Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blauwe ruis..
Ik heb vandaag ook de hele dag zitten lassen, soms gaat het beter als anders, ik gebruik ongeveer 23 liter/minuut en als mijn lasrups te hoog op het materiaal licht schroef ik de draadsnelheid iets op. Ik heb een 130 amp. apparaat met 4 standen en las meestal op stand 2 maar die is net iets te laag denk ik. De lastip (dat kopere ding) is ook belangerijk hij moet wel voor 0,6 mm zijn, (zal je wel goed hebben, ik heb een tijd met een 0,8 tip gelast met 0,6 draad duurde even voordat ik daar achter wasConfusedmileSmile
Antwoord
Draad en stroom op dezelfde stand, daar komt mijn Cebora ook een heel eind mee, mss. toevallig. 12L/min moet ook zat zijn, zeker binnen. Probeer eens een blok koper of aluminium achter de las te houden, dan valt-ie niet gauw naar beneden. Op zich ben ik niet zo van het stomp lassen en zeker niet op een bodem, laat het gerust een paar mm overlappen, niemand ziet wat van en je hebt een stuk meer materiaal om mee te werken.

Zijn dat twee timers daar? Die zou ik op OFF zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
timers zijn uit, en het blok koper ligt in de buurt, daar heb ik eerder de puntlasgaten van de accubak mee gedicht, en dat ging dus prima.. onderste draaiknop neem ik aan de snelheid.. de grote keuzeknop stond aanvankelijk op 5.. Ik zal de rest maar ens overlappen, ik heb immers een fijne zettang en Klikko's gekocht op VKB..

Ik sta overigens buiten.. Wink

nog een favoriet merk strijkkit..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
overlappen dus nooit doen...
Op de overlapping gaat vocht tussen zitten roest het 3x zo hard weg.
Mischien als ik langskom we er uit komenWink
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
dat weet ik wel zeker, kan ik alleen niet verder nu.. maarruh.. de meeste plaatdelen zijn van oorsprong overlappend..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Overlappend is geen probleem, maar ik hou de overlap zo klein mogelijk, gewoon goede primer eventueel verdunt tussen laten lopen of duwen met een kwast. 12 liter/min is bij mij echt te weinig ik draai hem wel eens terug naar b.v. 18 liter maar dan gaat het lassen toch lastiger (het gas zorgt ook voor koeling).
Ik ben overgens zeker geen goede lasser maar soms gematigd enthousiast over mijn prestaties:biggrin:
Als de stukken goed passen en schoon zijn kan het bij MIG-lassen haast niet mis gaan.
Antwoord
Even resumerend (luxe woord, heb ik geruild tegen viaduct....) De lassers onder ons mogen gerust denken, wat een gepruts weer (issut ook..).. en na wederom wat haar uit hoofd te hebben getrokken gaan we ntl 'gewoon' weer verder, alhoewel ik behoorlijk opzie tegen de paravaan, dan is af-tapen netter en dichter..

Iedere lasser werkt uiteindelijk op zijn manier, Jantje stelt het toestel in en werkt naar volle tevredenheid, Pietje of Truusje gaat ermee verder en denkt/zegt, 'hoe kun je nou zo lassen..?!'

Mocht ik ooit ook zover komen, ik vindt koud tegen elkaar, mooi vlak en vertinnen als primaire afwerking het mooist en is dà manier waarop het ooit begon (hartstikke old-school..)

Op elkaar, ook weer +sen en -nen.. Zo heeft mijn 2e auto, hij staat nog half onttakeld , ooit de voorste binnenschermen voor zo ongeveer de helft vervangen gekregen, overlappend gelast, aan de wielzijde zie je de proplassen nog want niet eens geheel afgelast, met Corroless menie nabehandeld, wielzijde in de coating, motorzijde strakgezet. Na 20 jr zijn die delen roest en scheurvrij.. maar, het laswerk is niet van mijn hand(en), daarentegen heeft alle spul uit blikken en potten z'n beschermende werking gedaan.. Fertan en soortgenoten bestond toen nog niet, alleen dat beige spul uit zo'n zwart potje.. niet gebruikt..

Als de wind er niet zo instaat als nu ga ik straks nog wat experimenteren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
..viel niet tegen.. duurt alleen ff voordat ik aan de gang ga..

3 stukken opgevuld.. (er in en niet er op..) (overigens is het '4kantje' waar de dop thuishoort door een vorige eigenaar gedaan..)

[Afbeelding: DSC_0005_zps28bb6453.jpg]

..rest van het bodemdeel kaal gemaakt met de lamellenschijf en powerfile, en gebadderd in Fertan.. (vreemd luchtje..) zo dun als water dus kan lekker in de putjes en gaatjes kruipen..

[Afbeelding: DSC_0001_zps6565ed22.jpg]

Hopelijk is het voldoende, de auto is ooit al eens onder handen genomen, in de menie gezet en weer gespoten, daar is moeite voor gedaan, alleen jammer dat het water z'n werk heeft gedaan want onder de menie roestte het ook weer...

Morgen nog wat stukjes boven de bodemverstevigingen er uit en zien wat er onder zit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
..omdat de bodemplaat (was te verwachten..) nog lekker nat is, maar begonnen met de plaat rechtsvoor.. 2 plaatjes inlassen is nu ook de moeite niet..

[Afbeelding: DSC_0001_zps54954e7c.jpg]

[Afbeelding: DSC_0005_zps8d6f2342.jpg]

..alhoewel..

[Afbeelding: DSC_0007_zpsb97d7754.jpg]

[Afbeelding: DSC_0012_zps7bc96a11.jpg]

[Afbeelding: DSC_0016_zps346ff988.jpg]

..heb nog wel wat 'reservigs' staan..

[Afbeelding: DSC_0024_zpsd94d3a8b.jpg]

..en dat wordt dan..

[Afbeelding: DSC_0025_zps9f61ca94.jpg]

[Afbeelding: DSC_0026_zps641cc224.jpg]

..nu even dokteren wat er allemaal overgaat. Hier ben ik na het stuk krokante kriksteun te hebben weg -gepeld, laagje voor laagje gaan verwijderen. het platte deel waar je tegenaankijkt in de onderkant van de binnenzijde, die is ook weg. En de felsnaad buitendorpel/binnenplaat is binnenin roestig en dun, allemaal simpelweg door het water wat binnen gekomen is. Ik denk er nu over om het stuk donorplaat in zijn geheel in te lassen, inclusief het stukje buitendorpel..

[Afbeelding: DSC_0032_zpsda39e208.jpg]

Hoop passen, meten en ongetwijfeld reepje voor reepje er af, maar alle cruciale naden en steun zijn dan wel heel.

De kriksteun is vanaf de knik niet aangetast, daar zit een zwevend stukje en als daar genoeg vettigheid zit duurt het wel even voordat de roestduivel overgestoken is, dus daar heb ik hem doorgehaald..

Heb nog wel even gekeken om de hele kriksteun er af te halen en het te gebruiken deel apart op maat te maken nadat de bodem en dorpel gedicht zijn.. nog even over nadenken, je kunt ook nóg meer werk veroorzaken..

Lukt het nou helemaal niet dan wordt het deel voor deel opbouwen en een nieuwe kriksteun bestellen..

..buiten dat, 2 plaatjes inlassen is nu ook de moeite niet.. :mmph:..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
gaat vast lukken! ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.141 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.434 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.465 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 33.488 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  De Blauwe DennisvdB 1.690 983.669 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.194 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.843 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 33.810 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 29.878 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.717 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)