Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie lampje brand bij optrekken
#1
Hallo,
Sinds vandaag brandt het olie lampje bij het stijgen van de toeren, met optrekken dus. Er zit genoeg olie in de motor.
Het blokje heeft 420xxx gelopen.

Wat is een goede storings zoek methode hier in?

Hoe kan ik uit sluiten of er echt geen olie druk zou zijn?

Zonder echte onderbouwing gok ik op een elektrisch probleem ipv een olie druk probleem.

Maar, omdat ik op dit moment 100 a 150 km per dag moet rijden vind ik het toch een interessante vraag Smile

Zowiezo komt er een b230fb in ipv de b23a, dunne plaatje en het karakter van de Fb vind ik leuker. En heb er toch 2 staan Smile


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#2
Slijtage denk ik. Als je op vermogen in de toeren klimt, gaat de speling op de drijfstanglagers (die al 400.000 km gedraaid hebben) toch oplopen met de toenemende zuigersnelheid, met lekkage en drukverlies als gevolg. Combineer dit met een oliepomp die langzamerhand naar z'n maximale speling gaat etc.
Ik vermoed dat het vrij snel gaat vanaf dit moment, ik heb een B20A in 1 ritje van af en toe een olielichtje naar complete ratel geholpen. 20W50 olie geeft misschien nog een paar maanden uitstel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Bij mijn B23A ging het lampje ook af en toe branden, ik dacht juist weer uit bij gas geven. Wellicht afhankelijk van het kantelen van de motor bij gas geven. De isolatie van de draad naar de oliedruksensor bleek vergaan waardoor de draad sluiting maakte op de dynamo. Zie ook hier
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Mocht dat het geval zijn heb ik een zgan kabelboom in de aanbieding.
Antwoord
#5
Die kabelboom maak ik zelf wel, dat is zo gedaan. Wel goede tip hoor. Zal hem even nameten en ondertussen de B230FB van 940 naar 240 ombouwen. Een B230AB wordt dat dan met 100 amp dynamo. Die zat er op zag ik Smile
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#6
In het greenbook staat een zwartekabel op de oliedruksensor. In mijn '84 245 zit er een blauwe op. Iemand een idee welke kleur het hoort te zijn?


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#7
Bij mijn 245 is het een zwarte.
Antwoord
#8
Ik heb bij de B200k, B230f (zowel 740 als 240 kabelbomen) ook zwarte draadjes aangetroffen.
Is die blauwe niet van je dynamo? Die komt uit hetzelfde hulsje.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aarzelend / stotterend optrekken B200F Jordos 15 5.921 22 November 2020, 12:19
Laatste bericht: Jordos
  Olie vervangen '92 240 GLE UraniumFever 12 10.640 3 December 2017, 16:26
Laatste bericht: Marc1970
  Olie melding losse slang MarcelVeld 5 5.679 1 August 2017, 06:34
Laatste bericht: Dirk342
  Olie druk lamp werkt niet, Volvo 145, B20A RonaldD 3 4.298 11 December 2016, 22:33
Laatste bericht: RonaldD
  controle lampje lambdasonde marlie 8 10.383 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.071 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 6.376 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  Volvo v70 tdi 1998 motor managment lampje timing distributieriem patmas 1 2.765 4 November 2015, 20:19
Laatste bericht: dwarswind
  Brandende olie WimB 5 4.467 24 September 2015, 10:53
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lekkage. Halve maantje? Kwekkel 12 8.490 13 July 2015, 11:51
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)