Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Blauwe
Lijkt wel een nieuwe 2 serie aan het worden.Ziet er fantastisch uit!!
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
Laurens Zondag schreef:nettt :O waar heb je die vandaan getoverd :O wil der eingelijk ook nog steeds een in mn 242 :O

Laurens, Begin maar vast te sparen deze staan sporadisch op Ebay en gaan voor gekke bedragen weg...

Dennis, Mooi werk man!
Antwoord
Rob:

Voor veel onderdelen zoals cilinderkop, versnellingsbak en dergelijken gebruik ik Motip hittebestendige lak in de kleur aluminium. Hiervoor hoeft er geen primer gebruikt te worden. Deze speciale engine lak kan ook op een lagere temperatuur uitgehard worden, ideaal dus voor sommige onderdelen. De reguliere Motip hittebestendig moet namelijk een half uur tot een uur op 160 graden uitharden, en dat lukt met veel onderdelen niet.

Al het andere (zoals het zwarte van de ruitenwissermotor, of de motorruimte), ALTIJD een primer gebruiken. Anders kan het niet hechten. Waar je bij een hittebestendige lak geen primer mag gebruiken, moet dat bij een gewone lak wel. Gebruik hiervoor ook altijd Motip, of als ik niet de goede kleur kan vinden Duplicolor, maar dat komt uit dezelfde fabriek. 2 of 3 lagen primer voor de zekerheid, min. 2 uur laten drogen. Daarna de lak in kleur, 3 lagen vaak, ook 2 uur laten drogen, maar voor de zekerheid laat ik dit een dag staan. Bij de meeste onderdelen gebruik ik dan nog een normale Motip 1K blanke lak hoogglans. Maar voor de motorruimte, binnenkant motorkap en nog wat meer onderdelen voor in de motorruimte heb ik ipv de Motip 1K blanke lak een hoogglans 2K lak van Spraymax gebruikt. Superspul, maar met ongeveer 20 euro per bus wel aan de dure kant. Maar je voelt en ziet overduidelijk het verschil.

Laurens:

Gevonden via marktplaats. Ben er erg blij mee!

Hans:

Inderdaad, de M90 heeft zelf geen aandrijving in de bak. Hiervoor is wel een "makkelijke" oplossing, via http://www.hukebasart.nl Deze heeft een apparaatje gemaakt, zodat je analoge km-teller aangedreven wordt door een motortje, en het signaal pakt via je aandrijfas. Zelfde principe als met een fietscomputertje. Probleem is wel dat dit dingetje 200 euro(!) kost EX btw, wat ik eigenlijk grof geld vind voor een apparaatje wat ik enkel nodig heb om de km-teller aan te drijven. Auto wordt er niet mooier van, of presteert er beter door, en daarom vind ik het veel te veel. Zat zelf nog wel te denken aan het principe van mijn Kever, welke een telleraandrijving heeft via een naafdop in de velg. Tellerkabel zit hierop vast, en draait rond. Wellicht is hier voor de Volvo ook iets op te maken, maar om een goede calibratie te krijgen zal misschien nog wel een probleem zijn. Want wat is de verhouding van de toeren van de naafdop ten opzichte van de reguliere telleraandrijving op bv een M46bak.

Heeft hier iemand nog meer tips over, dan laat maar horen. Graag! Of als iemand zo'n kastje van Huke Basart 2de hands aanbiedt, of weet wie er 1 te koop heeft, hou ik me ook ten zeerste aanbevolenWink

Yellow240:

Nee hoor, gewoon zelf opgeknaptWink. Bedankt for ze compliment

Volvosvenska en Volvo Eindhoven: Bedankt!!!
Antwoord
Volvo Eindhoven schreef:Laurens, Begin maar vast te sparen deze staan sporadisch op Ebay en gaan voor gekke bedragen weg...

Dennis, Mooi werk man!

Ik kan ze gereviseerd leveren maar kost wel wat inderdaad
Antwoord
Ik had de draagarmen zover dat ik de Superpro PU bussen erin kon zetten. Dacht ik. Bleek ik nog een bus eruit te moeten halen, welke ik over het hoofd had gezien. Wat een shitwerk was dat. Eerst heet gestookt, daarna met een busje en een vuisthamer er uit proberen te meppen. Resultaat: busje kapot, steel van de vuisthamer doormidden. Maar de bus in de draagarm zelf zat nog prinsheerlijk. Daarna een zaagblad gepakt, en hier enkele inkepingen mee gemaakt, en met een beitel aan stukken geslagen. Toen ie eenmaal doormidden was, floepte ie er zo uit. Door alle frustraties geen foto's hiervan haha.

Daarna de PU bussen monteren, dat was een fluitje van een cent. Ik had ze in de vriezer gelegd, eerst goed invetten met het bijgeleverde vet, en ze gingen er zo in. De PU bussen voor de panhardstang daarentegen waren weer een stuk moeilijker. Heb dit op moeten lossen door er een plank boven op te leggen, en er op te springen. Dus die zitten ook op z'n plaats gelukkig.

Vandaag de draagarmen en dergelijke maar gaan monteren dan. Was even doorhebben wat de goede volgorde was, maar eerst dus de draagarm aan de fuseekogel-"stang" bevestigen, want anders kon je deze niet meer bevestigen. Maar alles zit nu, alleen alles nog op moment zetten, maar ik heb de precieze waardes nog niet, plus het feit dat de wagen op zijn originele hoogte moet staan als je dat gaat doen. En aangezien het blok er nog niet in zit heeft dat nog geen zin. Verder ook de Yoshifab verstevigingsplaat gemonteerd bovenop de schokbrekertoren.

[Afbeelding: 20120716152637.jpg]

[Afbeelding: 20120716160510.jpg]

Toen maar verder gegaan met de remmen vervangen (massieve setup naar geventileerde setup). Daarvoor moesten de velgen uiteraard gedemonteerd worden, en ik vond ze niet zo schoon haha. Dus dat eerst!

[Afbeelding: 20120716162314.jpg]

[Afbeelding: 20120716163951.jpg]
Whaaaaaaaaaaaaaaat!?!?!?!

Oh yeah, Iron X!

[Afbeelding: 20120716163802.jpg]

Dit spul stinkt echt een uur in de wind, maar het werkt super. Het verwijdert ijzerdeeltjes, vandaar de paarse reactie. Is ook veilig te gebruiken voor de lak van je auto. Als je ooit denkt dat je je velgen goed schoon hebt gemaakt, met dit eroverheen sprayen zul je versteld staan hoe vies de velgen daadwerkelijk nog zijn.

[Afbeelding: 20120716164718.jpg]

Moet nog wel een keer een caramelschijf (voor de resten van plaklood) en Tar-X (voor het verwijderen van teerplekjes) aanschaffen, dan zijn ze helemaal tiptop.

Dusss, de remmen. Alles gedemonteerd, de nieuwe klauwen al voorzien van de remblokken. Maar toen ik de remstofkap zag (helemaal aangekoekte zooi en zwart), kon ik het niet laten om deze ook onder handen te nemen.

[Afbeelding: 20120716213153.jpg]

Deze heb ik nu in de zinkspray gezet haha, het ziet er weer super uit nu. Heb ik helaas geen foto van, want de gsm was bijna leeg (en dan kan dat stomme ding opeens geen foto's meer maken).

Ook de naaf zelf was niet goed genoeg.

[Afbeelding: 20120716213627.jpg]

Behandeld met een APC (All Purpose Cleaner 1:3 verdund), en wat scotchbrite, en ook deze zien er nu weer goed uit. Van het resultaat komen morgen dus de foto's.
Antwoord
Geweldig spul hè dat Iron-X. Die bussen die je bedoelt zijn dat die die tussen je achteras en draagarmen zitten? Daar hebben ik en Raymond bij de mijne ook nog ruzie mee gehad. K*tdingen, dat zijn het!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Nee, de voorste draagarmen heb ik het over. Op de 2de foto, net onder de stofhoes van de stuurbekrachtiging, kun je hem zien zitten (zit een bout doorheen voor de bevestiging aan het "subframe").
Antwoord
Gristusss, hij gaat lekker Dennis! Oh en heb je aan die caramelschijf geroken? Vanille hè, dus wij noemen het vanilleschijf.
Groeten van Frans
Antwoord
DennisvdB schreef:Hans:

Inderdaad, de M90 heeft zelf geen aandrijving in de bak. Hiervoor is wel een "makkelijke" oplossing, via http://www.hukebasart.nl Deze heeft een apparaatje gemaakt, zodat je analoge km-teller aangedreven wordt door een motortje, en het signaal pakt via je aandrijfas. Zelfde principe als met een fietscomputertje. Probleem is wel dat dit dingetje 200 euro(!) kost EX btw, wat ik eigenlijk grof geld vind voor een apparaatje wat ik enkel nodig heb om de km-teller aan te drijven. Auto wordt er niet mooier van, of presteert er beter door, en daarom vind ik het veel te veel. Zat zelf nog wel te denken aan het principe van mijn Kever, welke een telleraandrijving heeft via een naafdop in de velg. Tellerkabel zit hierop vast, en draait rond. Wellicht is hier voor de Volvo ook iets op te maken, maar om een goede calibratie te krijgen zal misschien nog wel een probleem zijn. Want wat is de verhouding van de toeren van de naafdop ten opzichte van de reguliere telleraandrijving op bv een M46bak.

Heeft hier iemand nog meer tips over, dan laat maar horen. Graag! Of als iemand zo'n kastje van Huke Basart 2de hands aanbiedt, of weet wie er 1 te koop heeft, hou ik me ook ten zeerste aanbevolenWink

Ik heb een ander plan voor dit probleem. Ooit via Dirk een achteras gekocht daar ga ik van morgen een sper (60%) in zetten. Het is een as van een 93-er (+/-) dus met elektrische signaalgever. Ik heb ooit na een google zoekactie een handleiding gevonden voor het demonteren van een km teller van de 240. Ik ga nu proberen het tellermechanisme van een elektrische teller achter het plaatje van een mechanische teller te klussen. Zodat deze optisch hetzelfde blijft. Ik wil de looks redelijk 70's houden namelijk

Dan drie draadjes naar de achteras (+, massa en signaal geloof ik) en alles aansluiten.

Maar eerst ff kijken of ik die tellers om kan wisselen, want de breedte van de dagteller brengt me een beetje aan het twijfelen. Maar goed, gewoon beginnen zeg ik maar.
Antwoord
Inderdaad Hans, dat is een otpie. Had ik eerst ook gedaan als ik niet dit R-sport dash had gekocht. Dan is een electrische km teller geen optie helaas, ivm afmetingen. Kan wel een elektrische VDO-meter aanschaffen, maar de neiuwprijs van zon teller is even duur als het apparaatje van Huke Basart. En 2dehands zijn ze niet te vinden.

Heb je wel de link met foto's voor me met de ombouw zoals jij beschrijft? Wellicht dat ik er verder iets mee kan. Alvast bedankt.

Trouwens, in het 'grote M90topic' hier staat wel hor de ombouw gaat, maar de foto's zijn verdwenen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 99.514 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.855 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.452 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.841 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 79.430 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Twee nieuwe aanwinsten: een grijze 740 GL station en een blauwe 242 L Arn02 16 14.357 13 October 2014, 09:09
Laatste bericht: Yellow240
  Blauwe ruis.. Jambon 371 221.747 14 July 2014, 23:48
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  De Bolide - Blauwe 142 keter 45 32.747 10 October 2013, 09:34
Laatste bericht: keter
  De blauwe Amazon uit 1970. Rubicon 48 28.887 31 May 2013, 12:52
Laatste bericht: Rubicon
  Grote blauwe tractor Rob 5 4.538 8 April 2013, 22:24
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)