Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ventilator kachel - branderige geur
Geachte M/V op de terugreis van het APK-station waarbij de 244 er weer fluitend door ging was erop eens een branderige geur. Even gestopt want toch even check onder motorkap. Gelukkig daar niets te zien. Terug in de auto bleek de kachelfan niet meer te werken dus waarschijnlijk is deze vastgelopen en doorgebrand. Hoe weet ik wat er vervangen moet worden. Wil wel alles klaar hebben liggen als ik de boel loshaal. Er komt nog wel warmte binnen als ik rij (fan staat op stand 0) ik heb het gevoel dat er toch soms een licht geluid van een fan te horen is, dit kan natuurlijk doordat er rijwind door het circuit gaat, maar stand 1, 2 en 3 geven geen gehoor.
Wat is er stuk en moet worden vervangen. Praten we hier over de kachelmotor of is er een ventilatormotor. Of is het makkelijker om een hele unit te kopen ipv delen te gaan demonteren..Aangezien er de brandgeur was ga ik ervan uit dat er iets is overleden en dat het geen relais of zo iets is... Wie heeft (helaas) ook deze ervaring met brandgeur uit kachel en daarna geen werking meer van ventilatorstanden.

PS kan kachel en fan kopen uit een 245 van 1988 voor € 50,=. Is dit beter dan losse fan want veel meer werk of valt dat mee?

Groet
Zweedse Schone
Antwoord
De fan in de kachelunit bouwen is niet zo'n probleem, de kachel uit het dashboard halen iets meer. Staat keurig uitgelegd in Volvo handboek 30282-2, Heater unit. Kan je vast wel vinden met Google.

Tenzij je zeker weet dat de kachelmotor in die 2e hands unit net vervangen is, kan je voor 50 euro beter een nieuwe kopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi Marc,

altijd weer een steunpilaar in dit forum!
Marc, je zegt dat ik beter een nieuwe kan kopen mits kachelmotor oke van 2dehands - Denk je dat mijn kachelmotor stuk is of alleen de fan? Als het alleen de fan is heb ik natuurlijk altijd mijn eigen kachelmotor dan nog als back-up..

Groet
Mark
Antwoord
De fan = kachelmotor = ventilatormotor = aanjager. Allemaal dit dingetje, in het kopje kachelrevisie op ca. 1/3 vd pagina: http://home.kpn.nl/mmgleeuw/Volvo/volvo.html

Te koop: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_308_390, oeps een nieuwe is 80 euro, nou ja zeg. Als je de reparatie achter de rug hebt zal je blij zijn dat je een nieuwe/goed werkende hebt gemonteerd want de tweede keer wil je niet meemaken. Levensduur is natuurlijk belachelijk lang voor zo'n simpel motortje, maar de rest van de auto gaat nog langer mee, daar hadden ze niet op gerekend bij Volvo.

Je zou de 2e handjes vooraf kunnen bekijken als de verkoper dat goed vindt, het gaat om 1 van de 2 bronzen lagertjes van de elektromotor. Lagertjes nog rond, dan is-ie als nieuw.

Als je er helemaal zin in hebt, kan je proberen een passend bronslagertje te vinden in de modelbouwwereld (had ik nog niet eerder bedacht, anders had ik het wel gedaan): http://www.modelbouwshopnederland.nl/c-8...ns-lagers/
Antwoord
Ik wil ens bekijken of er rollagertjes in kunnen, de mijne jankt ook soms, alhoewel ie weinig gebruikt wordt vanwege de snowcap. Zijn door de modeljaren de motortjes nog veranderd..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De bronslagertjes en de hele motor is in de 140 en de meeste 240's identiek (Electrolux), alleen heeft de 240 1 stand meer ws. elektronischer geregeld. Ik heb een motortje van Bosch gemonteerd waar inderdaad kogellagertjes inzaten.
De vorm (soort tonnetje) en bevestiging (met een soort veerklem) van het bronslager leent zich niet zo lekker voor vervanging met een kogellager of je moet misschien 2 dunne op elkaar stapelen.

De Bosch: http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22399390

De Electrolux: http://en.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=24743799
Antwoord
Hoi Marc, dank voor uitleg. Wat ik kan kopen voor de € 50,- is de complete unit - hoef dus niet het omhulsel eraf te halen om de ventilator/kachelmotor te demonteren. Ik kan de unit nog werkende zien want auto wordt binnenkort pas gedemonteerd. Heb gevoel dat ik sneller klaar ben omdat ik minder hoef te demonteren. Ga je voor jou gevoel nog voor het kopen van een nieuwe fan/kachelmotor/aanjager...

Groet
Mark
Antwoord
Het omhulsel zijn 8 of 12 clipjes, dat is niet veel tijdwinst. Je kan de tweedehands kachelmotor nog wat testen, op stand 1 moet-ie zonder gereutel op gang komen en weer stoppen.
Misschien hebben anderen duidelijkere voorkeuren maar ik zelf heb nooit zo'n moeite met goeie gebruikte, originele onderdelen.
Antwoord
let wel op dat er twee typen zijn: enkele of dubbele vin.
Toen ik m destijds open had liggen kwam ik er achter dat ik enkel moest hebben, maar dubbel had gekregen. Leverde wel wat vertraging op wegens ruilen per post etc.

Maar wrs moet je de enkele hebben, zoals ook op foto's onder de link staat.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Oke, Bart - dank voor tip - zit ik wel met feit dat ik niet weet wat er in de 245 van 1988 zit...
- begrijp van Marc dus dat het een paar clipjes zijn om los te halen maar lees ook wat van niet vergeten de onderkant weer te kitten.. Tja whats wise.. wordt vervolgt..
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 87.112 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 86.727 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL
  Vervangen ventilator Ben 17 20.640 24 April 2018, 09:51
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Slecht lopen als de kachel aangaat Prins 7 5.630 6 April 2016, 12:10
Laatste bericht: Prins
  Kachelhuis ventilator vervangen Jeroen 35 29.201 3 May 2012, 12:37
Laatste bericht: joop240uden
  Kachel motor vervangen (AC Unit) ....geen probleem? ronsvolvo 3 3.890 4 February 2011, 18:38
Laatste bericht: pepijnwk
  kachel motor kapot Ray-244 19 12.129 25 October 2010, 17:48
Laatste bericht: MartjeB
  Kachel ventilator stand 3 madmax 6 4.187 24 October 2010, 18:41
Laatste bericht: 242-turbo
  kachel ventilator-motor farmer 25 19.350 26 May 2010, 07:43
Laatste bericht: Frans245
  Kontaktslot gebruiken om kachel aan te zetten skidje 5 2.634 13 October 2009, 14:14
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)