Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Blauwe
Heb de aluminium poelie gevonden in Duitsland bij Skandix (komt deze week binnen). Helaas geen blauw maar zilver, maar voor het prijsverschil (tussen Zweden en Duitsland) was dat geen moeilijke keuze.
Deze poelie is iets kleiner dan de standaard (12cm tegenover 15cm dacht ik), wat ten goede komt aan de koeling. Vanaf 4250tpm is er een gigantische toename in koelwaterdruk, wat niet wenselijk is. De flow wordt zodanig beïnvloedt dat de cilinders 3 en 4 te weinig koeling kunnen krijgen. Door de kleinere poelie wordt dit een beetje omzeilt.
En het gewicht van de aluminium poelie icm het lichtgewicht vliegwiel is ook wenselijk natuurlijk.

Heb er nog over nagedacht om een Gr. A-modificatie aan de cilinderkop te doen ivm de koelproblemen bij hogere toeren, maar heb besloten om het voorlopig zo te laten. Mocht het erg worden dan kan het altijd nog. Heb sowieso een elektrische fan wat al wonderen doet.

De kabelbomen van de verlichting en motoraansturing zijn ook afgeslankt. Alle oude isolatie verwijderd (was goed hard geworden in de loop van de jaren) en goed ingetapet met isolatietape van Scotch 3M. De spiraalbescherming heb ik achterwege gelaten want dat was niet fatsoenlijk eromheen te draaien.

Verder heb ik de dubbele stabi-setup aan de voorkant ook gemonteerd. Heb voor een effectieve diameter van 24,97mm (21mm+21mm), aan de achterkant is het 22,59mm (19mm+19mm). Helaas dat Turbo-stabi's (23mm) zo dun gezaaid zijn...

[Afbeelding: 20121218233052.jpg]

Zoals eerder te lezen was kon de elektrische benzinepomp niet gemonteerd worden onder de auto waar deze normaal hangt. Mijn '76er heeft hier geen montagegaten voor, en aangezien het een dubbele bodem is is dat niet handig. Ook zitten de remleidingen in de weg. Dus dan maar besloten dat de pomp in de kofferbak gaat, dichtbij de vlotter van de tank. Blijft het ook mooi vrij van vuiligheid en regen. Aangezien de kofferbak nog wel gebruikt moet kunnen worden, moet de pomp afgeschermd worden. Daar heb ik nu iets moois voor haha:

[Afbeelding: 20121218234151.jpg]

Deksel is met gat erin, voor te openen maar ook ontluchten. Kistje blijft niet deze kleur natuurlijk.
Antwoord
DennisvdB schreef:Deze poelie is iets kleiner dan de standaard (12cm tegenover 15cm dacht ik), wat ten goede komt aan de koeling/

Deze kleinere pulley geeft toch minder omwentelingen aan je waterpomp? Vanwaar de gedachte dat de koeling verbetert?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
skidje schreef:Deze kleinere pulley geeft toch minder omwentelingen aan je waterpomp? Vanwaar de gedachte dat de koeling verbetert?

hoger in de toeren heb je meer koeling nodig, en dat krijgt ie nu niet. dus een kleinere pulley helpt laag in de toeren niet (maar ook niet helemaal nodig), en hoger in de toeren juist wel. Anders gezegd een bottleneck opgelost/verminderd.
Antwoord
Gerald schreef:dus een kleinere pulley helpt laag in de toeren niet (maar ook niet helemaal nodig),


Gek dat dan juist in een file (laag in de toeren) de meeste koelproblemen ontstaan.
Groeten van Frans
Antwoord
v700r schreef:Gek dat dan juist in een file (laag in de toeren) de meeste koelproblemen ontstaan.
Dat komt niet door te weinig water dat rondgepompt wordt, maar door te weinig airflow omdat je niet beweegt. Met 3000 rpm in de file zou het er niet beter op worden :wink:

Dennis, het ziet er gelikt uit van onder! Niet mee de weg op gaan dus :tongue:
Antwoord
Citaat:Dennis, het ziet er gelikt uit van onder!

Zeker! jaloers op!
Alleen jammer van die tiewrap (tyrap/tie-rap/tie-rib) om de stuurstanghoes; een mooie rvs slangklem zou beter staan...... (geintje)

[Afbeelding: stuurstanghoes_zpsc01a989b.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
keter schreef:Dennis, het ziet er gelikt uit van onder!
Dennis ziet er zelf ook gelikt uit van onder.
Antwoord
Gerald schreef:hoger in de toeren heb je meer koeling nodig, en dat krijgt ie nu niet. dus een kleinere pulley helpt laag in de toeren niet (maar ook niet helemaal nodig), en hoger in de toeren juist wel. Anders gezegd een bottleneck opgelost/verminderd.

Nu snap ik het helemaal niet meer...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Mooie discussie over die pulley :-D. Ik wil ook meedoen, een kleinere pulley geeft een langzamere aandrijving van de hulpsystemen (aircopomp, dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp). De motor kan hoger in toeren zonder dat de hulpsystemen overmatige toerentallen gaan draaien. Nou zal de dynamo daar niet veel om geven, maar de aico kan ik me voorstellen dat ie het minder vind. Stuurbekrachtigingspomp durf ik niet te zeggen omdat ik het principe van die pomp niet ken. Vwb waterpomp, deze gaat caviteren bij hoge toerentallen denk ik. Dan pompt ie nie en dat vind de rest nie leuk nie. Plus dat ie je waterpomp gewoon opvreet. En last but not least, een alu pulley smoelt lekker ;-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
[h=2]Re: De Blauwe[/h][INDENT]
DennisvdB schreef:Deze poelie is iets kleiner dan de standaard (12cm tegenover 15cm dacht ik), wat ten goede komt aan de koeling. Vanaf 4250tpm is er een gigantische toename in koelwaterdruk, wat niet wenselijk is. De flow wordt zodanig beïnvloedt dat de cilinders 3 en 4 te weinig koeling kunnen krijgen. Door de kleinere poelie wordt dit een beetje omzeilt..


Citaat:
Citaat:hoger in de toeren heb je meer koeling nodig, en dat krijgt ie nu niet. dus een kleinere pulley helpt laag in de toeren niet (maar ook niet helemaal nodig), en hoger in de toeren juist wel. Anders gezegd een bottleneck opgelost/verminderd.



Nu snap ik het helemaal niet meer...

dennis schrijft dat boven de 4250 toeren deze motoren koelingsproblemen krijgen door een te hoge koelvloeistofdruk.
Om dit op te lossen monteerd hij nu een kleinere pulley, dus minder snelle aandrijving van de waterpomp, houdt in dat de koelvloeistofdruk bovenin de toeren niet meer zo hoog op loopt en dus beter koelt.

Onderin de toeren is de warmte afgifte per definitie lager dus minder koeling nodig. dus ook daar kom je met een kleinere pulley mee weg.

Daarnaast begrijp ik uit het verhaal van dennis dat ie een losse electrische fan gebruikt (ik neem aan in combinatie met een thermocontact) die koelt alleen als de temp (te) hoog wordt. [/INDENT]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 103.125 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.433 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 46.459 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 33.488 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.182 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.843 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 230.850 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 33.810 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 29.874 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.717 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)