Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
26 May 2014, 23:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 May 2014, 19:51 door Dopski.)
Ik heb een probleempje met de 242.
Vanavond een lange rit gehad (150km.) en het kwam een aantal keer voor dat de auto stilviel. Dit was zo plotseling dat ik de lpg afsluiters verdacht. En inderdaad, door over te schakelen op benzine was het probleem over. Het doet zich erg onregelmatig voor, maar zodra ik de schakelaar in de middenstand zet of over schakel op benzine en na een minuutje weer terug loopt hij weer goed op LPG.
Toen ik kwam aanrollen bij een stoplicht deed het zich toevallig ook voor en hoorde ik ook een relais of afsluiter klapperen. Dus ik verdenk die draad die het veiligheidsrelais bedient; die draad die om de bobinekabel gewikkeld zit.
Het is toch mogelijk om die omgewikkelde (witte) draad direct op een van de aansluitingen van de bobine aan te sluiten? Kan dat met elk relais/systeem? Zo ja welke aansluiting?
Ik kon zelf zo snel niets opvallends zien, zijn er nog andere verdachten? Kunnen die afsluiters zelf ook stuk gaan?
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Zit niet een van de stekkertjes aan het relais wat los, of oxidatie eraan?
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Een afsluiter wordt electromagnetisch aan gestuurd. In theorie kan het spoeltje stuk gaan. Die kun je door meten. Vorig jaar had ik dit met een afsluiter. Die viel af en toe ook dicht. Zat blijkbaar binnen in de spoel een breukje oid.
In theorie, kun je met 12 volt vanaf de accu even die afsluiters proberen. Stekkertjes los en 12 volt er op, dan moet ie tikken. Bij mij zat daarnaast een probleem in de draad vanaf de gas computer, die kwam niet altijd goed door. Langs de snelweg toen een keer de auto weer aan de gang gekregen door gewoon even 12 volt op de afsluiter te zetten zodat ie open ging, op een of ander vage manier kon hij hem wel open houden, maar niet open doen. Ik kreeg als tip toen om bij dit soort situaties even een lampje op de pennetjes van de afsluiter te zetten. Dan kun je zien of die afsluiter bediend wordt of niet.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
27 May 2014, 19:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 May 2014, 19:53 door Dopski.)
Nadeel is dat het probleem zich tot nu toe maar zelden voordoet, alleen tijdens het rijden (vandaar dat ik naast de spoeltjes in de afsluiters ook het signaaldraadje verdenk). Zat ook al te denken aan het aansluiten van een controle lampje. Maar die zal je dan naar binnen moeten verlengen; je wilt zien wat er aan de hand is als de motor draait. Als de auto niet meer rolt slaat hij af natuurlijk en valt de stroom naar de afsluiter sowieso weg.
Ik heb laatst een reserve verdamper overgenomen en kreeg daar ook een 1/2jaar oude elektrische installatie bij. Heb er eigenlijk niet naar gekeken, maar mocht het mogelijk zijn, lijkt het me het handig om de afsluiters preventief te vervangen. Het is wel een systeem voor een kjet geweest, dus geen middenstandje op die schakelaar. Zou denken dat dat voor de afsluiters niet veel uitmaakt.
Wat betreft de aansturing van het veiligheidsrelais, is het mogelijk om de "signaaldraad" die nu om de bobinekabel gewikkeld zit aan te sluiten op de bobine. Is dat afhankelijk van het type relais? Zo ja welke punt moet je dan hebben?
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Volgens mij maakt het niet uit of je pulsen controle pakt door wikkelingen of rechtstreeks op de min van de bobine.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik vond zoiets ook vergelijkbare autosites. Ik zal dat sowieso eens proberen donderdag of vrijdag. Gelijk eens de huidige en reserve afsluiters vergelijken, en zien of je die zo kan verwisselen.
Ik heb gisteravond de windingen om de bobinekabel en de afsluiters eens aangedrukt en lief toegesproken, sindsdien doet het zich niet meer voor...
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
Ik had toevallig vorige week hetzelfde probleem.
Ik heb in Houten het safety relais laten vervangen, en het probleem was opgelost. Succes!
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans