Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 DL 2.0 Lekke koppakking?
Hallo,

Ik ben een trotse bezitter van een Volvo 240DL 2liter.
Sinds kort heb ik een mankement.
Ik verlies (ik zou niet weten waar) koelvloeistof en de auto heeft een continue witte rook uit de uitlaat. Ook als hij warmgedraaid is.
Dit kan het gevolg zijn van een lekke koppakking (kan).
Als je dit bij een erkend dealer laat vervangen is dit best prijzig. Terwijl dit volgensmij ook (prima) zelf te doen is, voor de handige harrie.
Van jullie als Volvo kenners zou ik graag willen weten of een lekke kop pakking het probleem kan zijn, en tips en tricks voor het vervangen ervan.

Bij voorbaad dank!!
Antwoord
Kijk toch maar eens of je radiator of waterpomp niet lekt. Misschien een darm die lekt.... Opgedroogde koelvloeisof kan je vlug detecteren. Heb je een mayonaise-achtige vloeistof aan het oliepijlstok of oliedop???? Kortom, niet te vlug panikeren.
Witte rook is met deze dagen niet abnormaal. Zeker als je op LPG rijdt.
Antwoord
Als die witte rook ook nog een beetje zoetig ruikt lijkt me een kapotte koppakking toch een redelijke conclusie.

Vervangen is niet moeilijk nee. Ik weet er zo gauw geen leuke site met plaatjes voor.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hallo Belg,

Het is een benzine motor. Dat was ik vergeten te vermelden in het topic.
Ik kan geen mayonaise achtige vloeistof vinden aan de pijlstok. Olie pijl is ook niets mee aan de hand.
De radiator en de waterpomp zijn het probleem ook niet, dit heb ik met een beun de haas al eens bekeken in een vorig stadium, toen ik alleen nog maar wat koelvloeistof verloor en nog niet zozeer de auto begon te walmen.
Ik constateer op dit moment ook dat ik een licht vermogenverlies heb.
Antwoord
hans240DL schreef:Ik constateer op dit moment ook dat ik een licht vermogenverlies heb.

Voor een lekke koppakking moeten er -lijkt me- toch meer indicaties zijn; blijft de koelvloeistof op peil? Loopt de motor koud in het begin op 3 cilinders? Loopt de temperatuur op?(is met dit weer niet makkelijk te controleren)
Licht vermogensverlies heb je met dit weer toch al en witte rook (condens) is er zat met vriesweer.
Antwoord
jos245 schreef:Voor een lekke koppakking moeten er -lijkt me- toch meer indicaties zijn; blijft de koelvloeistof op peil? Loopt de motor koud in het begin op 3 cilinders? Loopt de temperatuur op?(is met dit weer niet makkelijk te controleren)
Licht vermogensverlies heb je met dit weer toch al en witte rook (condens) is er zat met vriesweer.
Koelvloeistof zou niet op pijl blijven maar van andere nevenverschijnselen is er geen sprake. Ik zou toch nog eens extra op zoek gaan naar lekken. Ze zijn soms echt moeilijk te vinden. Vooral onder de radiator kijken....
Antwoord
Goed je oliepeil in de gaten houden. Heb je het idee dat het peil stijgt, dan komt er (bv) koelvloeistof in je olie terecht. Olie gaat daardoor beginnen verdunnen en viscositeit verliezen. Even de peilstok er uit halen en langs een brandende aansteker halen. Als je geknetter hoort, zal er water (koelvloeistof) bij zitten.

De sludge (mayonnaise) komt overigens niet altijd voor bij een lekke koppakking..

Je kan ook de bougies er eens uithalen. Als ÃÃn bougie dan bv merkelijk bruiner verkleurd is, dan komt ie in contact met water (dus oxidatie).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
In dit geval zou de bougie akelig schoon zijn na een stukje rijden.

Er staan zat mooie fotohandleidingen op www. Genoeg overeenkomsten, behalve dat alles bij Volvo beter doordacht is:

Van een Peug 404: http://www.peugeot404vereniging.nl/instr...vangen.htm

Suzuki met bovenliggende nokkenas: http://4x4.torensma.net/index.php?page.i...le.id=109&

Clio: http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=14&t=1032

R5: http://www.clubcinq.nl/modules.php?name=...age&pid=25

Als jij nou de fotoshoot voor de Volvo 240 regelt?

De prijs voor vervangen bij de dealer is natuurlijk buitensporig, onafhankelijke sleutelaars kunnen het net zo goed.
Antwoord
De officiele werkwijze staat in de Greenbooks, o.a. hier down te loaden voor gratis: http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/

TP30163-2 (twee delen) lijkt mij de beste.
Antwoord
Nog even een update: Het klopt inderdaad wat eerder genoemd is, dat de motor wanneer het erg koud is op 3 pitten start, de 4e komt er bij wanneer de auto enigsinds opgewarmt is.
Ik heb al contact met iemand (buiten de dealer om) die dit euvel voor mij wil & kan verhelpen. Dat is gunstig, het lijkt me toch ietwat lastig om zelf hier mee aan de slag te gaan.
De motortemperatuur kan ik helaas niet meten, de thermostaat is reeds vervangen, echter mijn temperatuurmeter in het dashbord functioneerd nog niet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 326 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 11.034 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 627 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.133 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 1.052 17 August 2023, 10:02
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 9.111 7 February 2023, 09:19
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 3.147 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)