Berichten: 46
Topics: 6
Lid sinds: May 2013
Ik heb vandaag ook de hele dag zitten lassen, soms gaat het beter als anders, ik gebruik ongeveer 23 liter/minuut en als mijn lasrups te hoog op het materiaal licht schroef ik de draadsnelheid iets op. Ik heb een 130 amp. apparaat met 4 standen en las meestal op stand 2 maar die is net iets te laag denk ik. De lastip (dat kopere ding) is ook belangerijk hij moet wel voor 0,6 mm zijn, (zal je wel goed hebben, ik heb een tijd met een 0,8 tip gelast met 0,6 draad duurde even voordat ik daar achter was  mile
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Draad en stroom op dezelfde stand, daar komt mijn Cebora ook een heel eind mee, mss. toevallig. 12L/min moet ook zat zijn, zeker binnen. Probeer eens een blok koper of aluminium achter de las te houden, dan valt-ie niet gauw naar beneden. Op zich ben ik niet zo van het stomp lassen en zeker niet op een bodem, laat het gerust een paar mm overlappen, niemand ziet wat van en je hebt een stuk meer materiaal om mee te werken.
Zijn dat twee timers daar? Die zou ik op OFF zetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
26 October 2013, 23:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2013, 23:38 door Jambon.)
timers zijn uit, en het blok koper ligt in de buurt, daar heb ik eerder de puntlasgaten van de accubak mee gedicht, en dat ging dus prima.. onderste draaiknop neem ik aan de snelheid.. de grote keuzeknop stond aanvankelijk op 5.. Ik zal de rest maar ens overlappen, ik heb immers een fijne zettang en Klikko's gekocht op VKB..
Ik sta overigens buiten..
nog een favoriet merk strijkkit..?
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
overlappen dus nooit doen...
Op de overlapping gaat vocht tussen zitten roest het 3x zo hard weg.
Mischien als ik langskom we er uit komen
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dat weet ik wel zeker, kan ik alleen niet verder nu.. maarruh.. de meeste plaatdelen zijn van oorsprong overlappend..!
Berichten: 46
Topics: 6
Lid sinds: May 2013
Overlappend is geen probleem, maar ik hou de overlap zo klein mogelijk, gewoon goede primer eventueel verdunt tussen laten lopen of duwen met een kwast. 12 liter/min is bij mij echt te weinig ik draai hem wel eens terug naar b.v. 18 liter maar dan gaat het lassen toch lastiger (het gas zorgt ook voor koeling).
Ik ben overgens zeker geen goede lasser maar soms gematigd enthousiast over mijn prestaties:biggrin:
Als de stukken goed passen en schoon zijn kan het bij MIG-lassen haast niet mis gaan.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Even resumerend (luxe woord, heb ik geruild tegen viaduct....) De lassers onder ons mogen gerust denken, wat een gepruts weer (issut ook..).. en na wederom wat haar uit hoofd te hebben getrokken gaan we ntl 'gewoon' weer verder, alhoewel ik behoorlijk opzie tegen de paravaan, dan is af-tapen netter en dichter..
Iedere lasser werkt uiteindelijk op zijn manier, Jantje stelt het toestel in en werkt naar volle tevredenheid, Pietje of Truusje gaat ermee verder en denkt/zegt, 'hoe kun je nou zo lassen..?!'
Mocht ik ooit ook zover komen, ik vindt koud tegen elkaar, mooi vlak en vertinnen als primaire afwerking het mooist en is dà manier waarop het ooit begon (hartstikke old-school..)
Op elkaar, ook weer +sen en -nen.. Zo heeft mijn 2e auto, hij staat nog half onttakeld , ooit de voorste binnenschermen voor zo ongeveer de helft vervangen gekregen, overlappend gelast, aan de wielzijde zie je de proplassen nog want niet eens geheel afgelast, met Corroless menie nabehandeld, wielzijde in de coating, motorzijde strakgezet. Na 20 jr zijn die delen roest en scheurvrij.. maar, het laswerk is niet van mijn hand(en), daarentegen heeft alle spul uit blikken en potten z'n beschermende werking gedaan.. Fertan en soortgenoten bestond toen nog niet, alleen dat beige spul uit zo'n zwart potje.. niet gebruikt..
Als de wind er niet zo instaat als nu ga ik straks nog wat experimenteren..
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
1 November 2013, 18:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 November 2013, 18:56 door Jambon.)
..viel niet tegen.. duurt alleen ff voordat ik aan de gang ga..
3 stukken opgevuld.. (er in en niet er op..) (overigens is het '4kantje' waar de dop thuishoort door een vorige eigenaar gedaan..)
..rest van het bodemdeel kaal gemaakt met de lamellenschijf en powerfile, en gebadderd in Fertan.. (vreemd luchtje..) zo dun als water dus kan lekker in de putjes en gaatjes kruipen..
Hopelijk is het voldoende, de auto is ooit al eens onder handen genomen, in de menie gezet en weer gespoten, daar is moeite voor gedaan, alleen jammer dat het water z'n werk heeft gedaan want onder de menie roestte het ook weer...
Morgen nog wat stukjes boven de bodemverstevigingen er uit en zien wat er onder zit..
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
2 November 2013, 18:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 November 2013, 00:38 door Jambon.)
..omdat de bodemplaat (was te verwachten..) nog lekker nat is, maar begonnen met de plaat rechtsvoor.. 2 plaatjes inlassen is nu ook de moeite niet..
..alhoewel..
..heb nog wel wat 'reservigs' staan..
..en dat wordt dan..
..nu even dokteren wat er allemaal overgaat. Hier ben ik na het stuk krokante kriksteun te hebben weg -gepeld, laagje voor laagje gaan verwijderen. het platte deel waar je tegenaankijkt in de onderkant van de binnenzijde, die is ook weg. En de felsnaad buitendorpel/binnenplaat is binnenin roestig en dun, allemaal simpelweg door het water wat binnen gekomen is. Ik denk er nu over om het stuk donorplaat in zijn geheel in te lassen, inclusief het stukje buitendorpel..
Hoop passen, meten en ongetwijfeld reepje voor reepje er af, maar alle cruciale naden en steun zijn dan wel heel.
De kriksteun is vanaf de knik niet aangetast, daar zit een zwevend stukje en als daar genoeg vettigheid zit duurt het wel even voordat de roestduivel overgestoken is, dus daar heb ik hem doorgehaald..
Heb nog wel even gekeken om de hele kriksteun er af te halen en het te gebruiken deel apart op maat te maken nadat de bodem en dorpel gedicht zijn.. nog even over nadenken, je kunt ook nóg meer werk veroorzaken..
Lukt het nou helemaal niet dan wordt het deel voor deel opbouwen en een nieuwe kriksteun bestellen..
..buiten dat, 2 plaatjes inlassen is nu ook de moeite niet.. :mmph:..
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
gaat vast lukken! ;-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
|