Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vervangen fuseekogels 144 (1972)
#1
Hoi mede volvo liefhebbers,

Nu ik na 10 jaar mijn oude volvo hobby hervat kom ik dus iets tegen wat ik nog niet eerder heb mogen doen, ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen :-D.

Ik heb dus pas een volvo 144 uit 1972 aangeschaft, hier zat een waslijstje bij voor dingen die gedaan moeten worden voor de APK, beide motorsteunen waren redelijk eenvoudig te vervangen, maar de fuseekogel hoesjes zijn dus gescheurd en onder is er alleen rubber prut nog over, dit is dus wel iets lastiger.

Wat ik al heb gedaan is de krik onder de onderste draagarm gezet, wiel verwijderd en de moeren losgemaakt van de fuseekogels. Ook de moeren van de bovenste draagarm lossergemaakt zodat de rubbers daarvan niet last hebben van het bewegen van die arm. 

Aan de bovenkant kwam het boutje direct uit het remschijf deel, maar ik kan het niet van de onderste bouten los tillen, heb ik hier iets gemist los te maken?

Wat het verwijderen van de fuseekogels betreft merk ik dat ze natuurlijk goed vast zitten. Ik lees in de haynes manual dat je met de originele volvo kogeltrekker beide kogels er zo uit hebt, dat is leuk natuurlijk, maar die heb ik niet, er worden dat weer niet over alternatieven gesproken, behalve dat die er blijken te zijn.

Ook lees ik op het internet verschillende dingen:
- fuseevork gebruiken onder de moer zetten en op de andere kant van de vork slaan
- met een drevel op het puntje slaan van het kapje waar normaal de kogeltrekker in past zodat de kogel los komt
- met twee hamers aan zijkanten slaan?
- gewoon hard met een hamer tegen het boutje tikken en dan komt die er vanzelf uit

Ik denk eraan om de kogels toch volledig te vervangen gezien de rubbers wel echt aan gort zijn en mogelijk niet veel goeds voor de kogels voorspelt, maar dan moet ik ze er wel eerst uit krijgen.

Hebben jullie tips, of het gebruik van een fuseevork of kogeltrekker het eenvoudigst is, welke maat dan, andere tips?

Groetjes,

Justin
Antwoord
#2
De 'boutjes' van de pennen zijn conisch en in het naafdeel gedrukt/getrokken met die moer en krijg ik er altijd uit mbv de hamer, universeel gereedschap no. 1. Zet de boel op spanning (voor de onderste pen doet de veer dat al) en sla inderdaad weerskanten, de conische passing schrikt los. Een grote hamer erachter en tikken met een kleinere.

Door de veerspanning komt de wielarm best met een vaartje naar beneden, laat de moer nog wat zitten en een krik eronder om hem te laten zakken is wel prettig.

Mijn ervaring met die kogels is dat ze meest nog prima zat zijn, zeker als er nog vet en beweging inzit. Om de hele kogel te vervangen heb je weer een ander gereedschap nodig aangezien die in de wielarm geperst zijn. Uitbaggeren, drogen, nieuw MoS2 vet erin en gaan.

"Aan de bovenkant kwam het boutje direct uit het remschijf deel, maar ik kan het niet van de onderste bouten los tillen, heb ik hier iets gemist los te maken?" deze snap ik niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(17 July 2017, 12:05)Marc1970 schreef: De 'boutjes' van de pennen zijn conisch en in het naafdeel gedrukt/getrokken met die moer en krijg ik er altijd uit mbv de hamer, universeel gereedschap no. 1. Zet de boel op spanning (voor de onderste pen doet de veer dat al) en sla inderdaad weerskanten, de conische passing schrikt los. Een grote hamer erachter en tikken met een kleinere.

Door de veerspanning komt de wielarm best met een vaartje naar beneden, een krik eronder is wel prettig.

Mijn ervaring met die kogels is dat ze meest nog prima zat zijn, zeker als er nog vet en beweging inzit. Om de hele kogel te vervangen heb je weer een ander gereedschap nodig aangezien die in de wielarm geperst zijn. Uitbaggeren, drogen, nieuw MoS2 vet erin en gaan.

"Aan de bovenkant kwam het boutje direct uit het remschijf deel, maar ik kan het niet van de onderste bouten los tillen, heb ik hier iets gemist los te maken?" deze snap ik niet.

Dank je, hele snelle reactie al!

De onderste draagarm had ik idd al op de krik gezet, ik merkte bij het losmaken van de moer dat deze meteen omlaag wilde ja. 
Maar begrijp ik je goed dat je alleen de pen eruit hoeft te slaan en niet het hele fuseestuk? Ik dacht namelijk dat je het hele ding (fusee?) moest loshalen, heel zoals je ze ook nieuw koopt?

Wat ik met de laatste zin bedoelde is dat als je de moeren van de pennen afhaalt dat je dan met de bovenste draagarm omhoog het hele wiel deel waar de remschijf op zit eraf zou kunnen halen, al lukt dit dus niet omdat die vast zit in de onderste pen.
Antwoord
#4
De fuseekogel zoals je hem nieuw koopt is een geheel van kogel en houder, die laat je in elkaar (zijn ook lastig te scheiden). Het hoesje sluit de ruimte tussen kogel en houder waterdicht af. De houder zit in de wielarm geperst, de kogelkant zit in de astap.

De remschijf zit op de wielnaaf die zit met wiellagers op de astap, en dat is een stuk gietijzer 'klem' tussen twee fusees. Ongeveer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(17 July 2017, 13:01)Marc1970 schreef: De fuseekogel zoals je hem nieuw koopt is een geheel van kogel en houder, die laat je in elkaar (zijn ook lastig te scheiden). Het hoesje sluit de ruimte tussen kogel en houder waterdicht af. De houder zit in de wielarm geperst, de kogelkant zit in de astap.

De remschijf zit op de wielnaaf die zit met wiellagers op de astap, en dat is een stuk gietijzer 'klem' tussen twee fusees. Ongeveer.

Ja, dus dat stuk gietijzer + naaf + remschijf zit nog op de onderste fusee, en die zit nog vast na het verwijderen van de moer. Is dat normaal of zou ik die los moeten kunnen wrikken om dan de fusee te kunnen losmaken?

En voor het verwijderen voor de fuseekogel moet ik dus wel het geheel van kogel en houder verwijderen door met de twee hamers tegen de pen van de kogel te tikken, zoals je zei?

Is er trouwens een makkelijke manier om de bovenste draagarm op spanning te zetten?


Nog een vraag over de hoesjes, kreeg de bovenste er niet af namelijk, zou ik die moeten kunnen verwijderen zonder dat ik de kogel zelf ook verwijder of pas als de kogel er zelf ook uit is?
Antwoord
#6
Ja dat is heel normaal en eigenlijk de bedoeling, de conische passing zit zo klem dat je er die hamers voor nodig hebt. Of de fuseekogeltrekker.

Het gat waar de 'bout' van de kogel inzit, ziet er ongeveer zo uit: (---\ /---) je slaat met de hamers weerskanten van de haakjes. Je slaat dus tegen de buitenkant van het gietijzer.
Hier een plaatje dat praat makkelijker: http://www.mossmotoring.com/tech-tip-rem...int-studs/ en een foto, heel leerzaam allemaal http://www.instructables.com/id/Splittin...int-taper/

De hoesjes zitten met verende ringen vast, lijken een beetje op sleutelringen maar dan veel taaier. Ze erop krijgen zonder een gat te prikken in de nieuwe fuseekogelhoes is niet heel makkelijk, neem gerust een hoesje extra mee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Pas je wel op met de onderste draagarm en de veer die hier zijn kracht op uitoefent.
Als je de moer van de onderste fusee geheel verwijderd en met 2 hamers op het "gietijzer" gaat slaan om de boel los te halen zonder een krik onder de draagarm kan hij wel eens lelijk naar beneden schieten.
Antwoord
#8
Dank jullie beide! 

De onderste draagarm heb ik idd goed opgekrikt ja, omdat ik las dat die idd niet prettig kan losschieten nee.

Nu ik beter weet wat het idee zou moeten zijn, vond ik de volgende video, lijkt me juist:
https://www.youtube.com/watch?v=LDsci-izhhc

Wat terminologie betreft:
- het "gietijzer" is dan de fusee?
- Het deel met schroefdraad van de fuseekogel noem je een pen?


Dan zal ik zodra ik weer een uurtje heb ze eens los gaan halen :-D
Antwoord
#9
Filmpje doet het ook goed. Het gietijzeren deel noemde ik de astap, maar fuseestuk is anatomisch de meest correcte benaming.

Ball stud noemen ze het in het Engels. Kogeldraadeind.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik heb even gekeken en wat geslagen maar de onderste komt niet zomaar los. Het is idd duidelijk dat deze een conische passing hebben ja.

In het plaatje zie je hoe het er voor staat. 
De bovenste hoefde ik niet los te timmeren maar hoe krijg ik die uit de draagarm, het resterende deel van het hoesje krijg ik er niet echt uit.
De onderste krijg ik zo geen beweging in als ik erop tik, de pen blijft netjes vast.

Mis ik iets of speelt roest teveel parten?

[Afbeelding: lv.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 256 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Welke fuseekogels? gydomatra 6 4.675 19 June 2020, 10:12
Laatste bericht: 245GLE1981
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.580 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 14.458 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.488 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 15.249 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 5.808 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Rubbers stabilisatorstang, fuseekogels of toch schokdempers JoelP 23 23.673 10 October 2014, 18:28
Laatste bericht: Rob
  Stuurkolom 1972 en 1973 144 gelijk? Madman 5 5.063 25 January 2014, 16:15
Laatste bericht: Madman
  Wiellagers vervangen / gereedschap nodig ZOAB 6 8.069 11 February 2013, 23:26
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)