Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Mar 2023
Dank je, Marc, voor de gegevens. Ik zal de bobine straks eens doormeten.
En zojuist overigens ook gewoon starten op gas, meteen de eerste keer aanslaan.
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Van alles geprobeerd, maar het bleef prut. En zo, bijna een jaar verder, de ontsteking vervangen door een 123 ignition. Direct starten en lopen, en ook zo mooi lopen...
Verschillende testritten gemaakt, het blok bleef fantastisch mooi lopen. En vandaag weer hetzelfde. Stationair niet blijven lopen, afslaan op gas en benzine. Wel op toeren komen op benzine, af en toe op gas, ik word er helemaal gestoord van.
Ik heb zoals ik het nu zie drie opties:
1. door blijven modderen tot ik het gevonden heb.
2. motor eruit en vervangen door een B21A. Dan doe ik er meteen een viertraps automaat aan ipv de huidige drietraps.
3. die injectierommel eraf trekken en omzetten naar carburatie.
optie 1 gaat niet gebeuren, ik heb de hoop opgegeven.
optie 2 is veel werk maar heb ik er best voor over.
optie 3, is dat wel mogelijk? Of moet ik dan een andere kop monteren?
Graag advies in deze.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Lees je eigen verhaal nog eens. Daarmee zou je toch alle 3 opties (mss wel betere automaat) moeten vergeten. Klinkt allemaal als electrisch ergens een slecht contact richting the ontsteking.
Heb je de bruine schijf onder je sleutel al eens vervangen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Dit topic is gestart door Hannes, en nu opnieuw leven ingeblazen door MacVolvo.
Post MacVolvo doet het lijken of het om zelfde auto en zelfde probleem gaat.
Vandaar opmerking Skidje denk ik, maar de gebruikersnaam is anders.
Verwarrend dus, want MacVolvo laat weten dat het probleem na een jaar terugkomt, maar is dat inderdaad probleem in dit topic, bij zelfde auto?
Verder zou ik wel aan iets electr(on)isch denk inderdaad.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Voor alle duidelijkheid: Ik ben MacVolvo, en ik ben een tijd mijn wachtwoord kwijt geweest. In die periode kon ik dat via het forum niet gereset krijgen dus heb ik een nieuwe identiteit aangemaakt onder mijn eigen naam (min of meer). Ik heb er ook bij gezet dat dat aka MacVolvo was.
Skidje kent mij wel, ik heb ooit eens electrische raambedieningen van hem gekocht. Hij heeft dat toen afgeleverd op Deltion College in Zwolle.
En ja, het is hetzelfde probleem, bij dezelfde auto. En ik krijg het niet voor elkaar om dat op te lossen.
In de tussentijd stuur ik in mijn Amazon en onlangs in mijn 245, maar ik wil gewoon in deze GLE de weg weer op.
Morgen zal ik een directe verbinding leggen tussen de accu en de ontsteking, kijken of dat de zaak verheldert. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het lijkt namelijk alsof ik de volle accuspanning krijg op de ontsteking maar ik weet niet hoe zich dat houdt onder belasting.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Zojuist een bypass gemaakt van de accu naar de ontsteking. Dat was het probleem dus niet. Op gas wel aanslaan maar net onder 1000 toeren blijven met volledig ingetrapt gaspedaal. Op benzine beter, dan vliegt het toerental naar 2500 maar valt ook direct weer terug. Als ik niets doe valt de motor meteen stil. Dan bij starten weer hetzelfde.
Inmiddels heel de garage grijs van de rook. Gisteren leek het of er witte rook uit de uitlaat kwam bij pruttelen op lpg.
Maar de motor loopt zo beroerd (als het mis gaat op twee of drie cilinders) dat ik me afvraag of dat niet gewoon onverbrande brandstof is.
Daarnaast:
Bij starten gaat het óf meteen goed (laatste drie testritten) en loopt de motor fantastisch mooi, óf hij begint met één cilinder te pruttelen en komen er daarna twee bij. De laatste komt pas bij na een paar keer doortrekken in toerental.
Zou het ook een lekke koppakking kunnen zijn? Verder duidt daar niet veel op, alleen het beroerde starten en de witte rook gisteren. Er zit geen lichtbruine rommel aan de olievuldop, de olie zelf is keurig netjes, het waterpeil blijft vrij constant op MIN staan.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
(9 February 2024, 22:41)MacVolvo schreef: Voor alle duidelijkheid: Ik ben MacVolvo, en ik ben een tijd mijn wachtwoord kwijt geweest. In die periode kon ik dat via het forum niet gereset krijgen dus heb ik een nieuwe identiteit aangemaakt onder mijn eigen naam (min of meer). Ik heb er ook bij gezet dat dat aka MacVolvo was.
Skidje kent mij wel, ik heb ooit eens electrische raambedieningen van hem gekocht. Hij heeft dat toen afgeleverd op Deltion College in Zwolle.
En ja, het is hetzelfde probleem, bij dezelfde auto. En ik krijg het niet voor elkaar om dat op te lossen.
In de tussentijd stuur ik in mijn Amazon en onlangs in mijn 245, maar ik wil gewoon in deze GLE de weg weer op.
Morgen zal ik een directe verbinding leggen tussen de accu en de ontsteking, kijken of dat de zaak verheldert. Daar had ik nog niet aan gedacht. Het lijkt namelijk alsof ik de volle accuspanning krijg op de ontsteking maar ik weet niet hoe zich dat houdt onder belasting.
Oke, dank voor toelichting en welkom terug onder je oorspronkelijke account. Ik vond het wat verwarrend, deze revival onder andere naam...
Met je probleem kan ik je niet helpen helaas. Geen Kjet ervaring. Wel eerder mezelf laten afleiden door meervoudige oorzaken bij problemen. Zo ben ik bezig inlaatspruitstukpakking te vervangen omdat ik de motor niet goed afgesteld kreeg op lpg en benzine. Daarom carb(deel)revisie, bleef probleem, is het ook nog valse lucht, oude benzine, etc....
Dus mijn tip zou zijn om niet te veel uit te sluiten obv redenatie, maar vooral door controle.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Probleem doet zich toch feitelijk voor op beide brandstoffen? Kan er een klep voor gastoevoer of brandstof slechte contacten hebben cq wel/niet sluiten?
Dat bezoek in Zwolle is al wel tijdje geleden!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 145
Topics: 11
Lid sinds: May 2010
Probleem doet zich voor op beide brandstoffen. En soms goed lopen, soms dit gedoe zoals nu. Ik had de stationaire luchtklep al iets verder open gezet maar dat is de boosdoener ook niet.
Ik heb de luchttoevoer ook al verdacht maar zit er een klep in zo'n Kjet die lucht doorlaat? Behalve de luchtweger? Nieuw luchtfilter bracht ook al geen soelaas.
Dat bezoek in Zwolle is inderdaad zeker acht jaar terug. Het pand waar we naast stonden is acht jaar geleden gesloopt.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A
244 1979 B21E
244 1984 B23
(Suzuki WagonR 2001)
(VW Polo 2008 TDI)
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Iets met dubbele brandstoftoevoer? Je kan wat proberen door bv. de LPG te saboteren, stekkertjes van de afsluiters dan blijven ze 100% dicht.
optie 3: Het carburateur inlaatspruitstuk erop zetten, de injector gaten afdichten met muntjes oid, controleren of de benzinepomp aandrijfnok op de hulpas is geslepen (eigenlijk eerst doen), benzinepomp erop (bij afwezigheid hulpas-nok zou de intankpomp ook aardig werken), gasklep aansluiten. Voor de LPG vooral een ander mengstuk zoeken.
De koppelomvormer van de automaat gaat dit niet waarderen, die is vrij specifiek voor de vermogenscurve van de B21E. De naald in de B21A carb zal bij belasting minder brandstof doorlaten dan de B21E nokkenas en compressie wil hebben, een pingeltje her en der is te verwachten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|