Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe LPG installatie op B23E, loopt niet meer op benzine.
abbabak schreef:
BartJu schreef:Die van mij (B21A) KAN wel op benzine. Maar overzetten van LPG naar benzien, dat kost wel moeite (lees: tijd en geduld).
Ook niet erg handig dus....

Dat komt omdat de vlotterkamer van de carb eerst gevuld moet worden, vroeger had je een lpg afsluiter alleen onder de mkap. Het restant lpg verkortte de overschakeltijd dan weer. Het liefst dus rijdend overschakelen.

Ik doe overschakelen liever niet rijdend:
als ik het bv met 120 op de snelweg probeer, lekker in de toeren, dan valt ie stapsgewijs terug tot 60-70 per uur.
Tegen die tijd zet ik m in de tussenstand, en trekt ie weer. Weer naar de B-stand valt ie terug. En op den duur zelfs stil.
Na minuut of 15 rust op B-stand start ie meestal weer alsof er niets aan de hand is.

Rijdend omzetten is dus zeker niet handig, beter even langs de kant. Pauze houden....

Dus tips zijn welkom, een afsteldag anders ook wel....

OP benzine loopt ie verder trouwens prima, al vond ie het maandag na twee dagen rust wat lastig met de kou (en dat in garage). Startte wel goed, maar wilde niet lekker lopen, erg kritisch met choke (te min: wil afslaan, te veel: stokt, verzuipt).

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Abbabak, weet je of bij de door jou genoemde modellen ook een plunjer is ingebouwd om de luchtweger op te tillen bij schakelen op LPG!? Ben benieuwd naar het systeem wat gebruikt is bij een correct functionerende K-jet op LPG!
Antwoord
BartJu schreef:Ik doe overschakelen liever niet rijdend:
als ik het bv met 120 op de snelweg probeer, lekker in de toeren, dan valt ie stapsgewijs terug tot 60-70 per uur.
Tegen die tijd zet ik m in de tussenstand, en trekt ie weer. Weer naar de B-stand valt ie terug. En op den duur zelfs stil.
Na minuut of 15 rust op B-stand start ie meestal weer alsof er niets aan de hand is.

Rijdend omzetten is dus zeker niet handig, beter even langs de kant. Pauze houden....

OP benzine loopt ie verder trouwens prima, al vond ie het maandag na twee dagen rust wat lastig met de kou (en dat in garage). Startte wel goed, maar wilde niet lekker lopen, erg kritisch met choke (te min: wil afslaan, te veel: stokt, verzuipt).

Uit je verhaal maak ik op dat de auto waarschijnlijk verzuipt als je van lpg mnaar benzine overschakelt.
Als je 15 min. wacht is de benzine genoeg verdampt en start de auto weer. Het probleem zit hem dus naar mijn vermoeden in de carburateur.

Tussen haakjes: overschakelen tussen lpg en benzine en vice versa moet je bij oudere types carburateurmotoren altijd rijdend doen !
Als je het stilstaand doet moet je lang starten omdat de carburateur eerst gevuld moet worden en in het ergste geval heb je een tijdelijk mengsel van 2 brandstoffen waardoor je de auto nog moeilijker aan de praat krijgt.
Antwoord
De mijne rijdt op beide, LPG en benzine goed. Het overschakelen naar benzine kan in stilstand maar beter is rijdend (vlotterkamer moet zich vullen met peut). Het overschakelen naar benzine doe ik idd rijdend met de gas schakelaar in de middenstand (geen brandstof). Op deze manier rij ik de vlotterkamer leeg, wanneer de auto begint te stotteren (lees geen benzine meer) schakel ik over op lpg.

Werkt perfect, bij mij tenminste. ;D
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
ja, maar jij hebt dan ook een Velleman II Big Grin

Btw, ik rij nooit op benzine, veels te duur, dus overschakelen doe ik ook nooit.
(gebruik wel bovensmering, omdat ik alleen op LPG rijd)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Beste Daan,

Ik heb al eens geprobeerd om er foto’s van te nemen maar die plunjer zit zo diep weg dat dit onmogelijk is.
De installatie heb ik gekocht bij 2M in Tilburg en die hebben hem weer gehaald bij Vogels in Eindhoven, misschien dat die je verder kunnen helpen.
2M Kreeg de afstelling niet helemaal lekker en wat bleek? Die plunjer duwt de luchtweger omhoog. Echter, het hele spul is natuurlijk 25 jaar oud en loopt niet supersoepel. Hierdoor stond de luchtweger iedere keer in een andere positie.
Na afstellen was het dus OK maar als ik de motor uitzette (luchtweger naar beneden) en weer aan (luchtweger omhoog) kon het wel eens gebeuren dat de plunjer de luchtweger niet helemaal omhooggeduwd kreeg. Met als gevolg een andere luchtflow en dus een foute afstelling. Vogels in Eindhoven was hier al bekend mee. eerst startte de auto op LPG met soms dit probleem. Nu start hij automatisch op benzine (met een ander bedieningskastje) en bij 2500 toeren schakelt hij over op LPG. Bij 2500 toeren overschakelen betekent dat de luchtweger sowieso al in de juiste stand staat en de plunjer hoeft hem alleen maar vast te houden.

Verder, backfires........
Ineens was er een periode waarin ik 4 backfires gehad heb. Tijdens accelereren voelde je dat de motor soms een beetje inhield. Van die kleine dipjes. Tijdens die dipjes kwamen de backfires. 2 weken geleden ben ik achter de waarschijnlijke oorzaak gekomen.
Aan de cilinderkop zit een klep om meer lucht te geven als de motor koud is.
Doordat ik de klepspeling heb gecontroleerd en dus deze slangen heb losgehad is in de onderste slang een lengtescheur ontstaan waardoor valse lucht getrokken werd.

Bij de dealer 2 nieuwe slangen gehaald (€25,00 per stuk. SLIK. maar beter duur dan niet te koop) en alle "powerdipjes"zijn verdwenen.

Alles wat rubber is aan het inlaattraject goed controleren op beschadiging of veroudering. dus

Tot zover. Peter
Antwoord
Bedankt voor de tip. Tot zover hebben wij op dit moment alle slangen vervangen die niet meer goed waren. Daarbij ook alle slangklemmen en pakkingen vernieuwd. Hierbij zal dit in iedergeval al in orde moeten zijn.

Wordt er standaard met een plunjer gewerkt? Bedoel, hebben alle mensen die op dit forum rijden met K-jetronic en LPG een plunjer in hun luchtfilterhuis?
Antwoord
jos245 schreef:
BartJu schreef:Ik doe overschakelen liever niet rijdend:

Uit je verhaal maak ik op dat de auto waarschijnlijk verzuipt als je van lpg mnaar benzine overschakelt.
Als je 15 min. wacht is de benzine genoeg verdampt en start de auto weer. Het probleem zit hem dus naar mijn vermoeden in de carburateur.

Tussen haakjes: overschakelen tussen lpg en benzine en vice versa moet je bij oudere types carburateurmotoren altijd rijdend doen !
Als je het stilstaand doet moet je lang starten omdat de carburateur eerst gevuld moet worden en in het ergste geval heb je een tijdelijk mengsel van 2 brandstoffen waardoor je de auto nog moeilijker aan de praat krijgt.

Jos,
ik denk zelf ook die kant op. Zeker omdat ie weer oppakt als ik bij inhouden de schakelaar in de middenstand zet.
Maar paar keer die truc achter elkaar is moeilijk, qua verkeer. EN helpt meestal ook niet echt.
Wellicht moet ik eens naar de carb kijken, maar dat is iets voor als er meer tijd is....

OP zich valt probleem erg mee, rij toch alleen LPG, dus dat scheelt fors in centjes, en in de haast die ik er mee heb....

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
daanheijn schreef:Wordt er standaard met een plunjer gewerkt? Bedoel, hebben alle mensen die op dit forum rijden met K-jetronic en LPG een plunjer in hun luchtfilterhuis?

Ja, want die hoort bij de Kjet maar zit niet in het LFhuis. Lees ff het Kjet topic. Een systeem om deze plunjer buiten werking te zetten bij lpg heb ik niet. Een simpele oplossing is een elektromagneet het ding omhoog laten houden...

Ik altijd op lpg starten, nooit problemen...Ok, bij -10 gelijk weer uitzetten dan moet ik erna langer starten...
[img][/img]
Antwoord
Even een update over de prestaties, betrouwbaarheid en ervaringen met mijn 240 met mechanische injectie op LPG.
Zoals eerder vermeld had ik na de inbouw behoorlijke problemen met backfires. Gelukkig heeft het geen enkele keer tot schade geleidt maar je houd toch iedere keer je hart vast.
De inbouwer wist zich er ook geen raad mee en heeft me verwezen naar de leverancier van de installatie, Vogels Autogas bij Eindhoven.
Al backfirend ben ik daar naartoe gereden (het was toen echt een ramp) en heb de auto met een volle tank gas achtergelaten. Zij hebben de auto eindelijk naar behoren afgesteld. De ontsteking stond ook veel te laat! Dat is natuurlijk vragen om problemen. Het is inmiddels twee maanden geleden dat de auto daar is geweest en wat ik ook doe, hoe ik de motor ook belast: geen last meer van backfires! Leve Vogels Autogas!!!!
Verder start de auto op benzine en bij 2700 tpm schakelt hij over op gas. Blijft het benzine injectiesysyteem ook regelmatig in gebruik.
Het verbruik op LPG is 1:6 a 7 in de stad en 1:10 op de snelweg. Uiteindelijk ben ik dus erg tevreden over de combinatie LPG/injectie maar opgemerkt dient te worden dat de afstelling perfect moet zijn!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 329 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 586 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 621 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.056 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.110 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 14.023 6 June 2023, 22:44

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)