Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Past een stuurhuis uit een late 240 (gevonden op de sloop) in een 244 uit 1980? Ik heb het complete stuurhuis met kruiskoppeling op de stuuras, 2 beugels voor montage op het subframe, pomp, slangen, steun om de pomp tegen de motor vast te zetten en nog wat boutjes en moertjes. Heb ik dan alles wat ik nodig heb, of mis ik nog iets?
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Ga je van niet bekrachtigd naar wel? Dan nog extra pulley/poelie voor je pompriem is wel handig.
Stuurstang is ook van iets ander formaat bij sbk dan zonder, heb je die ook?
Fusees zijn ook anders bij sbk dan zonder (zonder sbk is rechte variant, met sbk is "kromme" variant, al merk je daar niks van....)
Flesje olie bij de hand is ook raadzaam :-)
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Bedoel je de spoorstangen? Of de stuuras? Spoorstangen zitten er nog aan, buitenste stuurkogels ook nog, stuuras heb ik er niet bij.
Fusees laat ik dan nog maar even zitten. Poelie komt later wel, wil graag eerst het stuurhuis goed inbouwen en de auto uitlijnen.
Berichten: 509
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Let op dat als je de auto laat uitlijnen duidelijk het verhaal met je kogels uitlegt. Als de monteur onder de kap kijkt en stuurbekrachtiging ziet zal hij dat aanvinken in de computer, de waardes kloppen dan niet omdat de wielstanden voor een bekrachtigde / onbekrachtigde verschillend zijn. Als je in de toekomst wel de fuseekogels wisselt kun je dat beter direct doen omdat je anders 2x moet uitlijnen...
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Dat wordt dus op zoek naar een poelie en fuseekogels...
Berichten: 509
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Fuseekogels zou ik nieuw kopen, zou zonde zijn als je gebruikte monteert en deze heeft over een half jaar een beetje speling. Dan blijf je aan het uitlijnen. Heel veel 2 series hebben standaard al een poelie voor stuurbekrachtiging...
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Dat wordt dus op zoek naar een poelie en fuseekogels...
Fusees zou ik lekker laten zitten, verschil tussen de rechte en de kromme merk je niet.
Alleen even een opzet-poelie scoren.
En laten uitlijnen door iemand met verstand er van (niet een kwik-shit of provijl oid).
Deze bijvoorbeeld.
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Er komen uiteraard nieuwe fuseekogels op, zullen vast niet al te duur zijn. Een poelie vinden zal ook wel lukken. Verder is me nog steeds niet duidelijk wat hier met een stuurstang bedoeld wordt, dit zou de spoorstangen of de stuuras kunnen zijn. Beetje verwarrend... Het uiteindelijke ombouwen zal een keer op het werk gebeuren, een brug is wel zo handig, en kan ik hem (al dan niet met hulp) zelf uitlijnen. Het moet sowieso een snelle ombouw worden, want ik heb 'm bijna dagelijks nodig...
Berichten: 509
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
De stang tussen het stuurhuis en het schutbord, deze zijn er in verschillende soorten/maten/materialen/diameters. Door de verschillende types stuurhuizen en boel verschillende smaken.
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Verder is me nog steeds niet duidelijk wat hier met een stuurstang bedoeld wordt,
Plaatje zegt meer.
[URL="http://www.kayauke.nl/240/volvo/onderhoud/servo-244.html"]
[/URL]
Of anders deze:
Onderwerp: stuurbekrachtiger inbouwen op een 244 van 1981
Dit is ook een mooie link
Volvo 244 GLE stuurbekrachtiging juni 2008
Laatst ook gedaan, fluitje van een cent.
Zorg dat je alles in huis hebt:
- Bekrachtigd stuurhuis
- Stuurkogels (wellicht over te zetten van de oude)
- Korte stuurstang
- Pomp + Reservoir + hogedrukslangen (zijn meerdere types pompen op de markt, neem liefst een laat type met ingebouwd reservoir)
- Opzetpoelie
- Steun voor pomp op het blok
- V-snaar
- ATF
Zet de voorkant omhoog op assteunen
Wielen eraf
Fusees los (is een handigheidje voor; moer draait mee...)
Carterbeschermplaat eraf
Stuurstangbout loshalen
4 x moer stuurbekrachtiging los en hele hap eronderweg tillen.
Dan:
Pompsteun monteren
Pomp+reservoir monteren
Opzetpoelie monteren
V-snaar eromleggen
Nieuw stuurhuis eronder (4 moer vast + stuurstang)
Slangen aansluiten
Stuurkogels vast
Wielen erop.
ATF bijvullen
Direct naar de uitlijnspecialist rijden.
That's it
2 vingers in de neus
Ben vast wel iets vergeten......maar zoiets was het.
Heb je LPG en zit de verdampert niet in de weg?