Topics: 15
Idd niet leuk.
Zelf ook gisteren bij de Polar de koppakking er uit,
Kwam door de bovenste kachelslang van blok naar kachel.
Deze liep te krap tegen de olie pijlstok en doorgeschuurd , echt niet kunnen ontdekken een aftermarkt slang dus.
Gisteren avond gelijk kop er af en gelukkig geen verdere schade

Kijk even of die van jou toevallig ook niet kapot is.
Gelukkig zijn de blokken oer sterk
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Topics: 13
@Jan: Goed dat je het zegt, zou er zomaar niet meer aan denken..... Thnx. Moet er echt even tijd voor zien te vinden. De agenda zit weer ramvol tot en met zaterdag en zondag weet ik nog niets zeker. Ik moet er voor naar de zaak omdat daar mijn gereedschap staat. Even een prio van maken.... (als in deze maand, april ben ik echt geen dag meer thuis)
@Zuurstar: Dan ben je toch redelijk droog komen te staan als je dat overkomt. Dat is bij mij gelukkig nog niet het geval. Ik zit nog steeds ruim op peil.
Als straks blijkt dat toch de koppakking er uit ligt, moet ik daar echt vrij voor gaan nemen. Dat komt nu echt even niet uit. Alle bijkomende symptomen (blijven dampen, koelvloeistof ruiken aan de uitlaat, enz) heb ik niet, dus voorlopig eerst maar eens de andere tips aanpakken. Aan de andere kant: lekke spruitstukpakking (uitlaat), misschien nu ook de waterpomp, ombouwproject wat al 3 jaar op de plank ligt: als ik alles nu eens aan kan pakken, kan ik net zo goed de kop er preventief af trekken en meteen een verse pakking ertussen leggen. Kan de kop ook eens een grondige inspectiebeurt krijgen.
Ik heb (sinds het vervangen van de koelvloeistof en slangen) zo'n 1500 km gereden en ben alles bij elkaar zo'n 300 cc koelvloeistof kwijt. Het is niet veel (ik heb nog niet eens moeten bijvullen) dus voorlopig houd ik het op een kleine lekkage. En met de opmerking van Jan in het achterhoofd is die misschien straks ook voorbij.....
`88 245, B230K, M47
Topics: 56
Citaat:@Jan: Goed dat je het zegt, zou er zomaar niet meer aan denken..... Thnx. Moet er echt even tijd voor zien te vinden. De agenda zit weer ramvol tot en met zaterdag en zondag weet ik nog niets zeker. Ik moet er voor naar de zaak omdat daar mijn gereedschap staat. Even een prio van maken.... (als in deze maand, april ben ik echt geen dag meer thuis)
Als je je kwaad maakt is het in een half uurtje gepiept, misschien ff een sleuteltje 10 van de buurman lenen?
Voorkomen is beter als genezen.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Vandaag na het werk maar even gedaan. Hij kon er niet verder gedraaid in: 180 gr. andersom.... :-X
Nu goed gezet, warm laten draaien terwijl ik de straat schoongespoten heb (koelvloeistof geeft vervelende vlekken) en daarna rondje A16, A15, N3 gedaan.
Ik ben er geen klap mee opgeschoten. Nieuw fenomeen is, dat er af en toe bij stationair een geluid uit de voorzijde van het blok komt alsof de snaren slippen. Dat is het niet, die zijn een maand of 2 terug keurig op spanning gezet.
Avondje kroeg overslaan en dat geld maar eens aan een nieuwe waterpomp spenderen. Is nu de volgende verdachte.
Waarom?: Blok komt me veel te langzaam op temperatuur, de vreemde geluiden uit het vooronder, en de kachel, die in hoog tempo zijn warmte verliest zodra ik de blower aanzet. Het lijkt echt alsof ik geen circulatie heb. Het enige dat in dit rijtje ontbreekt is dat de temperatuur te hoog oploopt als het blok eenmaal warm is.
Mis ik iets?
`88 245, B230K, M47
jammer dat het niet gewerkt heeft, de pomp kan idd een veroorzaker zijn van het gepiep. Weet je wanneer voor het laatst de distributieriem vervangen is en of de pomp ook vervangen is? Het gepiep kan ook nog de spanrol zijn.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
VW T3 camper TD
Distributie & spanrol is 4000 km terug gedaan. Waterpomp niet vervangen. (Dombo...)
`88 245, B230K, M47
Citaat:(Dombo...)
:
VW T3 camper TD
Zelfkennis of -spot.... Ben er nog niet uit. :-[
Ik slaap er met de opgedane kennis / ervaringen niet lekkerder op, dus vanmorgen bij Carlo een waterpomp besteld. Vanmiddag ophalen, en mijn weekend herschikken om een dag te kunnen overhouden. Zaterdag afgesproken om de benedenverdieping bij m'n broer te tegelen, dus zondag blijft over. Wat kan ik redelijkerwijs verwachten dat er gaan sneuvelen tijdens deze operatie? Op een zondag haal ik niet zo snel meer nieuwe onderdelen.....
`88 245, B230K, M47
Topics: 82
http://cvolvo.com/Central/Repair/B230.html
Je zal je best moeten iets kapot te maken. Nou ja, behalve dan die ellendige mini-boutjes die afbreken in het blok.
Die je er dan uit gaat boren, waarna je de watermantel raakt. Ik pak voor dit soort reparaties meest een ander motorblok.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Kijk, daar was ik nu nog naar op zoek. Uitgeprint A4-tje ligt nu klaar bij de pomp. Dank!
(helaas geen blok op voorraad, I'll take my chances)
`88 245, B230K, M47