Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Bij mij zitten ze aan de onderkant vast met twee hecht lasjes.
Schijnt vaker zo te zitten.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 309
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Door het uitpersen van de oude fuseekogels is de passing in de draagarm wat ruimer geworden.
Daarom worden de nieuwe fuseekogels wel vaker met een paar hechtlasjes vastgezet.
Voor het uitpersen van de oude fuseekogels heb je wel een hydraulische pers nodig (of iig special-
gereedschap).
Groeten,
Pieter
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou zeggen de perfecte hoeveelheid roest voor een 144. Maak de bovenste kogel weer vast, en laat de bovenste arm zakken tot op die rubber stop.
Op die manier gaat de veer meeduwen op de onderste kogel. Draai de moer weer iets op de onderste fusee zodat de arm niet tot de grond kan doorvliegen als-ie losschiet, en knallen maar.
Als het echt niet lukt, probeer je nog meer spanning op die conische passing te krijgen met een lange hefboom of zo.
Die hoesjes zitten nog vast met een veerring. Hier heb je ze:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=206082
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2017
Ik denk idd dat die fuseekogels er niet zomaar uit komen nee. Ik merkte iig aan deze kant dat ik geen speling waarneem boven of onder.
Ik heb goed gekeken na nog eem extra schoonmaakactie maar kon lasjes vinden.
Heb nu wel nu ik de ringetjes eindelijk goed vond de oude hoezen eraf.
Onder natuurlijk niet helemaal omdat de fuseepen onafascheidbaar is van de fuseearm. Deze zit dus wel echt goed vast, zelfde zoals op de foto dus. Heb het ding nog maar extra in wd40 ondergespoten en kijk later wel.
Is het hiervoor dan toch handiger om met een vork aan de slag te gaan of is er iets anders waarmee ik de onderste los weet te wrikken?
Nogmaals bedankt in zoverre!
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Zo te zien heb je alles los en moet alleen de fusee nog uit de onderste draagarm.
Draagarm goed ondersteunen vlak naast de fusee.
Pak een zware hamer en mep dat ding eruit.
Lukt dat niet, pak een zwaardere hamer.
Lukt dat nog niet, dan met draagarm onder je arm op zoek naar een pers.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met de zware hamer van bovenaf slaan kan de schroefdraad behoorlijk beschadigen. Als je de moer er een draai of 4 opzet kan je wat harder slaan. Maar dan nog, slecht voor de schroefdraad en je ruineert er potentieel goede kogels mee.
Als je ervoor kiest direct op de pen te slaan, sla dan beter ene keer hard met een hamer van een kilo dan 20x te zacht.
WD40 helpt geen ene pfft, IMAL ook niet, een brander erop zetten en het fuseestuk verhitten eventueel wel.
Ik heb nooit zo'n vork gebruikt maar die zullen het prima doen. Zeker als je het hoesje toch al afgeschreven hebt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2017
Idd leek me het schroefdraad heel houden nog wel ff handig.
Ik zal eerst even proberen te verhitten nog en dan maar de grote hamer pakken.
Mocht het toch allemaal kapot gaan, dan idd maar de hele draagarm eraf en de hele fuseekogel maar vervangen :-s
Houd jullie op de hoogte!
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Nooit geweten dat je ook de halve fusee kogel kunt vervangen, maar als hij stuk is hoef je er ook niet zo voorzichtig mee te zijn lijkt mij.
Als hij niet stuk is hoeft hij er ook niet uit toch?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2017
(20 July 2017, 22:56)Jerry schreef: Nooit geweten dat je ook de halve fusee kogel kunt vervangen, maar als hij stuk is hoef je er ook niet zo voorzichtig mee te zijn lijkt mij.
Als hij niet stuk is hoeft hij er ook niet uit toch?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Jah, bij voorkeur vervang ik alleen de onbruikbare helft ;-p.
Tis gewoon dat de onderste pen niet los komt van de fuseearmunit en ik mogelijk nu als een malle op het schroefdraad deel kan slaan en daar misschien teveel mee beschadig.
Gezien de minimale speling en dat de kogel zelf muurvast aan de draagarm zit wil ik dus ook graag alleen het hoesje vervangen zodra ik erbij kan.
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010