Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
17 July 2024, 14:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 August 2024, 22:17 door superD.)
Vanochtend van de A2 gehaald door de ANWB. Tijdens rijden ineens geen toeren meer kunnen maken. Stationair loopt hij prima maar zodra je gas geeft gaat hij inhouden. De gaat met horten en stoten. Zonder gas fraai stationair.
Het gaat om een Volvo 240 GLT, B230 F motor met automaat.
foutcode 2-2-3 (idle control valve, maar de symptomen van slecht starten etc heb ik niet)
ANWB heeft gecheckt op massa, op vacuum lekkage, bedrading alles in orde.
Tank is vol, goede vonk etc.
Iemand een idee waar te zoeken?
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Is dit nu opgelost? Klinkt wel mechanisch.. riem versprongen, ergens slang los?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Nee niet opgelost
Je bedoelt distr riem versprongen?
Zal eens kijken of dat t is.
Boven 1200 toeren houdt hij in, stationair draait ie netjes.
Heel vervelend wilde er eigenlijk mss naar volvo meeting in Zweden
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Luchtmassameter, probeer s een eindje rijden met de stekker eraf. Benzinedrukregelaar die benzine lekt via het vacuumslangetje ri. de inlaat? Luchtfilter?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Als ik t vind laat ik hier weten. Dank voor de tips!
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Tot nu toe niet gevonden met bovenstaande suggesties. Ik heb een kort filmpje gemaakt hoe dat motor reageert op gas geven. Misschien zegt dat iets meer voor de kenners?
http:// https://youtube.com/shorts/BAgnG...fZCupxzmkr
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
13 August 2024, 22:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 August 2024, 22:39 door superD.)
probleem opgelost!
na het wisselen van de computer bleek alles weer in orde!
ik heb er nu een een computer uit een 240 met b230FD in zitten met net iets ander nummer.
er zat in een 0 280 000 561 en die heb ik gewisseld met een 0 280 000 946.
iemand enig idee of dit problemen kan geven?
volgens dit schema
ecu database geen gebruikelijke swap
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Was het een 561 met rode sticker? Die met dezelfde nrs met witte sticker zijn schijnbaar iets betrouwbaarder…
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 139
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2007
Ja was er een met roze sticker. Ik las t ook dat die minder zijn. Als het goed is kan krijg ik morgen een goede vervanger met witte sticker.
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
oh dus jij ga naar Skidje in Boxtel
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..