Topics: 22
sinds kort heb ik een 245 uit 77 met een b20 motor en automaat.
De motor of bak gooit er olie uit op de uitlaat.
Dit gebeurd alleen als de auto in zijn drive staat. Dus bij een stoplicht komt er een mooie blauwe walm onder de auto vandaan.
Trekt wel aandacht, maar het stinkt nogal.
Ik heb geprobeerd te kijken waar het op de uitlaat komt. Het lijkt erop dat het ter hoogte van de overgang naar de versnellingsbak is maar dan net iets daar voor.
Zit er op die plek een bekende kering of pakking? iemand een vermoeden?
Topics: 82
Maak het motorblok om te beginnen eens schoon, en een foto van het lek. Wat voor kleur heeft de olie, vergelijk met olie die je van beide peilstokken haalt, ruikt het naar motorolie of ATF?
De B20 heeft een kleppendekselpakking van kurk, die zelfs in de beste gevallen nog zweet. Dat lekt dan vrij snel aan alle kanten naar beneden. Meest is het aandraaistadium al voorbij dus zal je een nieuwe pakking moeten regelen.
Ik ben wel benieuwd wat voor automaat daaronder zit, oliepeilstok rechts of links?
Kan ook nog een lek in de olieleidingen van de automaat zijn (naar de oliekoeler), wat er ergens ATF uit spuit zo op de uitlaat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 16
Mijn kleppendeksel pakking (kurk) was ook aan vervanging toe.
Toen ik deze ging halen bij de volvo-hobbyist bij mij in de buurt gaf hij de tip om ook meteen te kijken of het kleppendeksel nog wel recht is. En en waar nodig de deksel een paar corrigerende tikken te geven. En dan vooral de 4 punten waar de boutjes zitten. Meestal wordt het zo vast gedraaid (omdat het lekt) dat je het blik vervormd en daardoor zal het ook niet meer netjes sluiten. En "vast is vast"
Bij mij was hij inderdaad zo krom als een h**r
Deze schijnen er goed tegen te helpen:
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1343
Maar ik denk dat p245's lek ergens anders zit.
Topics: 288
zit r net aan te denken, stukkie staal en klaar, anders een alu deksel, ook voor koeling en geluid..
de peil stok zit een beetje raar, direct achter en wat lager dan de peil stok van de motor.
Dan heb je in elk geval geen BW35, die heeft de peilstok aan de kant van de bijrijder/uitlaat.
Dan is dat ook niet het lek, het kon zijn dat de automaat er ATF uitgooit langs de peilstok, als er teveel inzit bijvoorbeeld.
Een olielek in Drive, moet toch iets met de automaat te maken hebben zou je zeggen.
er ben er onder gekropen, de olie lekt erop de overgang van de bak en de motor.
Het is overigens niet alleen in de z'n drive.
En dan lekt het op de uitlaat? Alleen terwijl de motor draait? Ik denk toch aan een lekke ATF leiding. Bij mijn 144 loopt die vlak langs de uitlaat. Weet je al of het ATF of motorolie is?
EÃn van de voordelen van een ouwe auto is dat je ook geregeld mag genieten van de onderkant. Lekker koel met dit weer.