Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair niet ok B230
Dat is een bak met een soort Norit waar benzinedamp uit de tank e.d. in opgeslagen wordt. Zodra je gaat rijden wordt die damp er weer uitgezogen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb gisteren nog enkele zaken nagelopen. Ecu on handen gehad. Daar lijkt me alles ok kwa verbindingen, stekkers etc. Voorts de catchtank los gehaald om er zeker van te zijn dat daar geen lekkende slang zat. Dat was niet zo.Hoort het tuitje aan de onderkant open te zijn?
Ook heb ik de stekker van de sensor onder cilinder 3 even los gehad. Dat zag er ook goed uit.
Er is een vacuumslang die ik niet helemaal kan nalopen. Deze zit op het gasklephuis en verdwijnt ergens naartoeSmile
Hoe weet ik of de gasklep goed sluit? Tijdens het schoonmaken leek deze goed te sluiten.
245 1993
Antwoord
Ik heb me vergist. De slang die ik in de motorruimte
niet kan volgen zit niet op het gasklephuis, maar op het inlaatspruitstuk.
245 1993
Antwoord
Ik denk dat er maar twee slangen op je inlaatspruitstuk zitten en wel op de achterste cilinder.
1 is van de rembekrachtiger en is makkelijk te volgen.
2 loopt meteen naar beneden en zit op de carterontluchting.
Bijde slangen zijn zo'n 20mm dik.
Klopt dat zo'n beetje

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
(23 April 2017, 20:23)Jerry schreef: Ik denk dat er maar twee slangen op je inlaatspruitstuk zitten en wel op de achterste cilinder.
1 is van de rembekrachtiger en is makkelijk te volgen.
2 loopt meteen naar beneden en zit op de carterontluchting.
Bijde slangen zijn zo'n 20mm dik.
Klopt dat zo'n beetje

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Eh, nee, bij mijn B200F zit dat anders.

Twee dikke en twee dunne slangetje zitten op het inlaatspruitstuk (dus achter de gasklep).
Van boven af gezien kun je de slang naar rembekrachtiger niet zien (één van de twee dikke), maar de andere wel.
De dikke die je hieronder in het midden ziet loopt met een paar bochten naar de IAC. De dunne er vlak boven is van de carterventilatie (PCV). De andere dunne is uiteraard de FPR.

[Afbeelding: liHDPba.jpg]

Merk op dat de dikke slang van de PCV weliswaar tussen de inlaatpoorten van cilinders #3 en #4 loopt, deze komt niet vanaf het inlaatspruitstuk, maar vanaf de olieafscheider (via een verdeelstukje met ook het dunne slangetje) en loopt dan voor de oliepeilstok door naar de luchtslang vanaf de AMM, vlak voor de gasklep. Dat is dan ook de reden waarom je gasklep vervuild raakt met olie van de cartderdampen, en ook de IAC betrekt daar vlakbij zijn lucht.

Je hebt al een aantal dingen uitgesloten, maar heb je een multimeter?
Zo ja, meet dan eens of de TPS ook echt werkt. Deze kan klikken, maar toch niet meer werken.
Ik kwam hier onderstaande passage tegen die misschien niet helemaal voldoet aan jouw symptomen, maar er wellicht toch iets mee te maken kan hebben:

Citaat:High Idle at Startup: TPS Failure. Symptom: the idle surges immediately to 2000-2500 rpm after a cold start, then gradually declines to 950-1000 rpm as the engine warms up. The idle rate seems dependent on temperature: lower temperatures cause a higher idle. Diagnosis: TPS failure The TPS internal microswitch does not sense the idle condition, even though a click might be heard at the switch. As a result, the ECU does not control idle through the IAC valve and idle is too high. See Throttle Position Switch for information on diagnosis, adjustment or replacement.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Goedemorgen. Bedankt voor de uitleg weer.
Ik heb nog steeds geen vacuumlek gevonden.
Aangaande de TPS : bij mij zijn de symptomen omgekeerd. Bij een koude motor is het toerental ok, korte of lange rit, het blijft ok. Totdat ik de motor afzet en even later weer start. Dan is het mis.Het lijkt daarmee temperatuur gerelateerd. 
Is de koelvloeistofsensor bij cilinder 3 door te meten? 
Of zou het toch zo zijn dat de gasklep niet goed sluit? Ik zou de schroef die voor de aanslag zorgt eens wat uit kunnen draaien om me daarvan te vergewissen? Dit eventueel in combinatie met het afstellen van de TPS.
245 1993
Antwoord
Eerlijk gezegd denk ik niet aan een vacuumlek.
De sensor kun je doormeten, de weerstand varieert met de temperatuur. Ik weet zo even de waarden koud en warm niet uit mijn hoofd, maar die kun je vast ergens vinden.
Als de motor hoog toerental loopt, dan zou ik eens de motorkap open trekken en kijken of de gasklep tegen de aanslag zit of niet.
Antwoord
Ik zal het goed sluiten van de gasklep eens checken bij verhoogd toerental.
Vanaf zaterdag ben ik er twee weken tussenuit, dus het zal voor daarna zijn.
Heb ondertussen al wel heel wat geleerd, gelezen, gegoogled en geyoutubed en denk e.e.a. redelijk te kunnen doorgronden nu. Heb inmiddels ook een checklist van mogelijke oorzaken waarop er al een aantal zijn doorgestreept
De algehele stationairafstelling (gasklep i.c.m. met TPS ) moet ik ook nog doen trouwens.

Wat er nog openstaat op mijn checklist (even in willekeurige volgorde):

• Goed sluiten gasklep?
• Stationairafstelling doorlopen!
• Koelvloeistoftemp sensor checken?
• Luchtmassameter defect?
• Toch ergens een vacuumlek?
• Gaskleppositiesensor nog in orde?
• Aansturing stappenmotor ok? ( is gewisseld al, zonder resultaat )
• Lambdasensor (of uitlaat lek voor de lambdasensor)?
• O2 sensor?
• ECU…..
245 1993
Antwoord
(3 May 2017, 10:45)jos evers schreef: De algehele stationairafstelling  (gasklep i.c.m. met TPS ) moet ik ook nog doen trouwens.

Dan stel ik voor dat dit je eerstvolgende stap wordt, want zals Marc1970 eerder aangaf mag je van het systeem niets verwachten als dit niet zou kloppen.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment
Antwoord
Om er zeker van te zijn of ik het goed doe zal ik morgen of overmorgen enkele plaatjes posten van mijn throttle body met daarbij stap voor stap aangegeven hoe de stationairafstelling te doorlopen.
245 1993
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 411 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.432 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B230 FK hulpas Volvo240 2 644 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.070 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 792 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.071 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.588 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 774 17 August 2023, 10:02
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.557 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.013 14 May 2023, 11:23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)