Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn B20a verbruikt nogal wat olie als ik lange tijd boven de 100 rijd.
En van de week bij vermogen vragen backfire.
Ik rijd op lpg.
Luchtfilter in de brand onderweg dus blussen en het hele verhaal van de gesmolten luchtfilter in de kliko.
Zonder luchtfilter de reis voortgezet met de gaskraan iets verder open.
Het oude beestje heeft me wel weer thuis gebracht en de 80 kon ik nog halen.
Kan een hoog olie verbruik voor backfire zorgen, ik dacht van niet?
Versleten nokkenas tandwielen, tandje verschoven misschien?
De ontsteking is voorzien van een hot spark kitje, kunnen doe bij problemen voor backfire zorgen?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
17 May 2015, 16:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 May 2015, 19:55 door Marc1970.)
Ligt je hele luchtfilter vol met oliedrab? Dan kan de carterontluchting het niet meer bijbenen (of hij zit verkeerd aangesloten, zie:
http://www.sw-em.com/pcv_diagrams_and_notes.htm).
Zo niet, dan zijn de olieschraapringen versleten/vastgeprut/slecht en verbrandt de olie die op de cilinderwand achterblijft, dat doet mijn B20A ook, geeft niks. Rustig bijvullen.
Backfires op snelheid heb ik nog niet meegemaakt. Zet de ontsteking eens wat later/vroeger, controleer de vervroeging (vacuum en centrifugaal). De tandwielen kunnen niet verspringen t.o. elkaar, dat is zeker. De stalen kern van het fiberwiel wil wel eens losraken maar dat geeft continu gezever.
Waar haalt je motor de lucht vandaan? Mijn B20's hebben een rond luchtfilter en dan niks, geen buizen warm of koud erop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn luchtfilter is ook gewoon rond en dan klaar of was want verbrand nu.
De centrifugaal vervroeger is een goede, die ga ik kontroleren.
En ja wel olie in het luchtfilter maar alleen een plekje aan de onderkant.
Carter ontluchting zit goed aangesloten.
De distributie tandwielen zijn dus nog goed dat scheelt weer.
Zal de ontsteking eens controleren met de lamp erop.
Vacuüm er even af en kijken of het vervroegd als ik naar 3000 toeren ga.
Bedankt voor de tips Marc.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De 145 staat in de werkplaats, B20 gaat eruit en er komt een B230 voor terug.
De B230 heb ik en een m46 heb ik ook liggen.
Komt wel achter een diesel vandaan maar ik heb een ander koppelings huis liggen.
Ik mis nog de aandrijfas tussen bak en achteras.
Als iemand iets heeft liggen in de buurt van Breda?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
word het een carb b230 ? in iedergeval zul je denk ik een aandrijfas moeten verlassen Jerry

maar dat komt wel goed denk ik als ik jou ken
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ja met carburateur uit een 7 serie, ontsteking verplaatsen en als ik de as moet verlassen gaat meteen de as van de gt eronder.
Dan zou ik niks hoeven lassen toch?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
als goed is niet maar durf niks zeker te zeggen heb niet met dat bijltje hoeven hakken
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik kom er vanzelf wel achter

Met een slijptol en een laskar krijg je alles pas.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
De M46 aandrijfas van een 240 past ook onder een 140. Wel heb je de versnellingsbaktunnel met pook op de grond nodig en de grote flens op de achteras.
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De versnellingsbak tunnel heb ik van een 240 en er ligt nog een achteras van een 2 en een 9 serie waar ik dan de flens van kan pakken.
Gaat goed komen
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970