Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Ik zet de hulplijn in. Schoonpa's 240 wil niet starten. We hebben vonk (zwak en onregelmatig) en brandstof. De ANWB man flink wat tests gedaan (ik was er niet bij) en denkt dat de toerentalsensor de boosdoener is. Ik denk nog in de richting van bobine, bobineweerstand oid. Iemand een idee?
Auto reed gewoon, is per ANWB trailer retour gekomen.
Weet overigens iemand. Of de toerentalsensor van 240 en 940 gelijk is?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
om het analyseren wat makkelijker te maken. welke jaar is de wagen. injectie of carbs?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Brandstofpomprelais (de witte?)
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Tuurlijk! Sorry. Betreft een Superpolar (lpger) uit 92. Een B200f dus!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het enige wat de rpm sensor kan mankeren is dat de isolatie van de kabel eraf valt en dat zou zelfs de ANWB telefoniste kunnen vaststellen. Verder zit er niet veel in de ontsteking wat stuk gaat of moeilijk is te zien, misschien kan je alle stekkers eens los en vast maken. Massakabels zijn allemaal even belangrijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Eh, lpg? Benzine en gas tegelijk? Als een van de afsluiters niet afsluit loopt hij ook niet.
Radio ontstoor relais kan evt ook. Maar controleer eerst even of hij niet op allebei tegelijk loopt.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Dank voor jullie reactie. Brandstof toevoer had de hulpdienst al gecheckt... Dat was zowel op gaz als op peut prima. ANWB telefoniste had het bij het juiste eind. Jij ook Marc, de isolatie was eraf gevallen.
En de sensor van een 940 werkt prima op een 240, ondanks dat de nummers erop echt anders waren. Maar wat een drama om in de buurt te komen! Ff uurtje 'op gevoel en veel tuurwerk met dat kleine steeksleuteltje prutsen maar toe. Was ie er toch uit en weer in! De 940 sensor had ook wel wat cracks dus maar ff flink in de tape gezet.
Thnx voor de reacties mannen!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je die oude weer netjes in z'n blauwe afschermfolie wikkelt en plakband erom heen draait, zou ie het ook weer doen.
Wat die dingen de das omdoet is uiteraard de beweging, olie en hitte achterop het blok, maar ze gaan veel minder gauw stuk als je de kabel zonder knik, slag of draai ophangt. Kabels en remslangen hebben daarvoor wel eens een witte streep over de hele lengte erop geprint.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Story nog niet ten eind. Dag erop startte ie weer niet. Bobine vervangen.. Geen verschil ( met die uit een lopende 240 polar). Toen de eindtrap vervangen.Deed ie t weer (dachten we). Vervolgens weer een stuk prima gereden en wil ie weer niet starten.
Uitlezen, voor zover mogelijk met niet-lopende motor, geeft geen resultaat.
Ik denk nu aan een kabelbreuk oid. Vooral omdat ie ie af en toe wel en af en toe niets doet. Ff snelle check of bougie vonkt geeft negatief resultaat. Blijf dus in de Ontstekingshoek denken...
Hier nog ideeën mannen?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.