Berichten: 30
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
29 November 2015, 14:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 09:08 door VolvoTom.)
Een vriend van me heeft een 245 uit ik meen '87, waar hij een B19 met Stromberg in heeft gezet. Er zat een B21 in met de Pierburg carburateur met het bijbehorende watergekoelde inlaatspruitstuk.
Bij de B21 gaat het voorste pijpje van het spruitstuk naar een aansluiting onderop het motorblok, maar dat heeft de B19 niet. De andere kant is aangesloten op de derde slang die uit het brandbord komt.
Nu vragen we ons af of we die voorste gewoon kunnen afdoppen of dat dan de circulatie in de kop in het gedrang komt. Alvast bedankt voor het meedenken!
Uhmmmm, slip of the pen, hij is van omstreeks 1978......
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---
2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik zit effe te denken wat voor pijpje en slang je bedoelt maar ik denk dat de 'derde slang' er eentje is die naar de kachel in de auto gaat, en die andere de retourslang naar de waterpomp (via een buis langs het blok, uitlaatkant). Ik gok dat er iets verkeerd om geknutseld zat aan de B21. In principe zijn die blokken op dezelfde manier op zowel de koeling als de verwarming aangesloten.
Maak anders een paar foto's of zoek er 1 op internet waar je slangen en pijpjes op staan, dat praat wat makkelijker.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Vreemd dat er een 3e slang uit het schutbord komt. Ik heb nog nooit anders gezien dan de 2 kachelslangen...
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zet anders het inlaatspruitstuk over...
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Waarom van B21 naar B19. oke is maar 200 cc maar toch. Ze zijn al niet snel, nu moet je het pedaal nog meer intrappen om goed vooruit te komen. Er zijn toch B230 carb motoren die net zo betrouwbaar zijn. Mijn B21 k-jet heeft genoeg pit maar die gaat wijken voor een B230 carb motor want ik wil niet inleveren qua pk's.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dat zal misschien met de fiscale pk's te maken net zoals in Belgie en Italie.
Berichten: 30
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
30 November 2015, 11:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 11:42 door VolvoTom.)
Nee hoor, hij heeft gewoon een B19 cadeau gehad en de B21 was stuk...ik heb ook al gezegd dat je beter een B23 kunt zoeken, maar ja.
Hierbij een plaatje waarop je het slangetje vanaf het inlaatspruitstuk naar beneden ziet gaan. Normaal naar een pijpje op het blok, maar dat heeft de B19 niet.
De vraag is dus of je de opening gewoon kunt blokkeren met een plug, of dat we dan problemen met de koeling van de kop krijgen?
Achter het blok (als je voor de auto staat iets rechts van de motor) gaan twee slangen boven elkaar door het brandbord, ik vermoed naar de kachelkraan. De derde slang die van het brandbord komt zit achter de motor (dus meer naar links) en gaat naar de achterste aansluiting van het inlaatspruitstuk.
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---
2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 November 2015, 13:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2015, 13:15 door Marc1970.)
Onuitstaanbaar, Volvo heeft veel te veel variaties bedacht. Dit spruitstuk lijkt wel dubbel aangesloten op de koeling, 1x via de pakking direct op de kop en dan nog via die 2 slangen. Vreemd vreemd, wel origineel, ik heb een B21A foto waar die tuutjes ook op staan, zonder de slang, die op het blok zit direkt onder inlaat 2.
Kijkis, deze heeft ze ook:
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=6
Zou kunnen dat er twee inlaatspruitstukken bestaan, 1 waarbij de koeling niet voorbij de carb-montageflens gaat, en 1 waarvan de koeling om die flens heen loopt naar achteren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Enige waar ik die tuutjes bij kan vinden is de B21AT met watergekoelde turbo! Waar die derde slang door het schutbord heengaat, wat is dat? Het spruitstuk wordt gekoeld (verwarmd eigenlijk) door de openingen in de spruitstukpakking, en de rest is bijzonder vreemd. Heeft die auto misschien een extra verwarming ergens in het interieur staan?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 30
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2006
Nee hoor, en het lijkt me echt origineel.
Ik vind het spruitstuk ook in de onderdeelboeken en greenbooks van de B19A en B21A, maar nergens een flowschema of hoe het verder moet aangesloten! Soms lijkt de voorste opening te zijn afgedopt....
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---
2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/