Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe LPG installatie op B23E, loopt niet meer op benzine.
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Mij naam is Peter uit Tilburg. Ik heb sinds een half jaar een gele Volvo 240 sedan GLE met B23E motor van 1983. Mijn probleem is het volgende.

De auto liep heel goed op benzine totdat er twee weken geleden een gasinstallatie is ingebouwd bij een erkend installateur. Dit schijnt nogal tricky te zijn ivm backfire maar ik heb het toch laten doen.
Na inbouw van de gasinstallatie (nu twee weken geleden) loopt de auto eigenlijk niet meer op benzine. dwz, soms start hij wel op benzine maar dan loopt hij niet stationair. Ik wil het niet te vaak proberen omdat starten op gas ook weer moeilijk gaat als ik een benzinestartpoging gedaan heb. De auto start nu normaal gesproken op gas en dat gaat prima.
De LPG inbouwer weet het inmiddels ook niet meer.

De benzinepomp wordt uitgeschakeld als de auto op LPG wordt gezet. Ik heb deze schakeling overbrugd zodat de pomp zeker draait maar dat maakt niet uit.
Verder heb ik de injectoren ultrasoon gereinigd. Hij loopt nu wat mooier rond op benzine, als hij start. Hetzelfde startprobleem blijft.

Zover ik kan zien zijn er geen slangetjes losgetrokken tijdens de inbouw.
Heeft iemand enig idee wat de inbouwer stuk heeft gemaakt of over het hoofd ziet?
Het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn wat toevallig samenvalt met de LPG inbouw naar dat lijkt me sterk.
Graag jullie hulp!

Na dit te hebben geschreven ben ik benzine gaan tanken.
Hij zat net tegen rood aan en ik heb er 20 liter benzine ingegooid.
Meteen na het tanken startte hij niet meer op gas, maar wel op benzine!!!!
De situatie is nu als volgt:
- Wel starten en netjes lopen op benzine maar niet stationair. (heb geprobeer dit bij te regelen maar helpt niets)
- Niet starten op gas.
- Als ik van benzine naar gas schakel moet ik eerst 1 keer op het knopje drukken zodat het rode lampje van benzine uit is. ALs alle benzine er doorheen is slaat de motor af, dan starten op gas. Dat is de normale procedure. Nu echter loopt de motor gewoon door in de uit stand, waarschijnlijk op benzine. Als ik dan toch overschakel op gas slaat de motor af.

Schiet mij maar lek, morgen gaat de auto terug naar de gasinbouwer. Als jullie toch nog iets te binnen schiet hoor ik het graag.
Antwoord
Tjee, fijn hà die gasBOEREN. Van auto's hebben ze vaak niet al te veel verstand. De goeden daargelaten. Maar goed.. Je komt dan ook met een auto op leeftijd. Wie weet wat voor storingen daar ineens te boven komen.

Volgens mij heb je een L-jettronic in je auto zitten ? Je kan nogal wat stappen doen om er achter te komen wat er precies aan de hand is. Maar kijk eerst even naar het volgende: trek de vacuum slang van de brandstofdrukregelaar los, het membraam gaat vaak lekken. Dan blijft er benzine de motor in lopen en dan kan je stationiar problemen krijgen.

Dat ie nu niet meer op LPG loopt, dat is duidelijk een probleem voor de inbouwer. Als je een normaal G1 of G2 installatie hebt zou die binnen 5 minuten de storing boven tafel moeten hebben, zeker als de auto nog op benzine loopt.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Als het toch gekomen is na de inbouw, waarom ga je dan niet terug? Ook al "weet hij het niet meer", het is zijn probleem. Zet je klacht op papier, vraag om een vervangauto zolang het niet is opgelost...

Garantie is verplicht in de EU Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Dat klopt, garantie was geen enkel probleem.Het probleem is vaak dat die jongens het zo druk hebben dat ze niet meteen de tijd nemen om er eens ECHT in te duiken.
Maarrrrrrrrrrrrrrrr, de auto heb ik afgelopen maandag gebracht en nu (donderdag) is het lek inmiddels boven. De oorzaak was tweeledig.
1.Als de auto op LPG loopt wordt de benzinepomp uitgezet. De draad die ze hiervoor hadden opgepikt (om te onderbreken) was de verkeerde. De pomp bleef dus altijd lopen.
2. Valse lucht. Het gasmengstuk wordt bij de K-Jetronic bovenop de balg geplaatst. Hierdoor vervormt de balg enigzins waardoor er een luchtlek ontstond. Nu loopt de auto ook weer goed op benzine. Stationair is ie nog wat rauw maar dat deed ie voorheen ook al. (is dit misschien kenmerkend voor de K?)

Morgen ga ik de auto ophalen. Volgens de gasinbouwer reageert de motor nog wel als hij wat water over de injector van de eerst cilinder giet. (inzakken stationair toerental) Hier zit dus nog steeds een klein luchtlekje, terwijl ik die o-ringetjes vorige week heb vervangen en de nieuwe netjes met vaseline weer heb gemonteerd.
Misschien dat de injector zelf haarscheurtjes heeft? Ik laat het jullie weten.

Tot zover in ieder geval BEDANKT!

Antwoord
Tjee.. Ik begrijp niet helemaal dat ze het ding zo hebben kunnen afleveren.... Maar goed. Fijn dat het is opgelost. En nu wachten op de eerste back-fire ;D

Hebben ze K-jet tot zo lang nog geleverd ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
Bozzma schreef:Hebben ze K-jet tot zo lang nog geleverd ?

Jazeker :o

Ik heb PP onlangs een complete B230E meegegeven met K-jet van een 1989 245 uit België :o
Antwoord
lpg mengstuk OP/IN de balg lijkt me sowieso niet zo'n goed idee....
Vlgs mij zou je die veel dichter bij het inlaatspruitstuk moeten plaatsen????

K-Jet is in NL vlgs mij tot en met 1985 geleverd, in de turbo. Met MJ 1986 is vlgs mij hier alles overgegaan in L-jetronic (of nog carburateur).
Antwoord
Hallo Volvopeer. Aangezien wij nu ook op het punt staan toch te kiezen voor K-jet incluis LPG, zou ik graag willen weten of je met al die start en mengselproblemen nog last gehad hebt van de genoemde backfireproblemen!? Mag ik weten welke gasboer het is geweest die het heeft ingebouwd?

Ticcie, ik heb inderdaad ook het idee dat het mengstuk beter direct op het inlaatspruitstuk geplaatst zou moeten worden. Stel dat het gehele inlaattraject inclusief de turbo dus gevuld wordt met een gasmengsel, dan lijkt mijeen backfire mogelijk wel extra explosief!?
Antwoord
Haai Daanheijn,

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen backfire problemen gehad hoor.
Ik heb auto vrijdag teruggehaald en het is nu dik voor elkaar. De auto start en rijdt zowel op gas als op benzine prima!
Overschakelen van lpg naar benzine en terug gaat zowel bij stilstand als rijdend ook perfect.
Ik moet nog even een overdrukklepje in het luchtfilterhuis maken zodat bij een eventuele toekomstige backfire het hele sysyteem niet wordt opgeblazen.
Ik heb dit bij een vorige 240 al eens gedaan door er een dekseltje van een waterdichte wandcontactdoos in te monteren. Werkt prima.

In dit LPG systeem zit een plunjer die de luchtweger in de "open" stand zet als de LPG staat ingeschakeld. Of dit de kans op schade bij backfire verminderd weet ik niet. De klepspeling is OK en ik heb nieuwe originele Volvo bougies en kabels geplaatst om gezeik te vermijden.

De installatie heb ik laten plaatsen bij 2M in Tilburg. Kostte € 1250,00 incl een scharnierende nummerplaat met daarachter het vulnippel. Dat is incl. BTW, afmelden RDW.
Ondanks dat het niet in 1 keer perfect was ben ik toch heel tevreden. Ze hadden misschien wat langer moeten proefrijden bij de eerste aflevering maar na een week is alles toch netjes opgelost. Het was geen onkunde maar dit project liep duidelijk net even anders dan anders. Ik kende deze firma al langer, het zijn correcte lui zich netjes aan afspraken houden. Daarom heb ik hen ook gekozen.

Ik begrijp jullie opmerking over de positie van het gasmengstuk niet helemaal.
OP de balg beteken dat hij onder het inlaatspruitstuk hangt. Vlak onder de Gasklep. Dichter bij het inlaatspruitsuk kan toch niet? Mijn auto heeft geen turbo, misschien dat daar de verwarring zit?

Verder heb ik bij de inbouwer een Flashlube systeem gekocht. Het nippel zit precies in het midden van het inlaatspruitstuk dus het smeermiddel wordt mooi over de cilinders verdeeld. Ben benieuwd of dit werkt.

Groeten,

Peter (Volvopeer)
Antwoord
Mooi dat ie het weer goed doet!

Ik dacht dat je bedoelde dat er een mengstuk was geplaatst op het rubberen geheel dat op je luchtweger van je k-jetronic systeem zit. Die wordt ook wel 'balg' genoemd.
De plaats die je nu noemt is normaal en ok.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 408 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Benzine lpg Rin 2 420 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.049 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 788 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 4.982 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.581 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.477 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.880 6 June 2023, 22:44
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 1.983 14 May 2023, 11:23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)