Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Hoi
Tijdens hard remmen hoor ik LV een *bonkbonkbonk*, maar m.i. het wiellager LV moet zijn. Het stuur trekt overigens nog niet naar links.
Voor vervanging vd wiellagers heb ik uiteraard al de bekende handboeken, maar alleen nog geen poelie/lager trekkers.
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van Datona? -->
http://www.datona.nl/lagertrekkerset.html
Of is dit stuk gereedschap in de praktijk niet noodzakelijk en red ik het ook met een hamer en schroevendraaier
(heb al gezocht in het forum, maar kan er weinig over vinden)
groeten,
Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Weet je zeker dat het het wiellager is?
Reed laatst in een 244 van een maat en had ook de "
*bonkbonkbonk*" bij remmen.
Bleek een kapotte stuurkogel te zijn.
Citaat:Wanneer is een wiellager aan vervanging toe? Als een wiellager versleten is maakt deze een zingend, brommend en/of fluitend geluid. Waardoor een versleten wiellager al snel tijdens het auto rijden wordt opgemerkt. Zo kan het geluid zich bijvoorbeeld wel bij een linker bocht laten horen en niet bij een rechter bocht of anders om. Dit is puur afhankelijk van hoe het lager op dat moment belast wordt.
Citaat:Krik voor het controleren van de wiellagers de auto op en controleer het wiel zowel horizontaal als verticaal op speling, als hierbij veel speling is en/of een bonkend geluid vrijkomt is het wiellager versleten. Zoals eerder aangegeven moet er ook gecontroleerd worden als het wiel draait. Geef dan ook een flinke zwiep aan het wiel om te controleren of het lager een zingend, brommend of fluitend geluid maakt. Bij een versleten wiellager is dit goed hoorbaar.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wiellagers zijn 2 enorme kegellagers, die gaan niet gauw stuk vandaar dat je er weinig over kan vinden. Je kan ze evt. horen met het wiel opgekrikt. Dan kan je gelijk het wiel op 12-6 en op 9-3 uur beetpakken om speling op diverse onderdelen te voelen (net als bij de apk).
En bekijk de rubbers van de draagarm en alle rubbers in de omgeving. Controleer ook of de remklauw vast zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 384
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wat ik op je foto's mis is of ze zijn ingelopen en hoe..
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
men neme een doorslag en slaat daarmee het oude lagerschaal eruit.
Men maakt een snee in de oude lagerschaal en tikt mbv de oude lagerschaal een nieuwe erin > klaar.
Niks speciaal (gemaakt) gereedschap
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Kijk eens, wat een reacties al :biggrin:
Ik begon echter te twijfelen n.a.v. de reactie van Rob. Toch maar even het APK-formulier vd vorige eigenaar erbij gesnuffeld. Wat blijkt:
Adviespunt: stuur- of fuseekogel heeft slijtagespeling.
Dat móet wel dus LV zijn.
Duss... nix wiellager. Ik zat ernaast en vermoed dat Rob goed zat.
Ik ga het handboek nog even doorspitten op hoe ik controleer of het de fusee- of stuurkogel is die de speling veroorzaakt.
Bedankt tot zover!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012