Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
Omdat het nogal onoverzichtelijk aan het worden was in het oorspronkelijke topic, maar even een nieuw gemaakt.
Zoals de titel het zegt, loopt mijn Volvo 242 slecht stationair. Betreft bouwjaar 1979, met B19A motor en zenith 175 CD carb.

Omdat ik niet weet wat precies aan de oorzaak kan liggen, zal ik meteen een overzicht van de laatste problemen / gebeurtenissen schetsen:
- in februari werd de Volvo afgekeurd op 5 % CO. Door de dealer werd o.m. de naald en sproeier vervangen, maar hielp niet.
- contacthoek bleek eveneens verkeerd. Werd goed gezet en CO kwam op ca. 1,2 %.
- in de zomer stond ik met de auto stil langs de kant van de weg, want toen bleek dat (wellicht) de Volvodealer bij de vervanging van de sproeiernaald het borgschroefje te hebben vergeten. Resultaat: naald losgekomen en vrolijk rondgedanst in de venturikamer, tot de zuiger werd geblokkeerd en de motor ermee ophield. Met een nieuwe schroef toen de naald weer vastgezet.
- wat later (dus niet onmiddellijk) bleek de motor stationair slechter en slechter te lopen. Als ik een rit maakte en afremde voor bv een rood licht en hiebij ontkoppelde, dook het toerental dermate naar beneden dat de motor zelfs uitviel, of bijna uitviel. Als de motor bleef lopen, bleef het toerental vervolgens enkele lange ogenblikken schommelen tussen pakweg 400 en 900 voor uiteindelijk weer een beetje te stabiliseren rond 700. Hieruit bleek dat de motor o.a. vÃÃl te arm liep. Ook bleek de demperolie te lekken - vermoedelijk niet echt de oorzaak van het probleem, maar het zal niet echt bijgedragen hebben aan verbetering.
- bij controle bleek de sproeiernaald iets te laag te staan. Afstellingstool gekocht en de naald op de door Volvo voorgeschreven hoogte gezet. Eveneens met een nieuw o-ringetje het lekken van de demperolie verholpen.
- motor liep hierna iets beter en sloeg niet meer af.
- COmeting gedaan: slechts 0,5 %! Veel te laag dus. Naald vervolgens vervolgens afgesteld tot 2% CO. Stationair tevens afgesteld op 900-1000 toeren (met de schroef op het spruitstuk). De motor liep hierdoor stukken beter, eigenlijk wel netjes ;D

MAAR: het goede nieuws duurt niet lang. Stationair blijft de motor toch een beetje een eigen leven te leiden: na afstelling op het goede toerental (dus 900-1000), is dat tegen het einde van de rit, of de volgende dag weer steeds teruggezakt tot 500-600 toeren. De positie van de schroef op het spruitstuk verandert blijkbaar niet. Opnieuw afstellen op 900 toeren, even later weer hetzelfde verhaal: 500-600 toeren. Kortom: de motor blijft niet lopen op het toerental dat ik instel. Hoef je niet te vertellen dat ie daardoor steeds weer rommelig blijft lopen, en dus ws. ook weer te arm.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? :'(
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Dus elke ochtend sta je de stat. schroef verder uit te draaien? Dan zal-ie er toch wel een keer uit komen rollen of niet?
Heb je officiële gasklepafstelling al gedaan (C30-35)?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Neen, ik ben er maar beginnen afblijven. Het heeft toch geen zin en ik ben bang dat de schroef uiteindelijk uitlubbert ofzo. Tot de laatste afstelling bij de CO-meting, had ik wel al op verschillende momenten het stationair met de schroef aangepast, maar die is nooit zo hoog gekomen dat ie er uitviel hoor. Bij het rijker zetten van het mengsel is het stationair weer moeten verlaagd worden. Enniehoe.. Zou het kunnen dat de schroef lostrilt of iets dergelijks? Mijn idee is dat de stand van de schroef niet verandert, maar voor de detailregistratie kan ik misschien e.e.a. beter eens aftekenen.

Bedoel je met C30-35 (heb de pdf momenteel niet bij de hand, computer is gecrasht en staat ergens op een externe schijf), het lipje aan de zijkant van de carb? Daar zit een soort schroefje in zonder kop?

Antwoord
Werkt de benzinevlotter in de carburateur wel goed. Als de afsluiter niet goed werkt is het benzine niveau te hoog in de vlotterkamer. Misschien is het verstandig om uit te kijken naar een andere carburateur, nieuw/gebruikt zijn ze wel te vinden.
Antwoord
Ja dat lipje. Ik denk ook niet dat schroeven zomaar verdraaien, zit meest een veertje onder om hem strak op zijn plek te houden. Het schroefje gaat echt niet slijten van een paar keer verdraaien. Een paar duizend keer misschien.

Zijn de veren vd gasklep goed? Staat de gasklep "in rust" bij gas los (C29)? Is de gasstang gesmeerd? De gaskabel loopt soepel en staat strak bij gas los?
Allemaal dingen die in het boek staan, ik denk dat het gewoon een kwestie is van alles van begin tot eind nalopen en dan moet het goed zijn. Afstellingen verlopen niet vanzelf.
Antwoord
Zo, de kap vandaag nog eens open gehad en begonnen met de eerste dingen van het check-lijstje af te vinken.

Wat heb ik gedaan:
  • - met een watervernevelaar de bougieskabels gecheckt. Geen vonken te zien.
    - suggestie van een ander forum: mogelijkheid dat de verdeler niet goed vast zit en vanzelf verdraait, wat de ontsteking in de war schopt. Verdeler blijkt echter goed vast.
    - nog maar eens grondig gecontroleerd op valse lucht overal. Ditmaal met WD40 omdat dit beter vernevelde dat de bus remmenreiniger. Niets te zien. De pakking aan de luchtinlaat van de carb ook gecheckt. Die is wel oud, maar nog helemaal intact, net als de plastic schijf tussen carb en de kop van de luchtslang.
    - stationairstelschroef afgetekend; wijzigt niet.
    - solenoidvalve op inlaatspruitstuk: stekker losgetrokken bij lopende motor. Hij viel meteen bijna uit, maar nÃt niet. Loopt beduidend slechter, dus de stekker werkt toch wel. Met een spanningszoekertje erop kan ik 'm ook horen klikken. Ik kreeg de solenoid (het tonnetje) niet losgeschroefd, zat echt muurvast, dus kon niet checken of er vuil in de kanaaltjes zat.
    - de gaskabel stond in rust veel te slap, hing er maar losjes bij. Dus aangespannen met die plastic ring op de gaskabel.
    - afstelling van de chokekabel bleek niet helemaal goed. Wanneer het streepje op de gashendel tegenover het schroefje staat, draaide ie maar liefst op 1600 toeren of meer ipv ca. 1250. Het toerental schommelt echter dermate, dat afstellen nauwelijks zin had. Zonder dat ik ergens aan kwam, wees de meter telkens wel weer een ander toerental aan als ik tussendoor eens de motor afzette. Dus jah, begin dan maar af te stellen. Maar heb het toerental toch wat lager gekregen en "ongeveer in de buurt van wat het zou moeten zijn".
    - afstelling stationair is ook niet helemaal wat het moet zijn. In het greenbook staat: 'stationairschroef eerst helemaal indraaien en dan vier slagen uit'. Dat zijn toch vier volledige slagen hÃ? Stationair stond te hoog, maar afstellen had nu ook niet veel zin omdat het toerental echt te veel op en neer gaat.

Bovenstaande zaken hebben niets uitgehaald. Er VOOR de Volvo warmgereden en bij de terugrit deed ie het wel wat beter en bleef wat stabieler rond 800-900 stationair. Maar tegen thuiskomst zat ie weer aan amper 500 toeren.

Ik heb de carb zelf nog niet losgehad, daarvoor had ik geen tijd. Volgende keer maar het ding openmaken.
Antwoord
4 slagen uit, dan gasklep-lip bijstellen naar 1200, dan weer indraaien naar 900 dacht ik. Maar als het toerental zo schommelt valt daar ook weinig lol aan te beleven.

Toch eens wat verder in de carb kijken.
Antwoord
Jup. Hopelijk heb ik morgen weer wat tijd. En als dat zo is, hopelijk mol ik dan niets want ik wil zaterdag nog naar de VKB geraken.. ;D
Antwoord
OP 1 van die foto's zag ik trouwens een 'overrun valve' in de gasklep, een klein rond veerbelast klepje. Die schijnen ook wel eens rare kuren te vertonen. Dichtsolderen of vervangen door een kleploze gasklep (dat klinkt goed!).
Antwoord
Nee, die overrun valve (eigenlijk vacuüm valve) zit niet op deze carb. Zat er alleen op vanaf 1980 tot 1984.

[Afbeelding: vacuumvalve.jpg]

Het zit wel op de reservecarb die ik heb liggen, die is iets jonger. Zou het trouwens problemen geven moest ik die latere carb overzetten? Spruitstuk is gewoon hetzelfde?

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.254 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.435 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 13.005 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 769 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.338 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.565 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Stationair Nicolaas H 3 2.126 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230K stationair Volvo-MSX 2 1.872 15 October 2021, 16:10
Laatste bericht: skidje
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.326 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Pingelen bij hoge toeren Bromtol 22 9.900 2 August 2021, 20:31
Laatste bericht: Wouter265

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)