Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Storing trailer module?
Goedendag mede Volvo liefhebbers,

Ik heb sinds kort een gek probleem en weet niet waar ik moet zoeken. Eerder heb ik de 7 polige stekker van de auto vervangen nadat ik steeds meldingen kreeg van een mistachterlicht op het dashboard, het palletje bleek vast te zitten. Nadien bleef een storing weg. Maar nadat ik iets achter de auto koppel, met 3 verschillende aanhangers hetzelfde probleem krijg ik weer storingen.
Melding van de mistachterlicht in het dashboard, soms knipperend, soms steady en kan ook ineens weer uitgaan. Maar wat hij ook doet en mij meer zorgen is baart is dat de brandstofpomp begint te janken als ik iets achter de auto heb. En op de een of andere manier lijkt het te starten wanneer ik wat serieuzer rem bijvoorbeeld bij een afslag op de snelweg. Na afkoppelen blijft hij dan nog enkele dagen dit doen in meer of mindere mate.

Iemand een idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Ik zat te denken om iig de kabel van de trekhaak te vervangen voor wederom een originele.

Het gaat om een Volvo V50 uit 2006 een 2.4.

Groet, Roelf
Antwoord
Beste Roelf,

wlkom hier op Volvolvo. De leden hier zijn meer thuis in de achterwiel-aangedreven Volovo's, vaak zonder al die moderne electronica (ja, hier is je V50 modern).

Niettemin: bij een 13polige aansluiting hoort officieel een relais te zitten die het mistachterlicht van de wagen zelf uitzet/uitlaat als er iets achter de auto hangt. Dit voorkomt dat je een hooop rood licht op je aanhanger werpt en jezelf het zicht naar achter beneemt. Vaak moet dit ingeleerd in de boordcomputer. Omdat je aangeeft (zelf?) de 7polige voor 13polig te hebben uitgewisseld, zou daar wel eens een bron van afwijkend gedrag in kunnen zitten?
Verder blijken veel problemen met aanhanger-contactdozen (en electrische componenten in het algemeen) een massa-probleem. Dat zou bij je jankende benzinepomp ookhet geval kunnen zijn. Probeer eens een electrisch schema op te duikelen en te zien of er een (electrische) connectie bestaat tussen pomp en de de verlichting. Goede eerste indicatie is als ze beiden achter zelfde zekering zitten.... 

Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
(29 May 2023, 21:45)Beste BartJu,Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, ik ga met je tips aan de slag.Nogmaals dank!Groet, Roelf schreef: Beste Roelf,

wlkom hier op Volvolvo. De leden hier zijn meer thuis in de achterwiel-aangedreven Volovo's, vaak zonder al die moderne electronica (ja, hier is je V50 modern).

Niettemin: bij een 13polige aansluiting hoort officieel een relais te zitten die het mistachterlicht van de wagen zelf uitzet/uitlaat als er iets achter de auto hangt. Dit voorkomt dat je een hooop rood licht op je aanhanger werpt en jezelf het zicht naar achter beneemt. Vaak moet dit ingeleerd in de boordcomputer. Omdat je aangeeft (zelf?) de 7polige voor 13polig te hebben uitgewisseld, zou daar wel eens een bron van afwijkend gedrag in kunnen zitten?
Verder blijken veel problemen met aanhanger-contactdozen (en electrische componenten in het algemeen) een massa-probleem. Dat zou bij je jankende benzinepomp ookhet geval kunnen zijn. Probeer eens een electrisch schema op te duikelen en te zien of er een (electrische) connectie bestaat tussen pomp en de de verlichting. Goede eerste indicatie is als ze beiden achter zelfde zekering zitten.... 

Succes!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Niveaumeting regeneratievloeistof (Eolys) simuleren op ADM module V70 1.6 D 2011 Sleutel 13 0 170 22 October 2023, 20:47
Laatste bericht: Sleutel 13
  Storing electra appie42 1 684 18 September 2022, 12:10
Laatste bericht: 01Dennis10
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 3.801 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht/alarmlicht storing Lubse 5 2.947 20 April 2021, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Storing in de brandstof-aansturing. Jambon 14 10.924 26 June 2016, 10:06
Laatste bericht: Jambon
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 7.848 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Nieuwe storing met 245 snelheidmeter dens245polar 6 3.969 3 October 2014, 07:17
Laatste bericht: dens245polar
  [storing] afsluiters LPG Dopski 6 10.570 28 May 2014, 00:30
Laatste bericht: CK070
  storing km-teller en snelheidsmeter Rik Tuin 10 8.345 10 November 2013, 17:16
Laatste bericht: Rik Tuin
  storing / sluiting in ventilatord Wimme 3 2.727 5 October 2012, 21:10
Laatste bericht: Wimme

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)