Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische.
#1
Ik wil mijn ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. Scheelt weer een paar pk's en is stukke beter voor de krukas schijnt. Wie heeft er ervaring mee en weet wat ik er voor nodig heb? Ik heb de manual al gedownload op http://www.kjet.org maar zou ook jullie ervaringen willen weten.
Hoe groot moet de fan zijn bijvoorbeeld, of welk merk?
Laat je deze continu draaien, of met een thermostaat?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#2
;D Goeie vragen want dit wil ik ook binnenkort!! Mijn visco zit ook redelijk vast en ik vind dat lawaai toch best irritant worden. Ik hoor namelijk liever mn turbootje fluiten ;D

Dus inderdaad, welke fan moeten we hebben om te beginnen?

De thermostaat kan gewoon in de onderste radiatorslang worden aangebracht neem ik aan.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
Maar wat voor thermostaat? Ik heb wel eens gehoord over een volvo 340 thermostaat.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#4
Er zijn meer mensen die dit gedaan hebben natuurlijk. Dus die moeten dat wel weten. Eigenlijk vind ik die beschrijving op k-jet.org wel goed. Alleen heb ik er geen $100,- voor over. Maar wat ik nu wel na het lezen van k-jet.org weet is dat het belangrijk is om te kijken hoeveel ampère zoiets trekt aangezien ik altijd met het licht (safetylights!) aan rij.

Dus wie heeft dit al gedaan...
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Zoekt en gij zult vinden!!

Divadi had het indertijd op de GLT die Robbert gekocht heeft.
Hij had ook het komplete schema (en volgens mij ook welke materialen hij gebruikt heeft) in een topicje hier geplaatst.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#6
ik ben ook van plan om een electrische ventilator te gaan monteren. Niet alleen vanwege het verbruik en de herrie (is allemaal niet zo erg), maar vooral omdat de originele ventilator niet lekker gaat passen met een intercooler erbij en ik wil wat meer koeling. Misschien gelijk eens kijken naar een grotere radiator.

Een 940/960 ventilator is erg goed, 2 standen met een sterk relais erbij. voor de originele 240 radiator moet wel eens stuk van de plaat die tegen de radiator aan zit gehaald worden, beetje werk. De 850 ventilator heeft hetzelfde binnenwerk maar een iets andere plaat eraan.
Bij mij was de originele mechanische ventilator kapot, de thermostaat was er van af gebroken. jaren mee rondgrereden, hij liep altijd een beetje mee, blijkbaar geluk gehad.

Ik zou de waterpomp poelie misschien uitwisselen voor een van een model (940 dus) dat origineel ook al zon fan had, die zijn iets dikker heb ik gehoord.
De draadeinden die op de waterpomp zitten moeten worden uitgewisseld voor boutjes als je een intercooler erbij hebt.

De nieuwere LH computers hebben een ingebouwde sturing voor een efan. ik weet niet of die in de 240 geleverd zijn (mijn 240 heeft em niet, mijn 940 wel)

Let wel op met het stroomverbruik. zon ding trekt makkelijk 20-30 ampere en dat is misschien te veel als je de een (versleten) oude originele dynamo hebt (zoals mijn Dl een 65 ampere unit). Ik heb de 100A Nippon Denso unit van mn 940 erin gezet, die gaan langer mee heb ik het idee, compacter en dus 35 Ampere meer dan wat ik had. Gelijk even de kabels goed dik aanleggen (ook de massakabel vanaf de dynamo, die is berucht dun bij de 240, ik merk aan de koplampen dat ik em vervangen heb voor een dikkere)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
grappig, ook ik loop met plannen om mijn 240-radiateur uit te rusten met 2 elektrische koelvinnen.

dit vanwege het feit dat mijn nieuw in te bouwen D24TIC meer warmte ontwikkelen zal en door de aangepaste inbouwhoek raakt de orginele koelvin de dwarsbalk.

bij het surfen op marktplaats viel mijn oog op een advertentie van OLD SCHOOL uit Putten.
zij adverteerden een maand geleden met koelvinnen evt. met montagemat.
ze verkopen div. maten.

ook bij biesheuvel rallysport kan je op de site div. koelvinnen bekijken.


zelf ben ik nu aan 2 elektr. vinnen gekomen van een fiat ducato (bestelbus)
het voordeel is dat ik daarmee iets meer zekerheid heb als er 1 uitvalt en bovendien kan ik ze gefaseerd in laten komen.
de meeste radiateuren van moderne auto's hebben een schroefdraadgat in de radiateur voor je thermostaat.

ik ben natuurlijk weer eigenwijs en heb bij conrad 2 universele thermostaten besteld.
(binnenkort zal ik ze even fotograferen)
ze hebben een instelbereik van 20-150 graden dus ik kan de vinnen ook iets na elkaar in laten komen.

ik kan helemaal aansluiten bij JW maak je elektra goed voor elkaar!!!!anders maak je van je vermeende voordeel een nadeel.

laat iedereen eens wat foto's posten als er wat gebouwd gaat worden, k'ben benieuwd

groet,jan
Antwoord
#8
geluid...na een tijdje vind ik het toch echt lawaai. Sorry!

Anyway..ik trek hieruit mn conclusie en denk dat ik persoonlijk eerst even naar de electra ga kijken. Aangezien ik heb geconstateerd dat als ik 's avonds met dimlicht aan mn knipperlicht aanzet ik het battery-lampje ietsje zie oplichten. Ik heb wel een nieuwe 74Ah accu er in zitten dus dat kan t niet zijn. Maar even die bekabeling checken van en naar de dynamo lijkt me wel een goed idee.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Hier is het schema van de aansluiting van de fan in een 940/960:

http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2...ewsIndex=1

pin 1A gaat naar de + van de accu/dynamo af
pin 1B van het relais met de massa geeft stand 1 geloof ik (groene kabel)
pin 2B met de massa geeft stand 2 (rode kabel)

Volgens mij moet de ventilator nog werken als een van de 2 wikkelingen beschadigd raakt (in zekere mate), misschien is is daardoor wel wat betrouwbaarder.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
en hoeveel Amp. trekt die?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Electrische raam motor Svenska 3 791 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 2.308 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 2.790 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.454 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.687 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.466 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  relais electrische ramen lars 14 9.189 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.465 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H
  Startmotor vervangen socrates 5 5.442 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 78.589 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)