Berichten: 42
Topics: 15
Lid sinds: May 2014
Beste Volvo fanaten!
Na lang zoeken op internet toch besloten me aan te melden bij de kenners.
Ik ben gestart met een klein projectje.
Wat heb ik gedaan:
Volvo B230 motor uit een 940 gehaald.
Carburateur spruitstuk van een 2.0 240 gehaald.
Ford V6 2.3 carburateur gekocht.
Kabelbak van een 740 gehaald.
Elektronische ontsteking met halgever van een 740 gehaald.
Dit alles samengebouwd and its alive!
Het motorblok is fel en reageert goed op het gas.
Nu ben ik niet compleet tevreden, ik wil graag meer vermogen!
Het is een test project dus wil nog niet teveel investeren.
Heeft iemand ervaring hoe ik het blok meer pit kan geven?
Ik wil het graag allemaal zelf doen dus tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Berichten: 42
Topics: 15
Lid sinds: May 2014
Ik heb al gelezen dat waar de uitlaat van 2 naar 1 pijp gaat deze direct vergroten. Mensen hier ook ervaring mee?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Welke kop gebruik je? 531 heeft een betere doorstroming dan een 530. Evt vx3 nokkenas voor meer openingstijd.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 42
Topics: 15
Lid sinds: May 2014
Dit zou ik na moeten kijken, het is een originele kop. A_A ik heb inet al even afgespeurd maar een nokkenas kost al snel 175 euro. Op welke blokken vind ik een 531 kop?
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
B230FB
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Ik heb nog een kop liggen dacht ik.
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Op een nonturbo blok heeft een 531 kop niet zo veel voordeel eerder nadeel. Blackmoose hier had dat ook gedaan, doordat de verbrandingsruimte iets groter is heb je een lagere compressie dus minder vermogen.
Als je veel hoge toeren wil rijden is een VX3 as misschien interessant, maar dat wil je €€-gezien niet dus heb je aan zon as ook niet bijster veel.
4-2-1 uitlaat is misschien wel handig ja.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Juist bij een non turbo wel. Verschil tussen een f en een fb blok is 16 pk.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 42
Topics: 15
Lid sinds: May 2014
Zijn er voor Volvo motoren ook "snelle" bakken? Het mooist is een vrij korte 1 en een lange 2. Het blok is bedoeld voor een crossauto
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
A_A schreef:Juist bij een non turbo wel. Verschil tussen een f en een fb blok is 16 pk.
JA er is zeker verschil, maar dat wordt door een aantal verschillende dingen veroorzaakt. Zomaar zeggen dat een 531 een betere performance geeft is niet zon goed advies.
De b230F heeft een hogere compressie 9,8:1. De b230FB 9,3:1. De meer pk's van de B230FB komen vooral door de iets betere flow van de 100531 kop, de VX3 nokkenas, een andere ontstekingstiming (chip) etc.
Dus alleen de kop veranderen, zorgt voor een lagere compressie. Het nadeel wat dat oplevert wordt volgens de ervaringen hier op het forum met een carburateurmotor niet gecompenseerd door de betere flow.