Berichten: 122
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
sinds een dag of twee wil Doris (Volvo 242 DL met B200(F) op LPG) niet meer dan ~2500rpm maken.
alles functioneert, motor loopt mooi regelmatig, maar lijkt niet voldoende lucht te krijgen. benzine of LPG maakt geen verschil, met of zonder luchtfilter ook niet - alsof de gasklep niet verder open wil.
hoe kan dit euvel zich zo plotseling manifesteren? en, veel belangrijker: hoe los ik 't op?
Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel; for sale:
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Dorus' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG.
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 November 2021, 11:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2021, 11:30 door Marc1970.)
F met de hele sensor pompen handel etc? De luchtmassameter of signaal daar van, stekker loshalen, opnieuw starten en kijken of t beter werkt. Katalysator intern los gebroken, dempermateriaal losgekomen uit demper (dikke klont glaswol), zoiets. Check de gasklep voor de zekerheid en alles wat daarvoor en achter zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 122
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
weinig (tot geen) elektronica op m'n Doris

geen lambda-sonde, noch katalysator, alles conventioneel

ik ga binnenkort m'n uitlaat vervangen (want schotje los in eerste demper - en inmiddels verstopt geraakt?) en hoop op beterschap.
daarna maar 's binnenin de gasfabriek kijken (naar de gasklep)
erg bedankt voor 't meedenken
Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel; for sale:
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Dorus' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG.
Berichten: 9.900
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is het.... een B200 met spruitstuk en carburateur uit 1975? Dan zou je het een B200A kunnen noemen en uit historisch oogpunt gewoon een B19A.
De carburateur is.... een ZS 175CD? Dan zou je ook s naar het membraan van de luchtschuif kunnen kijken, als het lek is gaat de luchtschuif minder omhoog (of helemaal niet) en dan krijgt de motor te weinig lucht.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2021
Bij onze 265 hetzelfde gehad, daar zat de einddemper dicht met het dempingsmateriaal, maar het kan natuurlijk ook de middendemper zijn, voel even met je hand of er een fatsoenlijke stroom uitlaatgas uitkomt, als dat niet zo is, dan is dat je probleem
Berichten: 122
Topics: 30
Lid sinds: Dec 2005
excuses voor de late update
't bleek uiteindelijk zo simpel als een scheutje olie (ATF) in de carburateur (onder 't gele dopje)
Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel; for sale:
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Dorus' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG.