23 October 2010, 15:56
Omdat het nogal onoverzichtelijk aan het worden was in het oorspronkelijke topic, maar even een nieuw gemaakt.
Zoals de titel het zegt, loopt mijn Volvo 242 slecht stationair. Betreft bouwjaar 1979, met B19A motor en zenith 175 CD carb.
Omdat ik niet weet wat precies aan de oorzaak kan liggen, zal ik meteen een overzicht van de laatste problemen / gebeurtenissen schetsen:
- in februari werd de Volvo afgekeurd op 5 % CO. Door de dealer werd o.m. de naald en sproeier vervangen, maar hielp niet.
- contacthoek bleek eveneens verkeerd. Werd goed gezet en CO kwam op ca. 1,2 %.
- in de zomer stond ik met de auto stil langs de kant van de weg, want toen bleek dat (wellicht) de Volvodealer bij de vervanging van de sproeiernaald het borgschroefje te hebben vergeten. Resultaat: naald losgekomen en vrolijk rondgedanst in de venturikamer, tot de zuiger werd geblokkeerd en de motor ermee ophield. Met een nieuwe schroef toen de naald weer vastgezet.
- wat later (dus niet onmiddellijk) bleek de motor stationair slechter en slechter te lopen. Als ik een rit maakte en afremde voor bv een rood licht en hiebij ontkoppelde, dook het toerental dermate naar beneden dat de motor zelfs uitviel, of bijna uitviel. Als de motor bleef lopen, bleef het toerental vervolgens enkele lange ogenblikken schommelen tussen pakweg 400 en 900 voor uiteindelijk weer een beetje te stabiliseren rond 700. Hieruit bleek dat de motor o.a. vÃÃl te arm liep. Ook bleek de demperolie te lekken - vermoedelijk niet echt de oorzaak van het probleem, maar het zal niet echt bijgedragen hebben aan verbetering.
- bij controle bleek de sproeiernaald iets te laag te staan. Afstellingstool gekocht en de naald op de door Volvo voorgeschreven hoogte gezet. Eveneens met een nieuw o-ringetje het lekken van de demperolie verholpen.
- motor liep hierna iets beter en sloeg niet meer af.
- COmeting gedaan: slechts 0,5 %! Veel te laag dus. Naald vervolgens vervolgens afgesteld tot 2% CO. Stationair tevens afgesteld op 900-1000 toeren (met de schroef op het spruitstuk). De motor liep hierdoor stukken beter, eigenlijk wel netjes ;D
MAAR: het goede nieuws duurt niet lang. Stationair blijft de motor toch een beetje een eigen leven te leiden: na afstelling op het goede toerental (dus 900-1000), is dat tegen het einde van de rit, of de volgende dag weer steeds teruggezakt tot 500-600 toeren. De positie van de schroef op het spruitstuk verandert blijkbaar niet. Opnieuw afstellen op 900 toeren, even later weer hetzelfde verhaal: 500-600 toeren. Kortom: de motor blijft niet lopen op het toerental dat ik instel. Hoef je niet te vertellen dat ie daardoor steeds weer rommelig blijft lopen, en dus ws. ook weer te arm.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? :'(
Zoals de titel het zegt, loopt mijn Volvo 242 slecht stationair. Betreft bouwjaar 1979, met B19A motor en zenith 175 CD carb.
Omdat ik niet weet wat precies aan de oorzaak kan liggen, zal ik meteen een overzicht van de laatste problemen / gebeurtenissen schetsen:
- in februari werd de Volvo afgekeurd op 5 % CO. Door de dealer werd o.m. de naald en sproeier vervangen, maar hielp niet.
- contacthoek bleek eveneens verkeerd. Werd goed gezet en CO kwam op ca. 1,2 %.
- in de zomer stond ik met de auto stil langs de kant van de weg, want toen bleek dat (wellicht) de Volvodealer bij de vervanging van de sproeiernaald het borgschroefje te hebben vergeten. Resultaat: naald losgekomen en vrolijk rondgedanst in de venturikamer, tot de zuiger werd geblokkeerd en de motor ermee ophield. Met een nieuwe schroef toen de naald weer vastgezet.
- wat later (dus niet onmiddellijk) bleek de motor stationair slechter en slechter te lopen. Als ik een rit maakte en afremde voor bv een rood licht en hiebij ontkoppelde, dook het toerental dermate naar beneden dat de motor zelfs uitviel, of bijna uitviel. Als de motor bleef lopen, bleef het toerental vervolgens enkele lange ogenblikken schommelen tussen pakweg 400 en 900 voor uiteindelijk weer een beetje te stabiliseren rond 700. Hieruit bleek dat de motor o.a. vÃÃl te arm liep. Ook bleek de demperolie te lekken - vermoedelijk niet echt de oorzaak van het probleem, maar het zal niet echt bijgedragen hebben aan verbetering.
- bij controle bleek de sproeiernaald iets te laag te staan. Afstellingstool gekocht en de naald op de door Volvo voorgeschreven hoogte gezet. Eveneens met een nieuw o-ringetje het lekken van de demperolie verholpen.
- motor liep hierna iets beter en sloeg niet meer af.
- COmeting gedaan: slechts 0,5 %! Veel te laag dus. Naald vervolgens vervolgens afgesteld tot 2% CO. Stationair tevens afgesteld op 900-1000 toeren (met de schroef op het spruitstuk). De motor liep hierdoor stukken beter, eigenlijk wel netjes ;D
MAAR: het goede nieuws duurt niet lang. Stationair blijft de motor toch een beetje een eigen leven te leiden: na afstelling op het goede toerental (dus 900-1000), is dat tegen het einde van de rit, of de volgende dag weer steeds teruggezakt tot 500-600 toeren. De positie van de schroef op het spruitstuk verandert blijkbaar niet. Opnieuw afstellen op 900 toeren, even later weer hetzelfde verhaal: 500-600 toeren. Kortom: de motor blijft niet lopen op het toerental dat ik instel. Hoef je niet te vertellen dat ie daardoor steeds weer rommelig blijft lopen, en dus ws. ook weer te arm.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? :'(
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)