Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2011
Onze 245 liet ons voor het eerst in tien jaar in de steek. Hij wil niet meer starten. Op dit moment krijg ik met een bougiekabel rechtstreeks op de (vernieuwde) bobine wel een mooie vonk bij de veerpoot. Echter, met de bobinekabel bij dezelfde veerpoot geen vonk. Bobinekabel vervangen bood geen oplossing. De bobinekabel heb ik zojuist bij een garagebedrijf in de buurt die een 240 te koop heeft staan getest en die doet het. Iemand enig idee waar vervolgens te zoeken?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Twee euvels: het injectierelais bij de rechtervoet vd bijrijder, of het toerentalsensordraadje achter de motor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2011
(13 August 2025, 18:37)Marc1970 schreef: Twee euvels: het injectierelais bij de rechtervoet vd bijrijder, of het toerentalsensordraadje achter de motor.
Beiden heb ik vervangen voor een nieuwe, helaas was dat niet de oorzaak.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Gaan we er stiekem van uit dat de vonk-kant werkt. Dan zal de computer ook brandstof gaan toevoegen. Eigenlijk zou dat altijd wel ergens moeten ontbranden in de vorm van knallen, poefen of ploffen, zeker bij volgas tijdje doordraaien met de startmotor. Heb je dit al geprobeerd?
Dingen die de brandstofkant kunnen verpesten zijn de luchtmassameter (starten met de stekker eraf, noodloop), het vacuumtonnetje voorop de injectorrail (benzine in vacuumslang), valse lucht via losse slangen, temperatuursensor, stationair regelklep, distributieriem, aardepunt injectors, benzinefilter enz etc.
De ECU computer weet niet alles maar kan wel wat richting geven aan het zoekproces. Lees de codes eens uit, volgens de hier beschreven Diagnostic Test Mode (DTM) 1:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO...sticCodesi
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2011
(14 August 2025, 07:25)Marc1970 schreef: Gaan we er stiekem van uit dat de vonk-kant werkt. Dan zal de computer ook brandstof gaan toevoegen. Eigenlijk zou dat altijd wel ergens moeten ontbranden in de vorm van knallen, poefen of ploffen, zeker bij volgas tijdje doordraaien met de startmotor. Heb je dit al geprobeerd?
Dingen die de brandstofkant kunnen verpesten zijn de luchtmassameter (starten met de stekker eraf, noodloop), het vacuumtonnetje voorop de injectorrail (benzine in vacuumslang), valse lucht via losse slangen, temperatuursensor, stationair regelklep, distributieriem, aardepunt injectors, benzinefilter enz etc.
De ECU computer weet niet alles maar kan wel wat richting geven aan het zoekproces. Lees de codes eens uit, volgens de hier beschreven Diagnostic Test Mode (DTM) 1: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO...sticCodesi
Dank voor de reactie, ik hoor ruik en zie dat er benzine in de cilinders komt. Wanneer ik start zonder bougie in een van de cilinders dan poeft daar ook brandstofmengsel uit. Ik ga komende dagen uitzoeken of ik de ECU computer kan uitlezen. Wordt vervolgd.
Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2011
21 August 2025, 17:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 August 2025, 18:18 door jvda.)
Ik heb na alle andere vervangingen vandaag toch maar een nieuwe verdelerkap en contactpunt gekocht en er op gezet. Hij doet het weer! De weerstand van het contactpunt leek goed, had dus daar niet verder gezocht. Echter met het oude contactpunt en de nieuwe verdelerkap start ie ook niet. Het euvel zit dus uiteindelijk in contactpunt e/o verdelerkap.
Dank Marc1970 voor de reacties.
te vroeg gejuicht. Even met de auto op pad gegaan, 5km heen en terug met tussenstop. Opnieuw starten na tussenstop geen probleem. Tot een paar honderd meter voor het huis bij het afremmen van 50 naar 30 op de motor deze weer uitviel en niet opnieuw wil starten. Bij het starten ruiken we volop benzine. ff maar weer verder zoeken.
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zoals Marc1970 aangaf eens kijken naar de BDP sensor (Toerental sensor) achter het blok op koppelingshuis gemonteerd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 8
Topics: 2
Lid sinds: Feb 2011
Bleek een nieuw probleem te hebben gecreëerd.
Ik had een nieuwe bobine met een nieuw beugeltje gemonteerd. Een nieuw beugeltje omdat de nieuwe bobine iets dunner is dan de oude. Vervolgens bleek de kabel van de bobine naar verdelerkap tegen de motorkap te komen omdat de nieuwe bobine een stuk hoger zat. Zodanig dat het rubber van de kabel is gebarsten. Bij lage toeren vloeide teveel spanning weg en viel de motor uit. Heb de oude bobine met oude beugel weer gemonteerd en hij doet het weer. Oorspronkelijke oorzaak was dus de verdelerkap en/ of rotor.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Bosch en Bougicord onderdelen van de EZ116K ontsteking zijn onverwoestbaar, heb ik nooit vervangen, zelfs geen bougies.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969