Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair niet ok B230
Zonder de juiste afstelling kan je eigenlijk weinig verwachten van het systeem, zelfs al werken alle onderdelen. De procedure:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineF...Adjustment

Met de juiste afstelling heeft de gasklep een kiertje wat een stationair van 500 rpm oplevert, de IAC doet de rest erbij regelen. Hierbij moet ook de gaskabel iets los liggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Uiteraard. Toen ik bij mijn B200F de gasklep had schoongemaakt moest ik vanwege tijdgebrek het opnieuw afstellen volgens die procedure even uitstellen.
Toen liep die ook een te hoog toerental, al was het consequent en niet meer af en toe.

De aanname bij het foutzoeken is wel dat er maar één fout is. Maar dat is niet altijd het geval, en maakt dat je - zoals in mijn geval - allerlei dingen kunt tegen komen die eigenlijk niet meer helemaal goed zijn.

Ervan uitgaande dat de gasklep en TPS correct zijn afgesteld, dan zou de IAC in mijn optiek nog steeds de hoofdverdachte zijn. Maar let wel, ik schrijf bewust "verdachte" en niet veroorzaker. Innocent until proven guilty, zeg maar...
Het zou heel vervelend zijn als je een duur onderdeel gaat vervangen en er daarna achter komt dat het niet de klep zelf was die de fout had, maar bijv. de aansturing.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
4. Diagnostic Test Mode 3: Injection System Component Activation Test
•Turn the ignition ON to KPII and install the cable into socket 2 for fuel-injection-related tests.
•Press the button three times for one second each time (waiting between >1 and <3 seconds before pressing again)
•The diagnostic unit then sequentially tests the following components: engine coolant fan (if equipped), fuel injectors, idle air control solenoid valve, carbon filter solenoid valve (if equipped), cold start valve, radio suppression relay and fuel pump. No code is produced: you have to listen or feel each in turn to make sure it is operating.
•Exit by switching off the ignition.

Ik ga bovenstaande ook nog eens proberen. Kijken of ik de IAC hoor klikken of klakken. Ik krijg voorts een gebruikte IAC die ok zou moeten zijn. Om te wisselen.
Daarna meld ik me weer hierSmile
245 1993
Antwoord
Nou, heb bovenstaande diagnostische test modus geprobeerd vanmorgen. Hoor en voel de IAC klapperen. Tsja, die zou dus wel moeten werken ?...
245 1993
Antwoord
Ik denk ook niet dat IAC's veel mankeren, ik wissel ook wel s wat uit als er stationair haperingen zijn, maar een andere (net zo schone) IAC maakt nooit wat uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Daar zou ik alleen met zekerheid uit af durven leiden dat de aansturing gebeurt en dat de bedrading en connector het stuursignaal dus goed doorgeven.

Toen ik mijn IAC heb schoongemaakt heb uiteraard ook gekeken hoe het ding werkt.
Los uit de auto moet de klep door een veer helemaal voorbij dicht geduwd worden zodat er een kleine spleet aan de andere kant van de klep zichtbaar is. Deze spleet is ca. 1-2 mm en wordt door de stelschroef bepaald. Deze stelschroef is in de fabriek "for life" gezet, daar kan en moet daarna niet meer iets aan veranderd worden.

Op het moment dat de klep gaat  draaien, dan gaat die spleet eerst dicht en meteen daarna ontstaat er aan de andere kant van de klep een nieuwe spleet, eentje die wel kan variëren van dicht naar helemaal open en alles ertussen in.

Met een vinger in de rechte slangaansluiting kun je aan het asje de klep verdraaien. Dit moet soepel gaan en bovengenoemde openingen moeten helemaal in het draaibereik zitten. Dit kun je via de haakse aansluiting zien. Laat je het asje los, dan moet de veer hem weer snel in de uitgangspositie drukken.
Ik ga er eigenlijk van uit dat je dit al gedaan hebt bij het schoonmaken, het is nl. de beste manier om de remmenreiniger helemaal goed in de klep te krijgen. Het reinigen moet ook meerdere keren achter elkaar gebeuren voor een goed resultaat, totdat de reiniger er niet meer verkleurd uit komt.

Vergeet niet dat het probleem soms speelt, je zou de test dus eigenlijk moeten herhalen meteen op het moment dat de motor weer eens te hoog toerental loopt. En er meteen daarna weer kijken of die dat nog steeds doet. Alleen als die direct voor en na de test hoog toerental loopt kun je er redelijk zeker van zijn dat de conditie er ook was tijdens de test.

Overigens zou ik bij het uitvoeren van de diagnostic test ook visueel willen kunnen zien of de klep correct beweegt, en niet alleen maar afgaan op het geluid.
Ik zou daarom de haakse slang eraf halen en dan via een spiegeltje of met een filmende smartphone kijken of de klep tijdens de test "zijn ding" goed doet.
Ik heb de test zelf nooit gedaan, maar ik ga ervan uit dat deze de klep even opent en weer sluit.
Antwoord
Dank je wel mannen. Ik wil het toch 100% kunnen uitsluiten Marc. Ik ga de IAC wisselen en kijken wat dat doet. En aan de hand van de reactie van Grey240Polar
eens zien hoe en wat.
245 1993
Antwoord
Ik heb de IAC gewisseld, maar het euvel blijft.
Ben wel langzaam een beetje radeloos haha.
Benzinedrukregelaar? Maar de slang is mooi droog als ik die eraf trek. Lamda sensor?
245 1993
Antwoord
Er is niets vervelender dan een soms-wel-en-soms-niet fout, oftewel intermitterend. Dit kan je laten denken dat je een fout gevonden hebt of een oorzaak uitgesloten... totdat het weer gebeurt.

De IAC is gewisseld, dat de andere klep exact dezelfde fout zou hebben is zeer onaannemelijk, dus ik zou de klep nu even als uitgesloten beschouwen. Misschien soms toch een slecht contact in de aansturing van de IAC? Heb je de stekkers aan de kant van de ECU al eens gecontroleerd?

De benzinedrukregelaar (FPR) kan m.i. niet verantwoordelijk zijn voor een verhoogd toerental, alleen voor een verkeerd mengsel.
Een benzinemotor loopt alleen goed in een nauwe band rondom 1 deel benzine op 14,7 delen lucht. Dit geldt voor alle toerentallen en belastingen.
Wat heel belangrijk is om te weten: bij een benzinemotor regel je met het gaspedaal uitsluitend de hoeveelheid lucht die de motor kan aanzuigen. "Gaspedaal" zou dus eigenlijk "luchtpedaal" moeten heten.
De brandstofinspuiting is ervoor om de hoeveelheid benzine aan de hoeveelheid aangezogen lucht aan te passen, niet andersom.
Een hogere benzinedruk leidt tot een rijker mengsel, maar als je het gaspedaal niet verder intrapt dus niet tot een hoger toerental.

De AMM meet de hoeveelheid aangezogen lucht. Valse lucht gaat niet door de AMM, en dat leidt dus ook tot een verkeerd (te arm) mengsel en slechter lopen van de motor.
Bij een diesel manipuleer je de motor wèl met de hoeveelheid brandstof, die hebben meestal niet eens een gasklep. Het gaspedaal laat dus meer of minder diesel inspuiten. Maar dat moet je dus niet verwarren met een benzinemotor.

Werkt de FPR niet correct  en is de druk te hoog of laag, dan leidt dit tot een te rijk of arm mengsel en een slecht lopende motor (al ben ik er na de problemen met mijn FPR achter dat de ECU op basis van de lambdasonde best wel veel kan corrigeren).

Lambdasonde.
Hier heb  ik nog geen slechte ervaringen mee, maar er zijn wel dingen aan die je kunt meten als je een multimeter hebt. Op de site waar in deze thread al vaker naar gelinkt is staat hoe.
Maar ook hier denk ik niet dat een slecht werkend exemplaar invloed heeft op het toerental, het is ook puur weer iets dat met het benzine/lucht-mengsel te maken heeft. Verkeerde data van de sensor leidt tot een afwijkend mengsel en slecht lopende motor, alleen een echt defect tot foutcodes van de OBD.

Eigenlijk beperkt dit symptoom de mogelijke oorzaken tot de IAC en TB.
Weet je zeker dat de gasklep altijd helemaal goed sluit, ook al lijkt deze schoon?
Antwoord
Ik ga misschien vanmiddag nog eens een aantal zaken nalopen. Stekkers aan ECU kant, gasklep en toch ook nog eens alle vacuumleidingen. Ik heb nog niet gekeken bij "het potje", daar waar twee slangen op zijn aangesloten die vanaf de gasklep komen.Ik noem het maar even de catchtankSmile
245 1993
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 411 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.431 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B230 FK hulpas Volvo240 2 644 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.066 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 791 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.058 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.587 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 774 17 August 2023, 10:02
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.534 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.002 14 May 2023, 11:23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)