Ik ben me aan het voorbereiden op een ombouw van Pierburg 2B5 naar 175CDUS caburateur in mijn 745.
Ik vraag me een aantal dingen af:
- het zit het met de brandstofretourleiding, kan ik die gewoon afdoppen? Hoe zit het eigenlijk met zo'n simpele carburateur: waarom lopen die niet over? Want er zit geen retourleiding op aangesloten.
Volgens mij is de mechanische brandstofpomp in de 740 hetzelfde als in de 240s met 175CDUS carburateur. Er zit wel een opvoerpomp in de tank, in de 240 ook toch?
- de vacuümslangetjes word ik ook nog niet wijs uit, eentje moet in ieder geval naar de onstekingsmodule bij het gaspedaal, maar er zit ook een soort afsluitertje links op het binnenscherm waar drie(!) slangetjes aan zitten, waarvan ik de functie niet ken.
- verder moet ik iets met de anti-run-on slangen, die zitten er nu ook op. Ik denk dat ik ze op de kap van de luchtslang kan monteren, maar weet nog niet goed hoe de voeding aan te sluiten.
Hieronder een aantal foto's.
Heeft iemand dit als eens eerder gedaan? Zouden jullie met me mee willen denken?
Hoi, ik kan evt wel wat foto's op aanvraag maken van mijn b23a.
Volgens mij heeft mijn 245 1984 met b23a geen intank pomp.
De mechanische pomp pompt op 0,3 bar, door de vlotter in de carb pompt hij er niet meer in dan nodig.
Net als de stortbak in de wc thuis.
De K heeft een vrij uitgebreid vacuüm systeem, inclusief vacuüm gestuurde vervroeger op de ontstekings computer. Een A heeft dit niet. Die heeft dacht ik een vervroeger op de ontstekingstoren.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Okay, dan moet ik misschien die opvoerpomp loskoppelen?
Misschien zou je enkele foto's kunnen mailen, graag, van de de aansluitslangen op de kap van de luchtslang, van de vacuüm nippels die op de 174CDUS zitten en welke aangesloten zijn waarop en welke eventueel afgedopt zijn.
Dank!
h e n q u i at g m a i l punt com
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
De B230K heeft een brandstofafsluiter, die in werking treedt als het gaspedaal niet ingedrukt is, de motor warm is meer dan +/_ 1600 toeren maakt, en die gestuurd wordt door een vacuüm. De ontstekingsunit regelt dit allemaal. Ik begrijp alleen de werking niet.
(tweede foto van 1e bericht)
Als ik nu de slangetjes loshaal, gebeurt er niks (stationair), als ik de stekker loshaal wel: dan slaat de motor af.
Zou bij 1600 + toeren het vacuüm eraf gaan? En daarna de vacuümklep de stroom van het brandstofrelais halen of zo?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Ik gok dat een hoop slangetjes gewoon overbodig worden als je het andere spruitstuk+carb erop zet, dus die sluit je af en laat ze los hangen tot blijkt dat ze ergens voor dienen, warm of koud. De 2B5 heeft allerlei voorzieningen die de CDUS niet nodig heeft.
Ja Marc, dat lijkt me een goed plan.
Wat denk jij van de die brandstof retourleiding?
Gaat die elektrische opvoerpomp in de tank niet tegenspartelen als hij niet verder kan pompen?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
De retourleiding doe je een stopje in, die pomp haal je de stekker uit. En je laat hem weer meedraaien mocht dat nodig zijn, misschien is de tank van de 740 wat dieper en heeft Volvo bedacht dat de mechanische pomp van de B230K niet het onderste uit de kan krijgt zonder hulppompje.
Misschien hebben beide wel te maken met het idee van de retourleiding (met zo'n systeem heb je altijd koele benzine in de vlotterkamer) en moet je een B230A pomp op het blok zetten. De hulppomp doet dan niks en is gewoon een doorvoerbuis.
21 June 2015, 16:13 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 June 2015, 18:14 door henqui.)
Okay dat heb ik inderdaad ergens in Haynes gelezen over die koele benzine vanwege de retourleiding.
De mechanische pomp lijkt me identiek aan al die andere op de B21/23.
Er zit ook nog een warme start ventiel op. Dat werkt waarschijnlijk op een tempsensor. De verdere werking is me onduidelijk.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
21 June 2015, 22:04 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 June 2015, 22:07 door Marc1970.)
Die op foto 1 is de warme start klep (als ik hem vergelijk met het boek). In TP11740 sectie K1-20 beschreven. ALs de motor niet draait, laat-ie benzinedampen uit de carburateur wegwuiven naar beneden, als de motor draait gaan de dampen de motor in zoals het hoort.
Ws. heeft de CDUS er ook wel aansluitingen voor ergens. Maar de klep als zodanig is een toevoeging, dan kan je ook zonder.
Okay, het heeft dus niks met een temperatuursensor te maken. Op de kap van de luchtslang van de CDUS zitten ook twee pijpjes voor slangen met dezelfde functie, waarschijnlijk passen de twee slangetje van de warme start klep daarop. Ik moet alleen even goed kijken welke waar, die dikke moet terug de carburateur in, die dunne gaat naar buiten.
Ik kan de plus daarvan volgens mij ook zetten de anti-run-on klep, die op het inlaatspruitstuk zit.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68