Berichten: 78
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2009
Hallo,
Ik zit met het volgende raadsel.
B200e loopt op benzine en op LPG. Op benzine gaat alles lekker maar op LPG gaat hij erg slecht (te rijk) lopen als ik de ventilator aanzet.
Het is een gewone verdamper zonder computer dus die heeft helemaal niks met elektriciteit te maken. Enkel de afsluiters maar dat zal het probleem niet zijn.
Ik verdenk toch de ontsteking omdat die wat gevoeliger is bij LPG.
Waar kan ik het beste gaan zoeken? Ik heb de verdeler en kabels al vernieuwd. Evenals de bougies. Kan een kachelmotor uberhaupt invloed hebben op de ontsteking?
Hopelijk heeft iemand een idee.
Julius
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Bevriest de verdamper niet op het moment je de kachel aan zet? Of doet ie hetzelfde als je de ventilator op 'koude' stand aan zet?
Berichten: 78
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2009
Het maakt idd niet uit of hij op warm of koud staat. Het maakt wel uit of ik hem op standje 1,2,3 of 4 zet. Hoe harder de ventilator draait hoe erger het probleem.
Ik dacht dat hij misschien teveel stroom trekt en daardoor de ontsteking beïnvloedt? Daarvoor weet ik net te weinig af van het elektrische systeem.
Op mn breedband lambda sensor zie ik ook dat hij veel rijker gaat lopen (11 ipv de gebruikelijke 15 ongeveer)
Dus dat zou betekenen dat er meer gas bijkomt maar ik denk dat het meer met onvolledige verbranding te maken heeft.
bedankt voor het meedenken iig!
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Zakt de accu spanning als je de ventilator aan hebt, grootlicht erbij aan enzo.
Dynamo goed?
Alle massa punten goed?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dan zou ik inderdaad richting spanningsval gaan zoeken. Even voltage meten dus.
Berichten: 78
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2009
Oke top! dat ga ik zo snel mogelijk even proberen. En dan gewoon over de accupolen en dan kijken wat de spanningsval is als de ventilator aangaat?
En wat is nog aanvaardbaar?
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2016
De spanning moet bij lopende motor tussen de 13,2 en 14,4 volt liggen. De ventilator zal wanneer alles in goede conditie is, bij inschakeling een spanningsval van hooguit 0,2 volt te zien geven. indien niet:Controleren: Accupolen, massaverbinding. koolborstels dynamo, massaverbinding van de ecu. Storingskastje uitlezen helpt ook wel bij de diagnose, zit ingebouwd, meestal linksvoor.Verder moet de lambdasonde op de sondedraad (alles normaal aangesloten!) een spanning te zien geven die pendelt van 0,2 naar 0,8 Volt. Zo net, dan in de eerste plaats controleren of het huis van de sonde een goede massaverbinding heeft. Loopt via de uitlaat naar de cylinderkop. Je kunt dit ook meten door te meten tussen de utlaatpijp en min accu. 0,1 volt mag, meer niet. Zelf maak ik altijd als voorzorg een verbinding tussen de lambdasensor en de massa ergens onder het schutbord.Je geeft overigens niet an of het motormanagementlampje brandt, dus het Lambdasensorlampje.Veder is het altijd gemakkelijk om ook het bouwjaar en eventueel de VIN code op te geven. Er is nogal wat verschil bij de verschillende modellen.
Berichten: 78
Topics: 26
Lid sinds: Jun 2009
Ah top! Na m'n tentamens zal ik even de voltmeter uit het stof halen.
Het is dus een 740 uit '86 met een b200e. K-jet. Deze hebben origineel geen lambda sensor. Ik heb achteraf een breedband sensor ingebouwd om hem zelf gewoon netjes te kunnen afstellen.
Storingskastje weet ik eigenlijk geeneens zeker of die dat heeft, zal het even uitzoeken.
Thanks voor de tip!