25 November 2015, 19:22
hallo,
ik ben al een tijdje lid maar nu ook met een 240 ipv een 740
echter zit ik nu met een storing waar ik even niet uit kom, en misschien heeft iemand hier ervaring mee die mij wat tips kan geven...
ik ben afgelopen weekeind stil komen te staan met de 240 in de parkeergarage van een winkelcentrum.
een lege accu was mijn conclusie gezien het enorm langzaam rondgaan van de startmotor.
de anwb ingelicht en die kwam tot dezelfde conclusie, wij zijn samen aan het zoeken en meten gegaan en al snel kwamen we erachter dat de dynamo niet laadde...
als eerste de spanningsregelaar verwijderd, borstels waren lang genoeg maar bleven een beetje plakken... deze schoongemaakt en soepel gekregen, terug gemonteerd maar nog steeds geen ladende accu...
toen verder aan het zoeken gegaan...daarbij kwamen we door het zien van een rare constructie en de mededeling van mijn kant (acculampje in het dashboard brand niet, nooit niet) tot de volgende optie:
een doorgebrande zekering is de boosdoener, gezien de constructie was de conclusie van de anwb dat de signaaldraad voor het acculampje was onderbroken en was aangesloten op de blauwe draad die naar de zekering en relais gaat... als reactie is de zekering en ook het relais vervangen.
motor starten, dotje gas en plop! 13.5V op de accu...
nu dacht ik "mooi, dit probleem ook weer opgelost"
maaaaaaaaaar als dat zo was had dit verhaal hier nu niet gestaan...
2 dagen later zag ik dat de zekering weer was doorgebrand... multimeter op de accu, starten en een dotje gas.... maar nee de accuspanning bleef rond de 11.8V plakken.
zekering vervangen, dotje gas en plop! 13.5V op de accu.
nu kon ik het niet laten rusten en ik wil deze ellendige storing eruit hebben, dus ik na aankomst thuis nog een keer meten.
motor loopt 13.5V, zekering eruit gehaald en hij bleef op 13.5V
motor uit, zekering eruit, starten en dotje gas, plop 13.5V
motor uit, doorgebrande zekering erin, starten en dotje gas, plop 13,5V
waarom doet de dynamo pas bijladen na een dotje gas?
waarom deed de dynamo gisteren met doorgebrande zekering niet bijladen, en waarom laad hij vandaag wel bij met een doorgebrande zekering?
hierbij ook nog even wat foto's ter illustratie van sommige aansluitingen:
totaalplaatje van het extra draadbundeltje
de doorbrandende zekering:
de draad die volgens de anwb vanaf de dynamo komt (stuurdraad acculampje) hierop zit de blauwe draad waar de zekering tussen zit. (kabelboom die onder het motorblok doorloopt)
de tekening zoals hoe ik op dit moment de draadbende in beeld heb....
ik zie jullie advies en tips graag tegemoet!
ik ben al een tijdje lid maar nu ook met een 240 ipv een 740
echter zit ik nu met een storing waar ik even niet uit kom, en misschien heeft iemand hier ervaring mee die mij wat tips kan geven...
ik ben afgelopen weekeind stil komen te staan met de 240 in de parkeergarage van een winkelcentrum.
een lege accu was mijn conclusie gezien het enorm langzaam rondgaan van de startmotor.
de anwb ingelicht en die kwam tot dezelfde conclusie, wij zijn samen aan het zoeken en meten gegaan en al snel kwamen we erachter dat de dynamo niet laadde...
als eerste de spanningsregelaar verwijderd, borstels waren lang genoeg maar bleven een beetje plakken... deze schoongemaakt en soepel gekregen, terug gemonteerd maar nog steeds geen ladende accu...
toen verder aan het zoeken gegaan...daarbij kwamen we door het zien van een rare constructie en de mededeling van mijn kant (acculampje in het dashboard brand niet, nooit niet) tot de volgende optie:
een doorgebrande zekering is de boosdoener, gezien de constructie was de conclusie van de anwb dat de signaaldraad voor het acculampje was onderbroken en was aangesloten op de blauwe draad die naar de zekering en relais gaat... als reactie is de zekering en ook het relais vervangen.
motor starten, dotje gas en plop! 13.5V op de accu...
nu dacht ik "mooi, dit probleem ook weer opgelost"
maaaaaaaaaar als dat zo was had dit verhaal hier nu niet gestaan...
2 dagen later zag ik dat de zekering weer was doorgebrand... multimeter op de accu, starten en een dotje gas.... maar nee de accuspanning bleef rond de 11.8V plakken.
zekering vervangen, dotje gas en plop! 13.5V op de accu.
nu kon ik het niet laten rusten en ik wil deze ellendige storing eruit hebben, dus ik na aankomst thuis nog een keer meten.
motor loopt 13.5V, zekering eruit gehaald en hij bleef op 13.5V
motor uit, zekering eruit, starten en dotje gas, plop 13.5V
motor uit, doorgebrande zekering erin, starten en dotje gas, plop 13,5V
waarom doet de dynamo pas bijladen na een dotje gas?
waarom deed de dynamo gisteren met doorgebrande zekering niet bijladen, en waarom laad hij vandaag wel bij met een doorgebrande zekering?
hierbij ook nog even wat foto's ter illustratie van sommige aansluitingen:
totaalplaatje van het extra draadbundeltje
de doorbrandende zekering:
de draad die volgens de anwb vanaf de dynamo komt (stuurdraad acculampje) hierop zit de blauwe draad waar de zekering tussen zit. (kabelboom die onder het motorblok doorloopt)
de tekening zoals hoe ik op dit moment de draadbende in beeld heb....
ik zie jullie advies en tips graag tegemoet!