25 June 2009, 21:14
Hallo Volvonaten,
Na enkele weken hier te hebben rondgekeken, alle adviezen heb opgevolgt, kom ik er niet uit.
Ik heb al vele Volvo's gehad (122,144,245,740,940), dus ben niet helemaal een leek.
Het gaat om mijn Volvo 240 GL 230F Automaat uit mei '91. Benzine-auto en nooit op LPG gelopen.
Deze auto heb ik een jaar geleden gekocht van een particulier.
Een verschrikkelijke fijne auto met een hele fijne automaat.
Dit jaar begon ie opeens te stoteren en te haperen, bleek de LLM te zijn.
Nwe erop, en klaar...voor een klein poosje.
Toen begon ie onder het rijden weer spontaan te haperen.
Als ik dan een accupool los haalde en weer monteerde, was het over (reset?). Dus standaard sleutel 10 in het dahboardkastje.
Dat ging ook een poos goed, maar het werd erger.
Uitlaat maakte lawaai, dus die vernieuwd vanaf de kat.
Even later weer uitlaat lawaai, bleek dat er een scheur in de pijp zat, VOOR de kat/lambdasonde.
Tsja, dan loopt ie natuurlijk niet lekker. Vakkundig dicht gemaakt en nu absoluut gasdicht.
En nu:
De ene keer als ik de auto start zonder gasgeven en met koude of warme motor slaat ie direct aan en loopt als een zonnetje.
Een andere keer moet ik gas erbij geven anders slaat ie even aan en direkt weer uit of loopt heel slecht (8-takten) en stinken naar benzine.
Geef ik een peut gas dan blijft ie de meeste keren mooi lopen.
Als ik dan ga rijden en geef een beetje gas, loopt het blok moeilijk te doen (volgens mij benzine teveel). Gas erbij, dan rijdt ie goed weg. Trap ik het gas vervolgens flink in, dan houdt ie (volgens mij) stapsgewijs wat in. Trekt wel goed, maar niet zoals het moet zijn.
Met een konstante snelheid rijden is er niets aan de hand (80, 100, 120 etc.).
Ik snap er geen bal meer van.
Wat heb ik eraan gedaan de afgelopen dagen:
bougies,rotor,verdelerkap, bougiekabels vernieuwd.
gasklephuis schoongemaakt en die was me toch een bak smerig. Heb er een foto van gemaakt, maar durf hem niet te plaatsen hahaha!
stappenmotor schoongemaakt. Alle vacuumleidingen nagekeken. Alles ondergespoten met remmenreiniger (injectors,pakkingen,vacuumslangen), maar geen reactie. Luchtfilter vervangen, huis schoongemaakt en de pijp tussen uitlaatspruitstuk en huis verwijderd (liep toen al wat beter).
Brandstofrelais los gehaald en alle punten opnieuw gesoldeerd. Whynns injector-cleaner toegevoegd aan de laatste tankbeurt.
En het blijft kloten.
Ik ben nog meer advies nodig, anders verschijt ik haar op marktplaats.
Zou erg jammer zijn. Auto ziet er verder keurig uit en rijdt, schakelt en remt als een zonnetje.
Mona, kun jij me helpen ? ???
Na enkele weken hier te hebben rondgekeken, alle adviezen heb opgevolgt, kom ik er niet uit.
Ik heb al vele Volvo's gehad (122,144,245,740,940), dus ben niet helemaal een leek.
Het gaat om mijn Volvo 240 GL 230F Automaat uit mei '91. Benzine-auto en nooit op LPG gelopen.
Deze auto heb ik een jaar geleden gekocht van een particulier.
Een verschrikkelijke fijne auto met een hele fijne automaat.
Dit jaar begon ie opeens te stoteren en te haperen, bleek de LLM te zijn.
Nwe erop, en klaar...voor een klein poosje.
Toen begon ie onder het rijden weer spontaan te haperen.
Als ik dan een accupool los haalde en weer monteerde, was het over (reset?). Dus standaard sleutel 10 in het dahboardkastje.
Dat ging ook een poos goed, maar het werd erger.
Uitlaat maakte lawaai, dus die vernieuwd vanaf de kat.
Even later weer uitlaat lawaai, bleek dat er een scheur in de pijp zat, VOOR de kat/lambdasonde.
Tsja, dan loopt ie natuurlijk niet lekker. Vakkundig dicht gemaakt en nu absoluut gasdicht.
En nu:
De ene keer als ik de auto start zonder gasgeven en met koude of warme motor slaat ie direct aan en loopt als een zonnetje.
Een andere keer moet ik gas erbij geven anders slaat ie even aan en direkt weer uit of loopt heel slecht (8-takten) en stinken naar benzine.
Geef ik een peut gas dan blijft ie de meeste keren mooi lopen.
Als ik dan ga rijden en geef een beetje gas, loopt het blok moeilijk te doen (volgens mij benzine teveel). Gas erbij, dan rijdt ie goed weg. Trap ik het gas vervolgens flink in, dan houdt ie (volgens mij) stapsgewijs wat in. Trekt wel goed, maar niet zoals het moet zijn.
Met een konstante snelheid rijden is er niets aan de hand (80, 100, 120 etc.).
Ik snap er geen bal meer van.
Wat heb ik eraan gedaan de afgelopen dagen:
bougies,rotor,verdelerkap, bougiekabels vernieuwd.
gasklephuis schoongemaakt en die was me toch een bak smerig. Heb er een foto van gemaakt, maar durf hem niet te plaatsen hahaha!
stappenmotor schoongemaakt. Alle vacuumleidingen nagekeken. Alles ondergespoten met remmenreiniger (injectors,pakkingen,vacuumslangen), maar geen reactie. Luchtfilter vervangen, huis schoongemaakt en de pijp tussen uitlaatspruitstuk en huis verwijderd (liep toen al wat beter).
Brandstofrelais los gehaald en alle punten opnieuw gesoldeerd. Whynns injector-cleaner toegevoegd aan de laatste tankbeurt.
En het blijft kloten.
Ik ben nog meer advies nodig, anders verschijt ik haar op marktplaats.
Zou erg jammer zijn. Auto ziet er verder keurig uit en rijdt, schakelt en remt als een zonnetje.
Mona, kun jij me helpen ? ???