Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Hallo,
Ik ben een trotse bezitter van een Volvo 240DL 2liter.
Sinds kort heb ik een mankement.
Ik verlies (ik zou niet weten waar) koelvloeistof en de auto heeft een continue witte rook uit de uitlaat. Ook als hij warmgedraaid is.
Dit kan het gevolg zijn van een lekke koppakking (kan).
Als je dit bij een erkend dealer laat vervangen is dit best prijzig. Terwijl dit volgensmij ook (prima) zelf te doen is, voor de handige harrie.
Van jullie als Volvo kenners zou ik graag willen weten of een lekke kop pakking het probleem kan zijn, en tips en tricks voor het vervangen ervan.
Bij voorbaad dank!!
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Kijk toch maar eens of je radiator of waterpomp niet lekt. Misschien een darm die lekt.... Opgedroogde koelvloeisof kan je vlug detecteren. Heb je een mayonaise-achtige vloeistof aan het oliepijlstok of oliedop???? Kortom, niet te vlug panikeren.
Witte rook is met deze dagen niet abnormaal. Zeker als je op LPG rijdt.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als die witte rook ook nog een beetje zoetig ruikt lijkt me een kapotte koppakking toch een redelijke conclusie.
Vervangen is niet moeilijk nee. Ik weet er zo gauw geen leuke site met plaatjes voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Hallo Belg,
Het is een benzine motor. Dat was ik vergeten te vermelden in het topic.
Ik kan geen mayonaise achtige vloeistof vinden aan de pijlstok. Olie pijl is ook niets mee aan de hand.
De radiator en de waterpomp zijn het probleem ook niet, dit heb ik met een beun de haas al eens bekeken in een vorig stadium, toen ik alleen nog maar wat koelvloeistof verloor en nog niet zozeer de auto begon te walmen.
Ik constateer op dit moment ook dat ik een licht vermogenverlies heb.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
hans240DL schreef:Ik constateer op dit moment ook dat ik een licht vermogenverlies heb.
Voor een lekke koppakking moeten er -lijkt me- toch meer indicaties zijn; blijft de koelvloeistof op peil? Loopt de motor koud in het begin op 3 cilinders? Loopt de temperatuur op?(is met dit weer niet makkelijk te controleren)
Licht vermogensverlies heb je met dit weer toch al en witte rook (condens) is er zat met vriesweer.
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
jos245 schreef:Voor een lekke koppakking moeten er -lijkt me- toch meer indicaties zijn; blijft de koelvloeistof op peil? Loopt de motor koud in het begin op 3 cilinders? Loopt de temperatuur op?(is met dit weer niet makkelijk te controleren)
Licht vermogensverlies heb je met dit weer toch al en witte rook (condens) is er zat met vriesweer.
Koelvloeistof zou niet op pijl blijven maar van andere nevenverschijnselen is er geen sprake. Ik zou toch nog eens extra op zoek gaan naar lekken. Ze zijn soms echt moeilijk te vinden. Vooral onder de radiator kijken....
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Goed je oliepeil in de gaten houden. Heb je het idee dat het peil stijgt, dan komt er (bv) koelvloeistof in je olie terecht. Olie gaat daardoor beginnen verdunnen en viscositeit verliezen. Even de peilstok er uit halen en langs een brandende aansteker halen. Als je geknetter hoort, zal er water (koelvloeistof) bij zitten.
De sludge (mayonnaise) komt overigens niet altijd voor bij een lekke koppakking..
Je kan ook de bougies er eens uithalen. Als ÃÃn bougie dan bv merkelijk bruiner verkleurd is, dan komt ie in contact met water (dus oxidatie).
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
In dit geval zou de bougie akelig schoon zijn na een stukje rijden.
Er staan zat mooie fotohandleidingen op www. Genoeg overeenkomsten, behalve dat alles bij Volvo beter doordacht is:
Van een Peug 404:
http://www.peugeot404vereniging.nl/instr...vangen.htm
Suzuki met bovenliggende nokkenas:
http://4x4.torensma.net/index.php?page.i...le.id=109&
Clio:
http://www.clioclub.nl/viewtopic.php?f=14&t=1032
R5:
http://www.clubcinq.nl/modules.php?name=...age&pid=25
Als jij nou de fotoshoot voor de Volvo 240 regelt?
De prijs voor vervangen bij de dealer is natuurlijk buitensporig, onafhankelijke sleutelaars kunnen het net zo goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De officiele werkwijze staat in de Greenbooks, o.a. hier down te loaden voor gratis:
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
TP30163-2 (twee delen) lijkt mij de beste.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Nog even een update: Het klopt inderdaad wat eerder genoemd is, dat de motor wanneer het erg koud is op 3 pitten start, de 4e komt er bij wanneer de auto enigsinds opgewarmt is.
Ik heb al contact met iemand (buiten de dealer om) die dit euvel voor mij wil & kan verhelpen. Dat is gunstig, het lijkt me toch ietwat lastig om zelf hier mee aan de slag te gaan.
De motortemperatuur kan ik helaas niet meten, de thermostaat is reeds vervangen, echter mijn temperatuurmeter in het dashbord functioneerd nog niet.