3 November 2010, 10:54
Is inderdaad al door mijn gedachten gegaan, maar dat zou het probleem volgens mij alleen maar maskeren. Er moet iets aan de hand zijn, en dat moet op te lossen zijn

![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)
stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren
|
3 November 2010, 10:54
Is inderdaad al door mijn gedachten gegaan, maar dat zou het probleem volgens mij alleen maar maskeren. Er moet iets aan de hand zijn, en dat moet op te lossen zijn
![]() ![]()
3 November 2010, 15:12
Wat is dat, een Velleman kitje?
Soms loopt de motor stationair als een klokje. Ik stond vandaag voor het verkeerslicht naast een 760GLE en die liep vele malen slordiger. Op dat moment tenminste, want toen draaide de mijne fluisterstil en trillingsvrij op zo'n 850 tpm. Echter, een kilometer verderop voor het volgende licht, is het omgeslagen en zit ik weer iets te schudden...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
3 November 2010, 20:53
ik bedenk nog een potentiele foutbron.
als de rembekrachiger of de onewayklep lekt dan wordt er valse lucht via de rembekrachtiger aangezogen. Deze lucht gaat niet door de carb dus heeft die lucht een verarmend effect. je zou bij slecht draaien eens de rembekrachtigingsslang kunnen dicht knijpen. wordt het dan beter? Dan heb je waarschijnlijk de oorzaak gevonden.
3 November 2010, 21:35
Bedankt, dat zal ik dan nog eens proberen.
Heb al wel een aantal keer plotseling flink op de rem moeten stampen en de motor is me nog nooit afgeslagen daarbij. Wel af en toe dat het toerental bij stevig remmen iets inzakt, maar dat herstelt direct weer. Ik kan die slang gewoon "knikken"? Of sloop ik 'm dan?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
3 November 2010, 22:59
Staat dat er niet tussen, in mijn lijst van wat er al nagekeken is (misschien nog in ÃÃn van de vorige topics)?
Heb ik getest, gaf geen resultaat. Ook geen enkele verandering in het remgedrag trouwens. Ook nooit afgeslagen bij het remmen. De motor viel een tijdje geleden heel sterk terug in toeren - met soms afslaan als gevolg - bij afremmen en ontkoppelen, maar dat bleek niet gerelateerd aan het remmen zelf. Mengsel bleek veel te arm te staan en sindsdien is het ook opgelost. @ 345GLS: gewoon slangklem er opzetten. ![]() ![]()
5 November 2010, 22:31
Ha, nu kan ik met zekerheid nog een symptoom geven: bij regen rijdt 'ie beter! Normaal gesproken rij ik er nooit mee in de regen, maar vandaag moest ik wel. 100 km door de stromende regen, soms zelfs zo hevig dat de ruitenwissers het niet eens bijhielden ;D
Afijn, in dit weer (het is me al eens eerder voorgekomen) draait de motor stationair rustiger en stiller, en trekt de motor gelijkmatiger en soepeler. Dat is toch vreemd, want meestal is het andersom (en duidt het op een gare ontsteking). Heeft iemand hier een verklaring voor? Net als dat 500 tpm draaien bijvoorbeeld. Dat gebeurt ook als je stilstaat (warme motor, voor bijv. het verkeerslicht) en net even gas gegeven hebt. Het maakt niet uit of je kort een stoot gas geeft, 10 seconden lang op 1500 tpm laat draaien of 10 seconden op 3000 tpm, zodra je het gas los laat daalt de motor ineens naar 400 Ã 500 tpm, schudt een keer alsof 'ie een koude rilling heeft, en stijgt weer naar het normale toerental (800 tpm). Rubicon, heb jij dat ook?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
6 November 2010, 00:38
regen veroorzaakt koelere inlaatlucht, en koelere inlaatlucht is kleiner waardoor er meer van kan worden aangezogen, je brandbare mengsel wordt dus iets armer. Ik verwacht dat ie dus iets te rijk staat afgesteld..
6 November 2010, 10:28
Wat ik mis in alle technische oplossingen is de mogelijkheid van bedorven benzine....
Hoe lang zat je brandstof al in de tank ? Alle conserveringsmiddelen zijn uit de brandstoffen verwijderd om zo min mogelijk milieurbelastend te zijn. Na twee maanden, ja dat is erg snel, begint het verrottingsproces reeds. Al het gedoe wat hierboven beschreven is, komt óók voor als er bedorven benzine in het geding is.... Tank legen, hele systeem nieuwe brandstof; en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Behalve als zich er "gom" op ongewenste (= altijd ongewenst) plaatsen heeft afgezet... Als je weinig rijd loont het om conservering toe te voegen aan je brandstof, blijft het minstens een jaar goed. Succes, Groet jeroen
6 November 2010, 10:48
mijn auto heeft minstens 8 jr niet gelopen, accu en de sleutel omdraaien waren de enige toevoegingen, lopen als vanouds en op iets ouds..
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|