Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Bij het wisselen van een wiel bekeek ik alle rubbers en manchetten gelijk even. Nu viel mij op dat de fuseekogels van het rechte model zijn (zie: foto). Ik had begrepen dat voor een 245 met stuurbekachtiging je het type nodig hebt dat "uit het lood" staat t.o.v. de bevestiging, zodat de castor iets anders is. Kan iemand dit bevestigen?
Als ik het andere type nodig heb, wat is dan de juiste richting van plaatsen?
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Ik tik: "fuseekogel" in het zoekvak in en kijk eens wat ik vind?
Onderwerp: Fuseekogel met en zonder stuurgekrachtiging
Wellicht dat hier je antwoord tussen staat?
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Rob schreef:Ik tik: "fuseekogel" in het zoekvak in en kijk eens wat ik vind?
Onderwerp: Fuseekogel met en zonder stuurgekrachtiging
Wellicht dat hier je antwoord tussen staat?
Ja ja, heel leuk. De werkelijke vraag is dan ook de richting van plaatsing, dus de veerpoten naar voren of naar achteren gericht?
Handig dat pdfje trouwens:
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...ension.pdf
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De 'hoek' wijst naar voren, zodat de stuurbekrachtigde versies een grotere casterhoek hebben en wat meer rechtuitstabiliteit (het extra werk met sturen wordt opgevangen door de stuurbekrachtiging).
Het verschil (iets van drie graden) is minimaal.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Marc1970 schreef:De 'hoek' wijst naar voren, zodat de stuurbekrachtigde versies een grotere casterhoek hebben en wat meer rechtuitstabiliteit (het extra werk met sturen wordt opgevangen door de stuurbekrachtiging).
Het verschil (iets van drie graden) is minimaal.
Bedankt. Ik zal de juiste gaan bestellen. De castor hoek zal misschien niet veel verschil maken, maar sinds ik de auto heb, heb ik de stuurbekrachtiging al veel te veel gevonden. Je kan sturen met je pink. Dit geeft een vervreemdend gevoel t.a.v. het weggedrag. Als het sturen door de juiste fuseekogels zwaarder wordt is dat het me al waard.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Arn02 schreef:Als het sturen door de juiste fuseekogels zwaarder wordt is dat het me al waard.
Als dat de reden voor de vervanging is dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat zijn.
Berichten: 959
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Mijn huidige stuurhuis heeft speling, dus ik moet sowieso het een en ander aan de vooras gaan doen. Die paar centen voor die fuseekogels kunnen er dan ook wel af, zeker als ik dan de juiste, door de Volvo ingenieurs berekende types heb. Daarbij is sleutelen voor mij een hobby, gelukkig.
Ik heb op de sloop een ander, goed stuurhuis gevonden van een '86er 240 station. Er schijnen 3 types stuurhuis te zijn als ik me goed heb ingelezen. Ik weet niet of er ÃÃn tussen zit die een wat directer stuurgevoel geeft.
Hoe dan ook, ik ben met die motorombouw bezig dus de bekrachtigingspomp is van een BMW m50. Ik moet de slangen aan elkaar gaan koppelen. Ik weet niet of die pomp sterker is. BMW gebruikt ZF stuurhuizen die sterk op het Volvo stuurhuis lijkt dat ik nu heb liggen (teveel sludge erop om type te zien, moet het nog schoonmaken, maar ik was al blij dat ik hem met pomp, reservoir en al onder die sloper heb kunnen krijgen.). Ik overweeg met grotere poelies te gaan experimenteren als het stuurhuis zo overbekrachtigd blijft. Andere suggesties ook welkom trouwens.
Berichten: 38
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2011
Ik heb mijn vorige 240 sedan, omgebouwd naar stuurbekrachtiging op dat moment wist ik niet dat er 2 types waren heb ze 2 APKs later vervangen door het "goede" type maakte naar mijn mening weinig uit. Vond het verschil in diameter stuur meer uit maken.
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik had ook de rechte op mijn auto. Deze moesten worden vervangen en ik heb dat gedaan door de juiste dus met de hoek.verschik is minimaal eigenlijk niet te merken wiel komt iets anders in je spatbord te staan.