Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
25 March 2017, 07:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 March 2017, 07:48 door jos evers.)
Goedemorgen,
Probleempje met stationair lopen:
Hij wil af en toe (at random lijkt het wel) richting 1500 toeren. Als ik de massa van de batterij losgooi en weer terug eraan leg gaat het een tijdje goed. Soms een rit, dan weer enkele dagen enz.
Waar start ik het beste met de zoektocht?
Gr. Jos
Sorry voor de grote letters, maar gaat niet anders schijnbaar met mijn mobiel
245 1993
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
carb of injectie?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Hoi Edwin,
Injectie 1993.
245 1993
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Heb ik ook gehad. [MJ1991] Duurde een week of misschien twee weken. Ging vanzelf over. Heb je niet veel aan denk ik maar ik ben wel benieuwd naar de reacties hier.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat dingetje, en de stationair regelklep helemaal ontdoen van zwarte aanslag, en de gasklep ook ontkoeken. En alle vacuumslangen nakijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
26 March 2017, 07:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 March 2017, 07:55 door Grey240Polar.)
(25 March 2017, 11:05)edwin schreef: De makkelijkste klap...
https://www.youtube.com/watch?v=60yVUhJlg3c
https://www.youtube.com/watch?v=cRE0Tg2VxcE
Yep, al was de ervaring die ik een paar maanden geleden met het ding had een stuk minder dramatisch: geen benzine aan de vacuumkant en ook de hoeveelheid die retour gaat leek in orde. En toch was de FPR niet meer in orde. In mijn geval had alleen een benzinedrukmeter (meetpunt zit op de injectierail) uitsluitsel geboden. Overigens was het symptoom bij mijn B200F sputteren vlak na de koude start totdat de lambdasensor gaat werken. Het wisselend soms goed en soms te hoog (in mijn geval 1000 à 1200 tpm) lopen werd veroorzaakt door een vervuilde stationairklep. De gasklep was ook aardig vuil, maar nog niet dusdanig dat het roet in het eten gooide.
Inmiddels heb ik alle zaken onderhanden gehad en de motor loopt weer als een zonnetje. En ja, alles wat Marc1970 noemt moet je idd onderhanden nemen, dus:
- stationairklep (aka IAC) schoonmaken (makkelijk);
- gasklephuis schoonmaken en evt. gasklepschakelaar (aka TPS) afstellen (makkelijk, wel eerst even nieuwe pakking aanschaffen);
- eventueel luchtmassaweger (aka AMM) controleren en evt. schoonmaken (ook makkelijk).
Voor die laatste twee wordt het gebruik van remmenreiniger afgeraden i.v.m. aantasting seals en plastic onderdelen, er zijn specifieke middelen voor. In hoeverre dat ook echt nodig is weet ik niet, maar vanwege het oude plastic heb ik toch maar het zekere voor het onzekere genomen.
En als je dan toch bezig bent kun je er misschien een grote beurt van maken. Dus ook carterventilatie en ontsteking onderhanden nemen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Dank jullie voor de verhelderende reacties.
Vanmorgen de stappenmotor en de gasklep gedemonteerd. De stappenmotor was schoon. Toch remmenreiniger erin en schoongemaakt. De gasklep was wat vuil. Her en der aanslag en vettigheid. Deze ook schoongemaakt. Terug alles gemonteerd. De gaskleppositiesensor werkt naar behoren / is goed afgesteld. Klikt op het juiste moment. Na starten vacuumslang van de benzinedrukregelaar los om te zien of daar geen benzine kwam. Dat was niet het geval. Maar ook dat wil niet zeggen dat deze ok is gezien een van bovenstaande reacties

Motor loopt nu goed stationair, maar gezien het at random lijkt te gebeuren, vooral nadat ik een rit heb gemaakt en weer opnieuw start, zegt dat nog niks natuurlijk.
Mocht bovenstaande niet baten dan nog checken op vacuumlekkages en de lmm schoonmaken?
Hoe maak ik de luchtmassameter schoon?
245 1993
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 March 2017, 19:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 March 2017, 19:52 door Marc1970.)
De luchtmassameter zou ik hooguit van buiten schoonmaken, voor het mooi. De stekker los en vast doen (motor uit) is ook wel nuttig om de contacten daarin eens schoon te vegen. Het ding brandt zichzelf schoon, na elke rit een paar seconde. Er is een foutcode voor, 3-2-2, als die dat niet doet.
Er is wel spullie voor inderdaad. Kans dat je de fijne draad binnenin stukpoetst is aanwezig.
OBD codes uitlezen is altijd interessant:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
27 March 2017, 06:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2017, 20:11 door Grey240Polar.)
Ja, de AMM is een duur dingetje als het kapot gaat.
Waarom ik het bij mijn 245 toch heb gedaan was omdat de zeefjes aan beide zijden van de AMM duidelijk zichtbaar een vuilfilm hadden.
Ik ben - bij het gebruik van het juiste middel - overigens niet zo bang dat een draad die elke keer roodgloeiend wordt het zomaar zou begeven. Deze komt hooguit in aanraking met de spray van de reiniger.
Overigens bleek het reinigen bij mijn B200F met 315.000 km op de teller geen merkbaar verschil te geven.
Hoe je hem schoonmaakt: net als bij remmenreiniger met de straal van een spuitbus, je hoeft hem dus alleen even uit de slangen te halen (en vooral niet laten vallen!).
Ik lees her en der dat de AMM stuk kan gaan als de thermostaat in het luchtfilterhuis te lang (of alleen nog maar) voorverwarmde lucht vanaf het uitlaatspruitstuk blijft pakken. Dat deed de mijne ook, maar ik had het geluk dat de slang een gatenkaas is geworden. Ik heb laatst toch maar een nieuwe geplaatst.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47