Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ook deze b230f heeft kuren; start moeilijk en slaat af, vooral bij stationair
De laatste tijd gaat het minder goed met de Volvo, een 240 GLE 2.3 uit by1993 (b230f). Sinds anderhalve maand loopt de motor na een koude start een paar minuten maar op drie poten, schokt en bokt een tijdje, tot de vierde cilinder mee is en dan gaat het allemaal weer best netjes. Hij start dus wel goed, maar het duurde even voor ie netjes regelmatig begon te lopen. Maar na verloop van tijd kreeg de motor ook tijdens het rijden moeite met lagere snelheden. Een rond punt nemen, afremmen voor een rood licht, filerijden,... zomaar 'uit het niets' kon de motor dan beginnen bokken en hoesten, en dreigde af te slaan. Af en toe lichte ook het lambda-lampje dan even op. Alleen door op die momenten gas bij te geven kon ik vermijden dat de motor afsloeg. Deed ik dat niet, of te laat, sloeg ie al stotterend en stampend af, waarna ie maar weer moeilijk aan de praat te krijgen was. Dat gebeurde trouwens alleen bij lage snelheden / toerentallen. Eenmaal boven de ca. 30 km/u reed de Volvo weer als een lier. Maar filerijden was een ware nachtmerrie... voelde me ook behoorlijk aso als ik weer maar eens in de file of aan het stoplicht stond te wachten met de voet op het gaspedaal...

Het maakt helemaal niet uit of de motor warm of koud was, bij korte ritten of na ritten van twee uur. Soms zelfs een enkele dag geen problemen, maar 'ineens' had ie het dan weer. Ook bleek dat het gas soms bleef hangen. Dat merkte ik vooral bij lagere snelheden (10-30 km/u); bij ontkoppelen zakte het toerental niet onmiddellijk naar zijn normale stationair, maar bleef even 'hangen', viel dan weer omlaag naar zijn normale stationair, om dan ineens weer te stijgen.. kortom, alsof je met het gaspedaal zat te spelen in zijn vrij.

Uiteindelijk heb ik de Volvo naar de Volvo-boer gebracht. Rond die tijd was ook het lambda-lampje continue beginnen branden. Maar de Volvo-boer vindt het probleem niet!

Overigens heeft de Volvo een half jaar terug nog een groot onderhoud gehad, waarbij alle filters en vloeistoffen zijn vervangen. Ook het hele ontstekingssysteem is maar een paar maanden oud (verdeelkap, rotor, bougies, bougiekabels etc), daaraan kan het dus niet echt liggen.

Lambda-sonde bleek defect en is vervangen. Ook de LMM is vervangen. Sindsdien loopt de motor wel regelmatiger, in die zin dat de gas niet meer blijft hangen.

Maar nu wil de Volvo nauwelijks meer starten. De aanjager gaat wel rond, maar het duurt echt lang voor de motor aanslaat. Ik moet dan onmiddellijk het gaspedaal heel diep intrappen om te zorgen dat de motor blijft lopen. Als ik dat niet doe, slaat ie al amper na een seconde of wat weer af. Hierna nog proberen starten levert dan alleen nog een verzuipte motor op. In die zin is het dus erger geworden dan daarvoor. Als ik die eerste paar minuten de motor door gas geven aan de gang kan houden, gaat het wel weer en kan ik er gewoon mee rijden. Loopt netjes en regelmatig. Maar opnieuw in de file, of stationair wachten is a no. De motor blijft dan wel nog een hele poos vrij regelmatig stationair lopen, maar na tien minuten duikt het duiveltje weer op en slaat hij af. Als de motor warm is, kan ik 'm daarna vaak wel weer starten, maar na een paar minuten slaat ie weer af als ik niets doe.

Dus.. De Volvo-garage (waar wel af en toe een 240 over de vloer komt) vindt het probleem niet en ze staan een beetje voor een raadsel. De ene garagehouder suggereerde dat de injectoren verstopt zaten. Die zijn inmiddels gereinigd, maar na 450 km is er nog steeds geen verbetering te merken. Hij start steeds slechter en blijft afslaan.

Zijn collega denkt dan weer aan de ecu. Probleem is dat ze geen donorauto hebben, om door uitwisselen van onderdelen (zoals de ecu) na te gaan wat er evt defect is. En om zomaar even een nieuwe computer te bestellen om dat uit te testen, is een te dure grap :-\

Het is een hele lange post geworden, maar zo staat het er momenteel voor. Ik ben een lijstje aan het opmaken van mogelijke tips die ik op het forum heb gevonden, die ik aan de Volvo-garage ga geven. Ik ben ook heel benieuwd wat jullie er nog van denken!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Beginnend bij de goedkopere opties aan de luchtkant:
Zuigt valse lucht?
Stationairklep vies?
Luchtfilter verstopt? oh, die was net nieuw
Gasklephuis vies?
Gasklepsensor ontregeld?
Stekkertjes slecht?

Vreemd dat de garages die hier ter sprake komen altijd lijken te beginnen bij de dure opties...
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Neem aan dat alle normale controles zijn uitgevoerd mbt ontsteking, compressie, bougies etc etc? Is er ook gekeken naar de stationairregeling? Dat is dat alu gevalletje onder je inlaatspruitstuk met 1 of 2 slangen eraan en een stekker erop. Hierin zit een zuigertje wat redelijke soepel heen en weer moet kunnen gaan. Gewoon loshalen. Niet bang zijn en een flink met de remmenreiniger er doorheen blazen. Met name stationair heb ik hierdoor al de nodige auto's veel beter zien gaan lopen.

Gegroet
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
[glow=red,2,300]Gasklephuis al schoongemaakt ?
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
Marc vd Marel schreef:Vreemd dat de garages die hier ter sprake komen altijd lijken te beginnen bij de dure opties...

Inderdaad, ik dacht zelf ook eerst aan valse lucht, maar de garage kwam meteen met a. injectoren en b. computer. Hij had het nogal druk dus ik ben er toen ook niet helemaal achter gekomen welke pistes (zoals valse lucht) ze zelf al onderzocht hadden. In ieder geval leg ik hen volgende week een checklist voor die ze eerst maar eens helemaal moeten afwerken voor ze een nieuwe ecu adviseren...

skidje schreef:Neem aan dat alle normale controles zijn uitgevoerd mbt ontsteking, compressie, bougies etc etc? Is er ook gekeken naar de stationairregeling?

De ontsteking is idd wel gecontroleerd. Weet niet of er toen een compressietest is uitgevoerd of de stationairregeling is gecontroleerd, dat laat ik in ieder geval nog meenemen, thx!

deusjevo schreef:[glow=red,2,300]Gasklephuis al schoongemaakt ?

Goeie! Zelf nog niet aan gedacht. Heb helaas geen remmenreiniger in huis, en het is net paasweekend Sad Maar ik ben nogal een leek, het is misschien sowieso iets veiliger om het door de garage te laten doen...
Antwoord
Hierbij enkele mogelijkheden voor de oplossing van dit probleem:
- CIS-klep, is hiervoor al genoemd, regelt het stationair toerental (Constant Idle Speed), deze uitbouwen en de ingebouwde roterende klep gangbaar maken
- BDP-gever (Bovenste Dode Punt-gever), geeft een puls aan de ontstekingsunit bij het bereiken van BDP. Dit is een zwak punt bij de 240/245 , heb ik al vaak moeten vervangen. Is te zien aan foutcode 2-1-4 (testdraad van storingsmelder op pin 6, ontstekingsuitlezing).
Als de BDP-gever niet goed functioneert dan zijn de klachten zoals jij ze omschrijft.

Ik vermoed dat het in de BDP-gever zit, deze is simpel te vervangen, zit op vliegwielhuis met 1 M6-boutje vast. Te bereiken vanuit de motorruimte.

Succes,
Anton Folkeringa
Nu Volvo V70 D5 maar ooit weer een 240
Antwoord
Anton Folkeringa schreef:Hierbij enkele mogelijkheden voor de oplossing van dit probleem:
- CIS-klep, is hiervoor al genoemd, regelt het stationair toerental (Constant Idle Speed), deze uitbouwen en de ingebouwde roterende klep gangbaar maken
- BDP-gever (Bovenste Dode Punt-gever), geeft een puls aan de ontstekingsunit bij het bereiken van BDP. Dit is een zwak punt bij de 240/245 , heb ik al vaak moeten vervangen. Is te zien aan foutcode 2-1-4 (testdraad van storingsmelder op pin 6, ontstekingsuitlezing).
Als de BDP-gever niet goed functioneert dan zijn de klachten zoals jij ze omschrijft.

Ik vermoed dat het in de BDP-gever zit, deze is simpel te vervangen, zit op vliegwielhuis met 1 M6-boutje vast. Te bereiken vanuit de motorruimte.

Succes,
Anton Folkeringa

Mja, maar ik heb alleszins niet de foutcode 2-1-4. Of kan het ook aan de BDP liggen zonder dat een code dat aangeeft?

Op 2 lees ik wel 2-3-1 uit; "fuel system compensating for rich or lean mixture at cruise" (geen idee wat dat betekent..),
Op 6 heb ik 2-2-4; Coolant temperature sensor is faulty. Dat wist ik inmiddels, die gingen ze later nog vervangen, maar lijkt me sterk dat dat de oorzaak is van de problemen?
Antwoord
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...ctionFault

Hier nog meer foutcode abracadabra in een lastig leesbare tabel, ik snap er ongeveer dit van:
Voor LH 2.4 betekent 2-3-1 "Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load" past zo te zien bij problemen tijdens het rijden, niet bij stationair afslaan.

Oorzaken:
If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor
If too rich: high fuel press., leaking injector

Symptomen:
Engine stops when starting from cold; high fuel use or various driving problems

De EZ116K 2-2-4 code is zonder gevolgen.

Dus laat de garage de motor even proefdraaien en de lambdawaardes meten, dan weet je of ie te rijk of te arm draait, en hebben ze weer een piste, allez mannekes.

Je zou toch zeggen dat een Volvo garage een B230F uit 1993 feilloos hoort te diagnosticeren in pak-m-beet 15 minuten? Deze is ook nog in de 740 en de 940 gebruikt, dat zullen toch een kleine half miljoen auto's zijn.
Antwoord
Marc vd Marel schreef:http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...ctionFault

Hier nog meer foutcode abracadabra in een lastig leesbare tabel, ik snap er ongeveer dit van:
Voor LH 2.4 betekent 2-3-1 "Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at part load" past zo te zien bij problemen tijdens het rijden, niet bij stationair afslaan.

Oorzaken:
If too lean: air leaks, low fuel pressure, bad sensor
If too rich: high fuel press., leaking injector

Symptomen:
Engine stops when starting from cold; high fuel use or various driving problems

De EZ116K 2-2-4 code is zonder gevolgen.

Dus laat de garage de motor even proefdraaien en de lambdawaardes meten, dan weet je of ie te rijk of te arm draait, en hebben ze weer een piste, allez mannekes.

Je zou toch zeggen dat een Volvo garage een B230F uit 1993 feilloos hoort te diagnosticeren in pak-m-beet 15 minuten? Deze is ook nog in de 740 en de 940 gebruikt, dat zullen toch een kleine half miljoen auto's zijn.

He zeg, wat je daar gevonden hebt lijkt inderdaad precies op wat er aan de hand is. Ik geloof wel dat ze zelf al de conclusie hebben gemaakt dat de motor te rijk loopt. Hij krijgt bij het starten nl. veel te veel benzine en dreigt te verzuipen. Vandaar het gas geven na het starten en in zijn stationair, anders valt ie stil. En tja... blijkbaar valt mijn B230F niet in de categorie 'snel te diagnosticeren' (en of het dan aan de auto of aan de garage ligt, laten we maar in het midden Wink)
Antwoord
Voor de "te rijk" optie heb ik nog een idee: als de brandstofdrukregelaar lek is, loopt er continu extra benzine in de motor.
Regelaar is een membraantje, zit aan het eind van de brandstofrail, er zit een dun vacuumslangetje op. Als je dit lostrekt en er hangt een benzineluchtje aan is-ie kapot.

Al die injectiedelen zijn van Bosch, probeer ze eens direct bij een Bosch garage te bestellen, scheelt wellicht weer de kosten van zo'n blauw Volvo doosje (en die zijn duur zoals we weten).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F met klopgeest Kogelman 4 244 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.980 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 630 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.846 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.135 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 966 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)