Topics: 35
345GLS schreef:Net als dat 500 tpm draaien bijvoorbeeld. Dat gebeurt ook als je stilstaat (warme motor, voor bijv. het verkeerslicht) en net even gas gegeven hebt. Het maakt niet uit of je kort een stoot gas geeft, 10 seconden lang op 1500 tpm laat draaien of 10 seconden op 3000 tpm, zodra je het gas los laat daalt de motor ineens naar 400 Ã 500 tpm, schudt een keer alsof 'ie een koude rilling heeft, en stijgt weer naar het normale toerental (800 tpm). Rubicon, heb jij dat ook?
Ik zal dat eens testen. Zo op het eerste zicht komt dat wel bekend voor, ja. ;D
Ikzelf heb (nog) geen veranderingen gemerkt bij rijden in regen of niet. Maar ik rijd zelden in (stromende) regen.. Volgens mij staat jouw motor wel iets rijker afgesteld dan de mijne (2% CO).
jero schreef:Wat ik mis in alle technische oplossingen is de mogelijkheid van bedorven benzine....
Hoe lang zat je brandstof al in de tank ?
Alle conserveringsmiddelen zijn uit de brandstoffen verwijderd om zo min mogelijk milieurbelastend te zijn. Na twee maanden, ja dat is erg snel, begint het verrottingsproces reeds.
Al het gedoe wat hierboven beschreven is, komt óók voor als er bedorven benzine in het geding is....
Tank legen, hele systeem nieuwe brandstof; en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Behalve als zich er "gom" op ongewenste (= altijd ongewenst) plaatsen heeft afgezet...
Als je weinig rijd loont het om conservering toe te voegen aan je brandstof, blijft het minstens een jaar goed.
Succes, Groet jeroen
In mijn geval.. de Volvo is wel beter gaan lopen sinds ik de laatste keer de tank heb volgegooid met 98. Daarvoor zat er 95 in en toen heeft het inderdaad wel een paar maanden geduurd om de tank leeg te rijden. Kan dus best een rol hebben gespeeld. Nu zit er dus nieuwe benzine in de tank; hij loopt wel iets beter, maar nog niet optimaal. De motor blijft zijn dipjes te hebben in stationair.
Zo, ondertussen eens gekeken wat de motor doet na even hoog in toeren gedraaid te hebben. Dat viel eigenlijk nog wel mee. Vandaag draaide de motor aan ca. 850 toeren stationair (was ook iets kouder vandaag en heel erg ver ben ik met de Volvo niet gereden).
Na een tiental seconden 1500 of 3000 toeren laten draaien en dan loslaten, zakte het toerental zeer rustig naar stationair. Hij zakte wel iets verder dan zou moeten, tot ca. 750 toeren om zich daarna weer te herstellen. Dus wel een klein dipje en net effe rommeliger dan normaal, maar dat was weer snel hersteld. Ik kan me wel herinneren dat dat vroeger wel anders is geweest. Na een stuk snelweg of 80-weg dook het toerental dan eerst naar 500 om dan pas na wat gerommel weer op 900 stationair uit te komen. Behalve het tanken van betere brandstof is er in de tussentijd niet veel veranderd, maar het is wel opvallen dat sindsdien het stationair toch een pak stabieler is geworden. ALS de motor goed warm is geworden, dan wel.
Topics: 30
jero schreef:Wat ik mis in alle technische oplossingen is de mogelijkheid van bedorven benzine....
Hoe lang zat je brandstof al in de tank ?
Alle conserveringsmiddelen zijn uit de brandstoffen verwijderd om zo min mogelijk milieurbelastend te zijn. Na twee maanden, ja dat is erg snel, begint het verrottingsproces reeds.
Al het gedoe wat hierboven beschreven is, komt óók voor als er bedorven benzine in het geding is....
Tank legen, hele systeem nieuwe brandstof; en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Behalve als zich er "gom" op ongewenste (= altijd ongewenst) plaatsen heeft afgezet...
Als je weinig rijd loont het om conservering toe te voegen aan je brandstof, blijft het minstens een jaar goed.
Succes, Groet jeroen
De laatste tijd heb ik er met regelmaat in gereden (ik rijd niet vaak, maar als ik rijd, zijn het ook lange stukken), de laatste keer dat ik getankt heb is een week geleden. Er gaat altijd 98 in.
Ik zal de bougies er eens uit draaien om te beoordelen of de motor inderdaad te rijk loopt. Bij 2,5 % werden ze iets wittig, daarom heb ik 'm op 3,5 gezet. Hij loopt dan wel een stuk mooier.
Mijn motor heeft een licht(er) vliegwiel t.o.v. de latere 360's (2-liter) waardoor hij sneller stijgt en daalt in toeren. Als ik het gas los laat (stilstaand, koppeling ingetrapt) daalt hij ook super snel in toeren, hij draait vrijwel direct weer stationair, maar hij tikt dus wel eerst de 500 tpm aan, met een "rilling" als gevolg.
Ik zal de tip m.b.t. het vacuüm van de rembekrachtiging morgen eens uitvoeren, dan moet ik er weer mee weg.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Inmiddels blijkt dat de 'rilling' (even de 500 tpm aantikken) niet altijd plaatsvindt; gisteren probeerde ik het nog eens en hij zakte gewoon rustig terug tot 800 tpm, stationair.
Op de terugweg nog eens geprobeerd en toen verviel 'ie weer in zijn oude gewoonte. Zelfde geldt voor het starten van een warme motor. Dat is nu "binair": óf hij draait dan laag in de toeren, 500 tpm, óf gewoon netjes 800 tpm.
Wat me nog wel opviel, is dat ik regelmatig (op andere auto's) een erg dikke, harde, kunststof (?) pakking zie tussen de carb en het spruitstuk. Ik heb enkel het standaard pakkinkje. Deze scheurt ook geheid kapot als ik de carb eraf haal, omdat 'ie zeiknat wordt.
Waar is die dikke pakking voor?
De truc met de rembekrachtiger heb ik nog niet geprobeerd. Vergeten...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Topics: 82
De dikke is voor isolatie, vooral als in- en uitlaat aan ÃÃn kant zitten geeft dat goed warmte af. Volgens mij hebben de 240 carbs dat niet omdat het spruitstuk gekoeld/verwarmd wordt met het koelwater mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 9
Heb jij mischien een zo,n stationaire bypass klepje op de spruitstuk.
die moet open gaan als de motor loopt + 12volt op het draadje.
Als de motor te langzaaam stationair loopt wil die +12 volt wel een wegvallen.
Je kan om te testen een nooddraadje trekken vanaf de accu naar de klep (constand 12 volt blijft die open staan)
Pas wel op voor sluiting draadje stevig vast zetten.
Of een voltmeter er op met een verlengdraadje in de auto dan kan je onder het rijden kijken of de spaning wegvalt
Vandaag dan eindelijk de slang naar de rembekrachtiger dichtgeknepen. Hoort hier onderdruk of overdruk op te staan? Ik kreeg de indruk dat er overdruk op stond, ik kreeg 'm niet helemaal dichtgeknepen namelijk.
Voor zover me het lukte, leek het erop dat de motor heel iets beter draaide...
vandaag ben ik voor het eerst eens doorgegaan naar 4000 tpm... wat een geluid komt er dan zeg :o
Het lijkt wel alsof het geraas van de fan dan nog boven het motorgeluid uitkomt!
Topics: 82
Is dat een visco fan? Die hoort niet zo'n herrie te maken.
In de rembekrachtiger is vacuum (komt vanaf de inlaat, motorvacuum). Het is misschien makkelijker de slang van het spruitstuk af te halen en daar een kurk in te stoppen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Zal vermoedelijk geen visco zijn, zit er bij ook niet op (wat natuurlijk niets zegt). Is een gele, vaste fan.
|