17 September 2009, 09:03
Vergeet die prop niet uit de koffiemolen te halen voordat je gaat starten.
|
740 2.0 Turbo 16V, van dagelijks vervoer naar drift-/circuit mobiel
|
|
17 September 2009, 09:03
Vergeet die prop niet uit de koffiemolen te halen voordat je gaat starten.
17 September 2009, 11:05
Denk dat ik dat minder snel vergeet dan de carterplug erin zetten ;D ;D
19 September 2009, 14:44
Geweldig, zo'n project.
Komt maar erg weinig voor dat er bij dit soort projecten ook zoveel foto's gemaakt worden. Dat maakt het NOG leuker om deze thread te lezen. Ik ben jaloers.
20 September 2009, 00:55
Ik denk dat martin morgen wel een update zal doen, maar hierbij alvast klein teaser filmpje.. ;D
KLIKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK
20 September 2009, 10:42
Dat gaat idd wel lekker
![]() Gas d'r b-j laat ik maar zeggen ;D
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412 1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412 1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
20 September 2009, 11:49
Een update..pff..even denken.
Gistermorgen *vroeg* begonnen. Had het in de kop om de auto op zaterdag weer draaiend te hebben. Dus binnen een week tijd. Rond 9 uur kon pas nieuwe uitlaatpakking worden gehaald. En wat boutjes en moertjes US-maat tbv compressorhuis. Half 10 stond Jelmar voor de deur in z'n-polo-met-volvo-embleem ;D Bakje koffie erbij. Ik denk dat we zo'n beetje 3 a 4 uur tijd nodig gehad om de turbo eronder te krijgen. Ik dacht echter dat deze er om half 10 wel op zou zitten. NOU NIE DUS > ![]() Was al wel stuk van koppelingshuis / bak weggeslepen, maar het bleek niet genoeg. Turbo eraf. op de werkbank. Jelmar met de dremel een moertje halveren en ik met de slijpschijf 't koppelingshuis. Nou ja niet halveren dan dat koppelingshuis : ![]() Anyway. Uiteindelijk past het. Volgens mij hadden we toen al lang geBBQ't; Paar lekkkere broodjes hamburger. Olie en waterleidingen aan de turbo. Degene die de turbinebuis eraan zou zetten vergat de blauwe dop uit de turbine te halen ;D ;D ;D Alles zat op z'n plaats zo'n beetje. Olie erin. Beetje water bij de koelvloeistof omdat ik vorige week zondag een liter de grond op had laten lopen. Startmotor laten draaien om oliedruk op te bouwen. *niets*. Vreemd. Nog een paar keer een paar startsessies van een halve minuut. Nog niets. Oliepomp was er natuurlijk wel uitgeweest om lek te dichten en is volledig uit elkaar geweest. Maar daar kon volgens de aanwezige experts niets mee mis zijn. Ok. Andere auto erbij aan voor extra battery-power. Starten....Nog niets.... Dan maar even met de motor aan een paar seconden. Nog niets. etc.etc.etc. Uiteindelijk, toen ik de motor nogmaals liet draaien met de ECU aan (ik wou 'm net uit gaan zetten na 5 a 10 sec. zonder druk), schoot hij omhoog. MOOOOOOIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII. Even laten lopen de motor. Notebook ingeplugd en met Jelmar een rondje gereden. Eerst even kijken wat er tot-dat-moment was uitgevoerd met de ECU. Welke waardes de tabellen hadden etc.etc. Jelmar heeft steeds settings gewijzigd op alle plekken en de auto begon merkbaar lekkerder te rijden. Beter oppakken. De GT28 wordt nu ongeveer belast tot zo'n 0,8 bar. Heerlijk weinig nog en toch al lekker oppakken. Middenrange moet nog worden bijgesteld vwb. ontstekingsvervroeging. MAAR, aangezien hij 't nu weer doet gaan we 'm nu echt klaarmaken/afmaken. APK + wat technische snufjes die weer moeten werken (op z'n minst de toerenteller). Misschien later op de dag nog foto's /filmpjes. FILMPJE http://www.youtube.com/watch?v=YeOD004xSaQ [url=http://www.youtube.com/watch?v=YeOD004xSaQ][/url] Grtz.
21 September 2009, 08:26
Vanmiddag even foto's schieten.
Wat nog te doen ? Allereerst: - MASSA probleem. Driving me nuts. Sensor waarden varieren enorm, verlichting knippert af en toe. Had eerst 1 massakabel vanuit 't vooronder naar de kofferbak op de - v.d. accu. Voor de rest voor mijn gevoel gewoon goede massapunten. Alles vanuit de ECU naar 1 massapunt op het blok. En vanaf 't blok een goede massa naar chassis. Vreemd. Ik denk nu na gisteravond te hebben gelezen op diverse sites dat er ook wel eens een issue kan zijn met de dynamo. Gelezen dat een 'extra' massa van de dynamo naar chassis kan helpen. Nou ja, hier komt vast wel een oplossing voor ??? APK: -(Hydraulische) Handrem fixen + kunnen borgen -Nieuwe achterbanden ;D ;D ;D (nee, zit nog net genoeg profiel op) -Ruitenwisser. Ondanks dat '1' stand wel goed werkt, toch even fixen dat alles goed werkt. Moet een los draadje zijn ergens En verder aankomende tijd: - Injectoren van de week, > 650 cc - Andere intercooler erop binnenkort, 8x30x72 + brackets maken - Samco slang tbv EBC - Uitzoeken hoe ik extra inputs in de ECU kan krijgen. Heb nu nog 1 of 2 poorten over. Ik wil echter meer poorten hebben zodat ik ook oliedruk, olietemp e.a. kan uitlezen (en hier acties op kan laten uitvoeren door ECU) - Launch control switch op stuur maken - Carterontluchting in kleppendeksel - 4x NGK BPR7ESbesteld, gedoneerd door Volvo Jacob Schaap ;D De vervangende intercooler: ![]() Rijplaten zodat de 740 weer fatsoenlijk op en af de brug kan: ![]() De weggestopte GT28: ![]() Toch even kijken of we hier een massa probleem kunnen ontdekken. Toch loopt hij van de dynamo wel naar 't centrale massapunt en door naar 't chassis. :-\ [img width=450 height=600]http://i673.photobucket.com/albums/vv99/740t16v/21092009084.jpg[/img] Die samco slangen moeten niet langs de radiator maar langs 't schutbord. Nieuwe slang bestellen: ![]()
21 September 2009, 17:00
Nog even enkele Zweedse fans.
Wou dit plaatje (gevonden op gummen.org) toch even met jullie mede-volvo-enthousiasten delen ;D By the way. Issue m.b.t. lambda in Megalogviewer (MLV) is opgelost. In MegaTune stonden aantal waardes niet ingesteld waardoor MLV niet echt wist wat hij er mee aan moest. Even nieuwe log gedraait en probleem opgelost. M.b.t. spikes in EGT waarde nog geen vooruitgang. Hier mag Jeroen B. naar kijken.
21 September 2009, 18:00
die kabeltjes bij de dynamo zien er niet erg dik uit, ik hoop niet dat daar al te veel stroom doorheen moet?
mooi dat de boel werkt. spikes in EGT kunnen ook door massaproblemen voorkomen, zeker wanneer de ontsteking wat last heeft van aarding.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
21 September 2009, 18:59
Hey JW.
Ben ik vanmiddag al mee bezig geweest inderdaad. Morgen even wat dikkere bekabeling halen daarvoor. Ook nog de LAG bijgesteld binnen ECU vwb iat/clt e.a. Lijkt ook invloed te hebben. Dus combi dikker kabels naar dynamo...zal 't probleem minder worden. (probleem werd zowieso al minder vanmiddag toen ik een lader bij de accu op prikte). Thx voor 't meedenken iig ! Grtz. |
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|