in en relais eruit en er in dan is het weer maanden weg, en dan is het er plotseling weer.

Frans


Bennie rolt schreef:Update:
Allereerst bedankt voor de nuttige tips en reacties. Rafs ga ik zeker even onthouden! Ik ben gisteren naar Scandcar te Moergestel gereden (met 1x uitval) en daar een nieuwe brandstofpomp relais gekocht. Deze ter plekke vervangen, teruggereden naar Breda en hier in Breda zelf wat rondgereden en tot nu toe nog geen uitval. Tevens gesproken met een Forumlid die dit ook had meegemaakt en het een plausibel verhaal vond. Wellicht dà oplossing en ik zal mijn ervaringen delen.

Nogmaals bedankt!!
Antwoord
#10
Na vervangen van het relais helemaal niets geen uitval meer gehad, echter is de volvo total loss gereden op de snelweg (was achterste in een file en men vond het achter mij niet nodig om te remmen:madSmile. Inmiddels wel weer een andere 940!!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.788 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 586 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.255 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 893 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.718 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 864 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.430 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.813 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.686 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.309 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)