Berichten: 56
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2010
26 March 2021, 16:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 March 2021, 16:06 door bartboos.)
Mijn 240 van 1991 met B230F motor loopt na koude start even slecht, net alsof deze op 3 poten loopt. Schudt en rookt dan een beetje (en stinkt alsof er een te rijk mengsel is), na even gas geven en wegrijden is dat over. Waar te beginnen met zoeken naar de oorzaak? Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. Bedankt alvast!
Groet,
Bart.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 March 2021, 20:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2021, 21:40 door Marc1970.)
Benzine toevoer wordt streng geregeld door de injectie, maar het kan stiekem lekken via de vacuumslang vd benzinedrukregelaar. Ontsteking dito, maar hele slechte bougies vindt ie lastig.
Goed idee. Lees de foutcodes uit, DTM1 moet je hebben:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 56
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2010
(29 March 2021, 20:59)Marc1970 schreef: Benzine toevoer wordt streng geregeld door de injectie, maar het kan stiekem lekken via de vacuumslang vd benzinedrukregelaar. Ontsteking dito, maar hele slechte bougies vindt ie lastig.
Goed idee. Lees de foutcodes uit, DTM1 moet je hebben: https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Uitgelezen, geen foutcodes. Bougies, rotor, verdeelkap en luchtfilter vervangen maar geen verbetering. Na even gas geven loopt ie na 15 seconden wel goed (en echt heel mooi rustig) en eenmaal gereden geen probleem. Pas na minimaal 1 dag stilstand doet het probleem zich weer voor. Het is geen groot probleem, maar toch wil ik het graag opgelost hebben.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dit is de benzinedrukregelaar:
https://www.ipdusa.com/products/6294/Fue...064-107081 en hij woont voorop de injectorrail. Kijk ff of er geen benzine in de vacuumslang zit, na een dag stilstaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Maak de luchtinlaatslang s los en kijk naar de gasklep, of het daar niet vol ligt met zwart stof, drab en olie. Daaronder hangt de stationair regelklep tussen twee duimdikke slangen, die moet ook glimmen van binnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
17 April 2021, 16:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2021, 16:39 door Grey240Polar.)
Klinkt bekend, die symptomen had ik min of meer
ook.
In mijn geval bleek het de benzinedrukregelaar (FPR) te zijn die ondanks dat ie niet de klassieke symptomen vertoonde, zoals weinig stroming uit de retourleiding of nattigheid aan de vacuumkant, toch de veroorzaker bleek.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 56
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2010
Heb nieuwe benzinedrukregelaar besteld, zo te zien zit de originele er nog in. Komt eind van de week binnen. Laat wel weten wat het resultaat is!
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Berichten: 56
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2010
2 May 2021, 15:29
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 May 2021, 15:31 door bartboos.)
Brandstofdrukregelaar heb ik vervangen maar helaas zonder resultaat, het probleem blijft hetzelfde... We gaan weer eens verder zoeken. Het is overigens echt de eerste 30 seconden na een koude start dat ie slecht loopt, even wegrijden en hij loopt als een zonnetje, ook stationair.
Volvo 240 DL (USA) 1991 - Volvo 144 Grand Luxe 1974 - Volvo S80 2.5T 2011 - Volvo V40 T3 2019
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
De eerste 30 seconden... d.w.z. als de Lambda sonde nog geen zinnige waarden geeft. Dan doet de ECU een "educated guess" op basis van de andere sensoren.
Maar 30 seconden is ook kort genoeg om nog geen zinnige verhoging van de koelwatertemperatuur te hebben.
Heb je al eens de stekker van de ECU eraf getrokken en na een minuut wachten teruggestoken (je kunt ook even de accu los maken)?
Dan is dat ding gereset en moet ie weer opnieuw leren. Het heeft bij mijn huidige 245 wel eens een koude start probleem opgelost waarvan ik tot op de dag van vandaag niet de oorzaak heb kunnen achterhalen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 467
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Hoi Bart, ik heb hetzelfde probleem gehad (hoewel ik een k-jet heb) en dat is opgelost door een flink eind te rijden met Wynns petrol extreme cleaner in de hoogste mengverhouding (als ik het goed herinner heb ik een heel flesje toegevoegd op 30 liter). Hij bleef beroerd starten (op drie cilinders) en trok na een seconde of 10/15 de vierde cilinder bij. Nadat ik die cleaner heb toegevoegd is het probleem opgelost. Hij start nu onder alle omstandigheden zoals het hoort.