Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Hallo, ik heb een volvo 945 estate van 1996 met B230FK motor op LPG, en 292000km op de teller.
Heb nu het volgende probleem : het lampje van de olie brandt - bij nazicht : olie voldoende, pas ververst (15W40 half synthetisch) en ook de oliefilter ververst (merk weet ik niet meer maar bij een auto-onderdelenwinkel gekocht).
- mijn garagist heeft de olievoeler vervangen maar het probleem is hetzelfde.
Lampje van de olie brandt enkel en alleen als het toerental van de motor onder de 1500 toeren is - eens boven de 1500t/m dooft het en blijft het gedoofd. De motor draait normaal, olie voldoende..
Iemand een idee? Oliepomp? ...?
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
22 November 2012, 22:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 November 2012, 22:25 door ZwerverRoodbaard.)
Wellicht de sensor? Te testen door de kabel van de sensor te halen, dan hoort het lampje uit te zijn.
Tip om je ook op de website van de 700vereniging aan te melden.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Meet eens eerst je oliedruk op stationair lopend en aan de hand daarvan je sensor vervangen of niet...
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Ermee naar de garage geweest en mijn garagist denkt dat de oliepomp versleten is, wat een grote kost is natuurlijk
Kan dat op die kilometerstand? Of moeten we eerst iets anders proberen?
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
rij je altijd op 15w40?en is het probleem na de oliewissel ontstaan?
en daarbij probeer eerst de tips die hierboven staan eens voor dat je alles lukraak gaat vervangen.
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Ik heb meegemaakt dat de terugslagklep in het oliefilter niet goed werkte. Dus het systeem bleef niet op druk. Ander filter gemonteerd en het probleem was over.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Voordat je dingen gaat vervangen controleer even een paar dingen. Een 945 hoort al niet op minerale (!) 15W40 te lopen maar op een halfsyntheet van 10W40. Verder, is er een origineel oliefilter gemonteerd ? Imitatiedingen kunnen dit soort 'problemen' veroorzaken. Wat is je oliedruk stationair lopend ? Een beetje bedrijf kan dit zo testen (zeker bij een 945)
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Verder, is er een origineel oliefilter gemonteerd ? Imitatiedingen kunnen dit soort 'problemen' veroorzaken.
Inderdaad dat was een filter van het merk Fram. Daarna heb ik alleen nog maar orginele Volvo filters gemonteerd.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
15 December 2012, 12:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2012, 16:47 door karelo.)
Dank voor de tips, ga dat volgende week nazien. Probleem is eerste keer opgetreden : garagist had tijdens uitvoeren van afregelen kleppen opgemerkt dat de olievoeler niet was aangekoppeld - heb de 945 vorig jaar tweedehands gekocht met 255000km op de teller - weet dus niet waarom de voeler was afgekoppeld of hoelang al, misschien was het probleem dan al bestaande, de vorige eigenaar heeft er niets over gezegd.
Mijn garagist sluit de olievoeler terug aan km stand 287000km) en floeps, het olielampje brandt vanaf dan altijd onder de 1500 toeren - ook na plaatsen van nieuwe olievoeler. Olie en oliefilter zijn vervangen op 286000km. Oliefilter is van Bosch.
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2012
Lustig verder mee gereden, motor rijdt prima, geen problemen gehad. Vorige week op 297000km olie (10W40, half-synthetisch) en oliefilter (Volvo) vervangen. Probleem met olielampje (brandt onder de 1500 toeren) blijft bestaan.
Garagist heeft oliedruk stationair gemeten, weet juiste waarde niet meer maar was (te) laag.